Facebook


Instagram

Vosslohs sensorer optimerar svenskt järnvägsunderhåll


2021-11-23

Sensorer möjliggör tillståndsbaserat underhåll, sparar tid och pengar samt undviker oplanerade driftstopp.
Bild: Kasper Dudzik/Vossloh
Sensorer möjliggör tillståndsbaserat underhåll, sparar tid och pengar samt undviker oplanerade driftstopp.

För att optimera järnvägsunderhållet och ge Trafikverket bättre kontroll över underhållsstatusen, levererar Vossloh sensorutrustning för molnbaserad övervakning av 1000 spårväxlar. Projektet är ett första steg i att digitalisera den svenska järnvägen och syftar till att öka spårtillgängligheten, förebygga trafikstopp och minimera kostnader.

Inom ramen för ett mångårigt kontrakt med Trafikverket, levererar Vossloh övervakning av 1000 spårväxlar i form av en tjänst, en så kallad Solution as a Service (SaaS).

Genom att placera sensorer i spårväxlarna, registreras data som till exempel vertikala rörelser i växeln och temperatur. Data skickas sedan vidare från sensorerna till Vosslohs molnbaserade plattform där den analyseras för att bland annat identifiera begynnande fel.

Informationen kan även kopplas till förvaltningssystem och BIM-modeller och på så sätt förenkla tillståndsbaserat underhåll.

– Trafikverket har redan en hel del data, till exempel om underhåll och från inspektioner. Med hjälp av sensorerna kommer vi kunna lägga på ytterligare en dimension med data och lära oss känna igen signaler som visar statusen på en spårväxel och när ett fel är på väg att uppstå, säger Annika Jahnke, Chief Connected Asset Analyst på Vossloh Nordic.


Prediktivt och tillståndsbaserat underhåll
Genom att analysera förändringarna i spårväxlarnas accelerationsprofiler – det vill säga vibrationer som orsakas av tågets längd, axelavstånd och antal vagnar och hur vibrationerna fortplantas genom spårväxeln – och koppla dem till händelser som till exempel slitage av makadamen under spåret – kan man förutsäga fel redan innan de uppstår.

Samtidigt kan man sätta gränsvärden för när underhåll behöver utföras och därmed förhindra att det uppstår fel som stoppar trafiken.

Ett sådant prediktivt tillståndsbaserat underhåll skapar många fördelar.

– När underhållet optimeras så förhindrar vi inte bara oplanerade avbrott och ökar banans tillgängligheten. Vi undviker också att underhåll genomförs onödigt tidigt. Det är ett väldigt kraftfullt verktyg som ger omfattande besparingar. Exakt hur mycket pengar man kan spara vet vi om några år, säger Annika Jahnke.

Projektet kommer att pågå i många år framöver och inleddes i augusti 2021 när gränssnittet till Trafikverket färdigställdes. Sensorer för acceptanstester installerades under september och oktober 2021 och installationen av övriga enheter påbörjas under 2022.

Systemet (sensorer, gateway, molnlagring och analyser) är utvecklat av Vossloh Nordic tillsammans med DB Systemtechnik GmbH, ett dotterbolag till Deutsche Bahn AG.


Källa. Vossloh


Tipsa en vän     Skriv ut





Ramirent är med och bygger ut tunnelbanelinje i Stockholm

Region Stockholm förlänger tunnelbanans Blå linje från Kungsträdgå...

Läs mer
Elmia Nordic Rail
Fr. v. Peter Claesson marknadschef på Scantruck flankerad av Pär-Arne Lundqvist och Erik Lundqvist.

Scantruck tar över agenturen för Geismar och stärker sin portfölj mot järnvägen

Från och med 1 november 2022 tar Scantruck över verksamheten hos LLT Railparts AB som...

Läs mer


Utlösta optionsår för NRC Group på Västra Stambanan

NRC Groups underhållskontrakt för Hallsberg – Laxå och Hallsbergs...

Läs mer

Infranord tilldelas järnvägsentreprenaden E06 Västlänken

Trafikverket har tilldelat Infranord uppdraget att genomföra BEST-arbeten på Vä...

Läs mer


Världens säkraste tunnelbana byggd på snabbare tid och till lägre kostnad än planerat

Genom att använda digitala verktyg för kontinuerlig kvalitet och säkerhetskontroll...

Läs mer
Inställda tåg på Västkustbanan.

Underhållsarbeten på Västkustbanan i helgen

Från torsdag den 10 november kl. 23.00 till söndag den 13 november kl. 24.00 utför...

Läs mer


SJ återinrättar och utökar trafiken mellan Stockholm och Oslo

Nu är det äntligen dags att återuppta den efterlängtade tågtrafiken...

Läs mer
EvaHelena Dahl har arbetat i ledande roller på Trafikverket och WSP, både som chef och som projektledare. Nu kommer hon leda järnvägssektionen på WSP.

EvaHelena Dahl ny chef för Järnväg på WSP

WSP utser EvaHelena Dahl till ny chef för sektion Järnväg. Hon har ägnat...

Läs mer
COWI Sverige har, i partnerskap med Atkins, fått i uppdrag av Trafikverket att utreda och planera en delsträcka av den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås.

COWI och Atkins planerar delsträcka av ny järnväg Göteborg - Borås

Den nya järnvägen kommer att möjliggöra snabbare och smidigare resor mellan...

Läs mer


Norconsult utreder nytt stickspår för frakt av flytande koldioxid

Växjö Energi AB planerar ett nytt järnvägsstickspår på sin anlä...

Läs mer
Fler vagnar av spårvagnsmodellen M33 rullas successivt ut. Här är en av alla 40. 

Mer kapacitet i Västtrafiks spårvagnstrafik – och bättre blir det

Kapaciteten i spårvagnstrafiken ökar. Hälften av de totalt 40 inköpta spå...

Läs mer


Höstens slemmiga fara är här

Löven som faller ner gör vägar och gång- och cykelvägar hala. När...

Läs mer


Mest lästa












gardenor

Extremeworks

HRC
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se