Facebook


Instagram

Vosslohs sensorer optimerar svenskt järnvägsunderhåll


2021-11-23

Sensorer möjliggör tillståndsbaserat underhåll, sparar tid och pengar samt undviker oplanerade driftstopp.
Bild: Kasper Dudzik/Vossloh
Sensorer möjliggör tillståndsbaserat underhåll, sparar tid och pengar samt undviker oplanerade driftstopp.

För att optimera järnvägsunderhållet och ge Trafikverket bättre kontroll över underhållsstatusen, levererar Vossloh sensorutrustning för molnbaserad övervakning av 1000 spårväxlar. Projektet är ett första steg i att digitalisera den svenska järnvägen och syftar till att öka spårtillgängligheten, förebygga trafikstopp och minimera kostnader.

Inom ramen för ett mångårigt kontrakt med Trafikverket, levererar Vossloh övervakning av 1000 spårväxlar i form av en tjänst, en så kallad Solution as a Service (SaaS).

Genom att placera sensorer i spårväxlarna, registreras data som till exempel vertikala rörelser i växeln och temperatur. Data skickas sedan vidare från sensorerna till Vosslohs molnbaserade plattform där den analyseras för att bland annat identifiera begynnande fel.

Informationen kan även kopplas till förvaltningssystem och BIM-modeller och på så sätt förenkla tillståndsbaserat underhåll.

– Trafikverket har redan en hel del data, till exempel om underhåll och från inspektioner. Med hjälp av sensorerna kommer vi kunna lägga på ytterligare en dimension med data och lära oss känna igen signaler som visar statusen på en spårväxel och när ett fel är på väg att uppstå, säger Annika Jahnke, Chief Connected Asset Analyst på Vossloh Nordic.


Prediktivt och tillståndsbaserat underhåll
Genom att analysera förändringarna i spårväxlarnas accelerationsprofiler – det vill säga vibrationer som orsakas av tågets längd, axelavstånd och antal vagnar och hur vibrationerna fortplantas genom spårväxeln – och koppla dem till händelser som till exempel slitage av makadamen under spåret – kan man förutsäga fel redan innan de uppstår.

Samtidigt kan man sätta gränsvärden för när underhåll behöver utföras och därmed förhindra att det uppstår fel som stoppar trafiken.

Ett sådant prediktivt tillståndsbaserat underhåll skapar många fördelar.

– När underhållet optimeras så förhindrar vi inte bara oplanerade avbrott och ökar banans tillgängligheten. Vi undviker också att underhåll genomförs onödigt tidigt. Det är ett väldigt kraftfullt verktyg som ger omfattande besparingar. Exakt hur mycket pengar man kan spara vet vi om några år, säger Annika Jahnke.

Projektet kommer att pågå i många år framöver och inleddes i augusti 2021 när gränssnittet till Trafikverket färdigställdes. Sensorer för acceptanstester installerades under september och oktober 2021 och installationen av övriga enheter påbörjas under 2022.

Systemet (sensorer, gateway, molnlagring och analyser) är utvecklat av Vossloh Nordic tillsammans med DB Systemtechnik GmbH, ett dotterbolag till Deutsche Bahn AG.


Källa. Vossloh


Skriv ut



Infranord har tilldelats Basunderhåll järnväg på Värmlandsbanorna

Uppdragsgivare är Trafikverket och kontraktet löper över fem år med mö...

Läs mer
Zinga
Bilden är ett kollage.

Uppsala kan få ny spårväg

Kommunstyrelsen beslutade onsdagens sammanträde att det blir spårväg i Uppsala,...

Läs mer
iNFOSPREAD
Vy över Hermanns strandväg i norr, bredvid Nylanderparken (bilden är en illustration).

Helsingfors nya spårvägsprojekt går in i nästa fas – AFRY och GRK del i konsortium

Helsingfors stad och Helsingfors stads trafikaffärsverk har godkänt kostnaderna för...

Läs mer
Zbloc

Sara Selegran blir ny hållbarhetschef på Infranord

Sara Selegran, Infranords nya hållbarhetschef.

Infranords ambition är att ytterligare öka bidraget till en hållbar samhä...

Läs mer
SBS Betong 550
Sensorer möjliggör tillståndsbaserat underhåll, sparar tid och pengar samt undviker oplanerade driftstopp.

Vosslohs sensorer optimerar svenskt järnvägsunderhåll

För att optimera järnvägsunderhållet och ge Trafikverket bättre kontroll...

Läs mer
Den nya växeln kommer att tillåta en hög hastighet även i det avvikande grenspåret.

Vossloh tar fram ny växelstandard för höghastighetsjärnvägar tillsammans med Trafikverket

Trafikverket har beställt en ny standardväxel för höghastighetsjärnvä...

Läs mer
Europakorridoren

Vart femte Mälartåg inställt – SJ krävs på ersättning

Som följd av att SJ i slutet av oktober har infört ett planeringssystem med betydande...

Läs mer
Kregis 550
Ny fin järnväg Ostkustbanan Gävle- Söderhamn.

Den stora upprustningen Gävle–Söderhamn är nu klar

Fler och fler väljer tåget som transportmedel. För att möta efterfrågan...

Läs mer
DLMASKIN550
Nya SJ X2000.

Nya X 2000 har gett sig ut på sin allra första resa

Klockan 10.29 under tisdagen, avgick det första helt ombyggda och moderniserade X 2000...

Läs mer
Vattenfall
Visionsbild över stationen i Nacka (bilden är en illustration).

Stockholms tunnelbana byggs ut i Nacka för cirka 1,2 miljarder kronor

Skanska har tecknat avtal med Region Stockholm, Förvaltning för utbyggd tunnelbana, om en...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa




















HBM

Prismatibro
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se