Facebook


Instagram

Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23


2023-05-26

Bild: APM Terminals Gothenburg

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar för såväl privatpersoner som godstransportörer till följd av försenade besked och osäkerhet kring tågplaneringen. Inför T23 (tågplanen för år 2023) implementerades ett nytt tågplaneringssystem av Trafikverket, med syfte att förbättra förutsättningarna för att planera och ge plats åt både trafik och banarbeten. Tyvärr har införandet av det nya systemet inte varit utan problem.

De försenade beskeden, i kombination med flera omfattande banarbeten och bristen på tillgängliga ad hoc-tider har skapat betydande utmaningar för tågoperatörerna och deras förmåga att effektivt planera och genomföra godstransporter via järnvägen. Tågspeditören Vänerexpressen, som ansvarar för 22 avgångar i veckan från APM Terminals i Göteborg, vittnar om att planeringen inför T23 blev kraftigt försenad.

”Vi fick vår tidtabell först två veckor innan tågen skulle börja rulla. Denna brist på förutsägbarhet och sena besked har skapat tröghet i systemet, där vi ibland har tvingats ställa in tåg och hitta andra lösningar med betydligt dyrare produktion, säger Per Kristiansson, VD på Vänerexpressen.

Enligt Per Kristiansson, VD för Vänerexpressen, har svårigheten att få ad hoc-tider även gjort dem försiktiga med att ta emot nya kunder. Han understryker dock samtidigt vikten av att modernisera och upprusta järnvägsinfrastrukturen för att möta förväntningarna och efterfrågan på järnvägstransport.

Räknar med merkostnader och miljöbelastning fram till hösten

Även containertransportföretaget Ancotrans, som har dagliga avgångar till och från APM Terminals Gothenburg, upplever liknande utmaningar.

”Tågoperatören har haft svårt att planera för rätt kapacitet och att få extrainsatta tåg med kort varsel. Det leder till att vi tvingas omdirigera en betydande del av våra transporter till lastbil, vilket har resulterat i ökade kostnader och negativ miljöpåverkan”, säger Daniel Karlsson, Branch Manager på Ancotrans.

”Jag vill samtidigt poängtera vikten av APM Terminals flexibla järnvägsoperation, som har mildrat det senaste årets utmaningar”.

Trots de förseningar och svårigheter som har påverkat tågtrafiken under T23, förväntar sig både Vänerexpressen och Ancotrans att situationen kommer att ljusna framåt hösten. Flera stora banarbeten förväntas vara klara till midsommar, vilket förbättrar förutsättningarna för normalisering av tågtrafiken.

”Det är högt tryck på järnvägslösningar och tillsammans med våra partners erbjuder vi en riktigt bra produkt, så vi förväntar oss att volymerna ska hämta sig”, avslutar Daniel Karlsson.


Källa: APM Terminals Gothenburg


Tipsa en vn Skriv ut



I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
Train Rail
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer
Spårväg i Alléstråket är ett av ärendena på stadsbyggnadsnämnden i oktober. 

Pressinformation efter stadsbyggnadsnämnd tisdag 22 oktober kl. 11.50

Välkommen till stadsbyggnadsnämndens pressinformation tisdag 22 oktober kl.11:50. Vi...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se