Facebook


Instagram

Omexom bygger likriktarstationer till Tvärbanan i Stockholm


2022-05-18

Utbyggnaden av Tvärbanan blir åtta kilometer lång och utefter banan ska likriktarstationerna byggda av Omexom förse spårvagnarna med ström och i slutändan ge resenärerna i norra Stockholm ett hållbart alternativt att ta sig från hemmet till skola och arbete.
Bild: Omexom
Utbyggnaden av Tvärbanan blir åtta kilometer lång och utefter banan ska likriktarstationerna byggda av Omexom förse spårvagnarna med ström och i slutändan ge resenärerna i norra Stockholm ett hållbart alternativt att ta sig från hemmet till skola och arbete.

Omexom har vunnit förtroendet att ansvara för leverans av alla likriktarstationer i samband med utbyggnaden av Tvärbanan till Helenelund. Uppdragsgivare är den globala byggentreprenören Gülermak som har kontrakt med SL att bygga den åtta kilometer långa sträckan mellan Bromma flygplats och Helenelund.

Den nya utbyggnaden av Tvärbanan ger resenärerna ett hållbart alternativt att ta sig från hemmet till skola och arbete i ett område i Stockholm som förväntas utvecklas kraftigt under de kommande åren. Drygt 16 000 nya bostäder har planerats längs Tvärbanans sträckning.

– Det blir inspirerande för oss på Omexom att få bidra med vår tekniska expertis i detta viktiga projekt för den gröna energiomställningen. Spårväg är miljövänligt, energieffektivt, bekvämt och kan transportera många passagerare, säger Marcus Genberg, projektledare Omexom.

Omexoms uppdrag avser en komplett leverans av sex likriktarstationer med teknisk utrustning som placeras ut längs banan och med uppgift att omvandla och förse spårvagnarna med korrekt spänningsnivå.

– Vi har varit framgångsrika i tidigare projekt i Göteborg och i Lund med drygt 20 levererade stationer under de senaste åren. Tack vare detta nya uppdrag i Stockholm stärker Omexom sin position i Sverige som marknadsledande inom likriktarstationer för spårväg, säger Jan Hintze, VD Eitech Engineering AB som utgör en del av varumärket Omexom i Sverige.

Konstruktionsarbetet påbörjades nu i april och stationerna ska vara färdigställda i två etapper med tre stationer i respektive etapp. Etapp 1 tas i drift under 2023 och etapp 2 under 2025.

I projektet bidrar även ytterligare kompetens inom VINCI Energies nätverk i Sverige, när delar av hjälpkraftutrustningen byggs av Eitechs verkstad i Umeå och montaget utförs av Eitech i Stockholm.


Källa: Omexom

Tipsa en vn Skriv ut





Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
Gen-monitoring
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se