Facebook


Instagram

Fullastat 838 meter långt tåg testkördes från Malmö till Frövi


2022-05-12

Längre godståg bidrar till klimatmålen.
Bild: Kaspar Dudzik
Längre godståg bidrar till klimatmålen.

Söndag den 8 maj testkörde Trafikverket ett fullastat tåg på sträckan mellan Malmö och Frövi i Örebro län, som var nästan 1 kilometer långt, med 72 vagnar. I dag tillåts endast 630 meter långa tåg på de flesta banorna. Längre, tyngre och större godståg ökar lastkapaciteten och bidrar till en hållbar och attraktiv godstrafik på järnväg.

Att öka kapaciteten för godstransporter på järnväg är angeläget och är en av förutsättningarna för att möjliggöra överflyttningen av gods från väg till järnväg och sjöfart. Marknaden för godstransporter är starkt konkurrensutsatt och om järnvägen ska kunna hävda sig, både pris- och kvalitetsmässigt, behövs innovationer och lösningar som på sikt bidrar till att öka lönsamheten för branschen.

– Att köra längre tåg ger ett avsevärt lyft för den klimatsmarta järnvägen. Det är kostnadseffektivt och möjliggör konkurrens med lastbil på en extremt konkurrensutsatt marknad, säger Michel Gabrielsson projektledare på Trafikverket.


Effektiva, kapacitetsstarka och hållbara godstransporter på järnväg
Förutsättningar för helgens körning kan sammanfattas som ett enda lok, tåglängd 838 meter, vagnvikt 2024 ton och hastighet upp till 120 km/h. Tåget var sammansatt av 24 ledade kombivagnar med 48 påhängsvagnar (semitrailer), fullastade med Coops varor. En testkörning med ett 832 meter långt tåg genomfördes redan förra året från Maschen i Tyskland till Malmö, men då bara i 100 km/h. En annan skillnad är att helgens tåg drogs av ett 4-axligt lok, som är vanligt förekommande, medan testtåget förra året drogs av ett tyngre 6-axligt lok.


Längre godståg bidrar till klimatmålen
Resor och transporter är nödvändiga för att ett samhälle ska fungera och en förutsättning för ekonomisk utveckling, jobbskapande och bostadsförsörjning. Till år 2050 väntas godstransporterna ha ökat med 80 procent och persontransporterna med 50 procent inom EU.

I dag tillåter Trafikverket endast 630 meter långa tåg på de flesta banorna, med undantag för exempelvis Malmbanan mellan Narvik och Luleå där tågen får vara 750 meter långa. Långa tåg tillåts i flera länder exempelvis i Finland, Danmark, Tyskland och Frankrike. EU har dessutom beslutat att trafikering av minst 740 meter långa tåg ska vara möjligt på det transeuropeiska transportnätet (TEN-T) senast 2030. Längre tåg ökar bankapaciteten vilket är särskilt viktigt med tanke på hur trångt det är på spåren. Det skulle även bidra till ökad punktlighet, både för person- och godstrafik.


Många parter i samverkan
Inom järnvägsforskningen samverkar många partners inom infrastruktur, industri och akademi. I helgens test kördes tåget av tågoperatören TX Logistik och Coop hade vagnarna lastade med varor. Trafikverket planerar för fortsatta tester i Sverige, inklusive ytterligare bromsprov, för att visa på möjligheten att öka kapaciteten med hjälp av längre, tyngre och snabbare godståg.


Källa: Trafikverket

Tipsa en vn Skriv ut





Indikationer i regeringens vårändringsbudget

”För att bygga Sverige starkare och rikare kommer regeringens tillväxtagenda...

Läs mer


Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Ulefos
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se