Facebook


Instagram

Omexom bygger likriktarstationer till Tvärbanan i Stockholm


2022-05-18

Utbyggnaden av Tvärbanan blir åtta kilometer lång och utefter banan ska likriktarstationerna byggda av Omexom förse spårvagnarna med ström och i slutändan ge resenärerna i norra Stockholm ett hållbart alternativt att ta sig från hemmet till skola och arbete.
Bild: Omexom
Utbyggnaden av Tvärbanan blir åtta kilometer lång och utefter banan ska likriktarstationerna byggda av Omexom förse spårvagnarna med ström och i slutändan ge resenärerna i norra Stockholm ett hållbart alternativt att ta sig från hemmet till skola och arbete.

Omexom har vunnit förtroendet att ansvara för leverans av alla likriktarstationer i samband med utbyggnaden av Tvärbanan till Helenelund. Uppdragsgivare är den globala byggentreprenören Gülermak som har kontrakt med SL att bygga den åtta kilometer långa sträckan mellan Bromma flygplats och Helenelund.

Den nya utbyggnaden av Tvärbanan ger resenärerna ett hållbart alternativt att ta sig från hemmet till skola och arbete i ett område i Stockholm som förväntas utvecklas kraftigt under de kommande åren. Drygt 16 000 nya bostäder har planerats längs Tvärbanans sträckning.

– Det blir inspirerande för oss på Omexom att få bidra med vår tekniska expertis i detta viktiga projekt för den gröna energiomställningen. Spårväg är miljövänligt, energieffektivt, bekvämt och kan transportera många passagerare, säger Marcus Genberg, projektledare Omexom.

Omexoms uppdrag avser en komplett leverans av sex likriktarstationer med teknisk utrustning som placeras ut längs banan och med uppgift att omvandla och förse spårvagnarna med korrekt spänningsnivå.

– Vi har varit framgångsrika i tidigare projekt i Göteborg och i Lund med drygt 20 levererade stationer under de senaste åren. Tack vare detta nya uppdrag i Stockholm stärker Omexom sin position i Sverige som marknadsledande inom likriktarstationer för spårväg, säger Jan Hintze, VD Eitech Engineering AB som utgör en del av varumärket Omexom i Sverige.

Konstruktionsarbetet påbörjades nu i april och stationerna ska vara färdigställda i två etapper med tre stationer i respektive etapp. Etapp 1 tas i drift under 2023 och etapp 2 under 2025.

I projektet bidrar även ytterligare kompetens inom VINCI Energies nätverk i Sverige, när delar av hjälpkraftutrustningen byggs av Eitechs verkstad i Umeå och montaget utförs av Eitech i Stockholm.


Källa: Omexom

Skriv ut



Nattåget mot Österrike i Höje Taastrup.

Snälltåget satsar på fler avgångar till Alperna i vinter

Snälltåget utökar trafiken till Österrike i vinter och startar säsongen...

Läs mer
SBS Betong 550


NRC vinner basunderhållskontraktet BKB och KTK-banan

NRC Group tilldelades idag basunderhållskontraktet Blekinge Kustbanor och Kust till...

Läs mer


Buss i stället för spårvagn i sommar mellan Stora Essingen och Sickla

Spårvagnarna mellan Sickla och Stora Essingen ersätts med bussar när SL utför...

Läs mer


47 svenska tågstationer ska studeras i syfte att stävja brott

Studier visar att många människor känner sig utsatta i samband med resor i...

Läs mer
Tillskottet gör att det eftersatta underhållet kan börja tas igen på den 105 mil långa banan.

Inlandsbanans driftsbidrag ökas med 75 miljoner kronor per år

Den 13 juni kom beskedet att regeringen höjer Inlandsbanans anslag från 150 till 225...

Läs mer


Förnyat tillstånd och ECM-certifikat för Hector Rail

Hector Rail har förnyat sitt tillstånd för att köra trafik i Sverige, Norge...

Läs mer


Klartecken för Fyrspåret – en delseger

Regeringen har beslutat att satsa på utbyggnaden av fyra spår Uppsala-länsgrä...

Läs mer
Till vänster Jimmy Hagström, vd Vossloh Rail Services Scandinavia AB. Bredvid honom Marcel Taubert, vd på Vossloh Rail Services och till höger Ronny Fykop, teknisk ingenjör på Sporveien.

HSG-City från Vossloh slipar metro-spår i Oslo

Sporveien, den lokala leverantören av kollektivtransport i Oslo, har beställt en...

Läs mer

Regeringen satsar på nya stambanor i den kommande infrastrukturplanen

Regeringen presenterar nu en satsning på de kvarstående etapperna av nya stambanor. Det...

Läs mer


Upptåget blir Mälartåg - MTR får utökat ansvar

Den 12 juni blir Upptåget en del av Mälartåg, och samtidigt övergår...

Läs mer
Nya X2000-5.

Uppgraderingen av SJs X2000 övergår i serieproduktion

Nyligen rullade det tredje helt uppgraderade X2000-tåget ut i trafik på den svenska...

Läs mer


Hälften av de omkomna i bantrafiken befann sig på förbjudet spårområde

Under 2021 dödades 17 personer och 20 skadades allvarligt i olyckor inom bantrafiken, det vill...

Läs mer


Mest lästa












gardenor
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se