Facebook


Instagram

Höstens slemmiga fara är här


2022-10-30

Bild: Mikael Ullén

Löven som faller ner gör vägar och gång- och cykelvägar hala. När löven faller ner på järnvägen är det inte ovanligt att det bildas spårhalka. Trafikverket är beredd. Men spårhalkan kan inte elimineras helt.

Spårhalka, även kallad lövhalka, är främst ett problem under hösten och orsakas av fallande löv och barr som krossas av tågens hjul. Kvar blir en beläggning som är väldigt hal, särskilt i kombination med fukt och låg temperatur. Trots att Trafikverket har god beredskap och bekämpar spårhalka så inträffar det att tåg blir stillastående ett tag innan halkbekämpning kan sättas in.


Röjer vegetation, tvättar spåren och stryker på friktionsmedel

Trafikverket arbetar med beredskap och bekämpning av spårhalka och har en bra bild av var det brukar uppstå spårhalka. Det är ofta i uppförsbackar, vid tågsignaler och vid perronger. Med minskad hastighet blir det svårare för tågen att komma förbi en sträcka med spårhalka.

För att förebygga spårhalka röjer Trafikverket vegetation för att undvika att löv ska falla ner på järnvägen. Ett friktionsmedel läggs ut på rälsen, antingen från fordon eller manuellt. Detta görs främst kvälls- och nattetid, ett par gånger i veckan upp till flera gånger dagligen beroende på banans trafikmängd och tid på säsongen. På vissa sträckor bekämpas spårhalkan med ång- och högtryckstvätt.

Hur mycket förebyggande åtgärder som behövs är beroende av vädret. Regn och blåst bidrar till mer spårhalka. Trafikverket följer väderprognosen noggrant.


Tunga tåg
Flera järnvägsföretag arbetar systematiskt med att förebygga spårhalka genom viktreducering av tågen. Trafikverket kan även fatta beslut att begränsa vagnvikter för att upprätthålla kvalitet och funktion i järnvägssystemet om det krävs. Trafikverket och tågföretagen arbetar tillsammans för att identifiera kritiska platser inför höstarna och har planerat och arbetat med förebyggande åtgärder sedan sommaren.

– Spårhalka går inte att eliminera helt och hållet. Halkbekämpning är en del av åtgärderna. Kommunikationen och information mellan trafikledning och lokförare är viktig. Viktreducering av tågen är en annan. Andra viktiga åtgärder är utbildning och information kring hala spår till lokförare, säger Sören Stark, nationell samordnare för beredskapsplaner på Trafikverket.


Källa: Trafikverket

Tipsa en vn Skriv ut



Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer
Ulefos


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Svevia reparerar Torpabron i Lilla Edet

Torpabron över Slumpån längs E45 genom Lilla Edet behöver repareras. Svevia...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se