Facebook


Instagram

Omexom bygger likriktarstationer till Tvärbanan i Stockholm


2022-05-18

Utbyggnaden av Tvärbanan blir åtta kilometer lång och utefter banan ska likriktarstationerna byggda av Omexom förse spårvagnarna med ström och i slutändan ge resenärerna i norra Stockholm ett hållbart alternativt att ta sig från hemmet till skola och arbete.
Bild: Omexom
Utbyggnaden av Tvärbanan blir åtta kilometer lång och utefter banan ska likriktarstationerna byggda av Omexom förse spårvagnarna med ström och i slutändan ge resenärerna i norra Stockholm ett hållbart alternativt att ta sig från hemmet till skola och arbete.

Omexom har vunnit förtroendet att ansvara för leverans av alla likriktarstationer i samband med utbyggnaden av Tvärbanan till Helenelund. Uppdragsgivare är den globala byggentreprenören Gülermak som har kontrakt med SL att bygga den åtta kilometer långa sträckan mellan Bromma flygplats och Helenelund.

Den nya utbyggnaden av Tvärbanan ger resenärerna ett hållbart alternativt att ta sig från hemmet till skola och arbete i ett område i Stockholm som förväntas utvecklas kraftigt under de kommande åren. Drygt 16 000 nya bostäder har planerats längs Tvärbanans sträckning.

– Det blir inspirerande för oss på Omexom att få bidra med vår tekniska expertis i detta viktiga projekt för den gröna energiomställningen. Spårväg är miljövänligt, energieffektivt, bekvämt och kan transportera många passagerare, säger Marcus Genberg, projektledare Omexom.

Omexoms uppdrag avser en komplett leverans av sex likriktarstationer med teknisk utrustning som placeras ut längs banan och med uppgift att omvandla och förse spårvagnarna med korrekt spänningsnivå.

– Vi har varit framgångsrika i tidigare projekt i Göteborg och i Lund med drygt 20 levererade stationer under de senaste åren. Tack vare detta nya uppdrag i Stockholm stärker Omexom sin position i Sverige som marknadsledande inom likriktarstationer för spårväg, säger Jan Hintze, VD Eitech Engineering AB som utgör en del av varumärket Omexom i Sverige.

Konstruktionsarbetet påbörjades nu i april och stationerna ska vara färdigställda i två etapper med tre stationer i respektive etapp. Etapp 1 tas i drift under 2023 och etapp 2 under 2025.

I projektet bidrar även ytterligare kompetens inom VINCI Energies nätverk i Sverige, när delar av hjälpkraftutrustningen byggs av Eitechs verkstad i Umeå och montaget utförs av Eitech i Stockholm.


Källa: Omexom

Tipsa en vn Skriv ut





Stark orderingång, förbättrat resultat och återtaget kontrakt

Kvartalsrapport april - juni 2025


April – juni

Gen-monitoring
2024 gjordes en stor ombyggnad i Vislanda S-fabriken för tillverkning av huvudspårsliprar och nu gör det nya avtalet att produktionen av växelspårsliprar uppdateras och får större kapacitet.

Heidelberg Materials fyrdubblar kapaciteten på växelsliprar - nytt ramavtal med Trafikverket

Efter en framgångsrik upphandling har Heidelberg Materials Precast Abetong tecknat ett nytt...

Läs mer
Infrakraft anläggning

Infrakraft växlar upp i syd – hundramiljonersaffär på plats

Trafikverket fortsätter rusta det svenska väg- och järnvägsnätet. Ett...

Läs mer
Vi rekryterar 30 nya medarbetare

Geomatikk växer – rekryterar 30 nya medarbetare och stärker organisationen för rikstäckande järnvägsuppdrag

Geomatikk har tilldelats Trafikverkets uppdrag att leverera en nationell tjänst för...

Läs mer


Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services

saferoad traffic
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se