Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Vosslohs sensorer optimerar svenskt järnvägsunderhåll


2021-11-23

Sensorer möjliggör tillståndsbaserat underhåll, sparar tid och pengar samt undviker oplanerade driftstopp.
Bild: Kasper Dudzik/Vossloh
Sensorer möjliggör tillståndsbaserat underhåll, sparar tid och pengar samt undviker oplanerade driftstopp.

För att optimera järnvägsunderhållet och ge Trafikverket bättre kontroll över underhållsstatusen, levererar Vossloh sensorutrustning för molnbaserad övervakning av 1000 spårväxlar. Projektet är ett första steg i att digitalisera den svenska järnvägen och syftar till att öka spårtillgängligheten, förebygga trafikstopp och minimera kostnader.

Inom ramen för ett mångårigt kontrakt med Trafikverket, levererar Vossloh övervakning av 1000 spårväxlar i form av en tjänst, en så kallad Solution as a Service (SaaS).

Genom att placera sensorer i spårväxlarna, registreras data som till exempel vertikala rörelser i växeln och temperatur. Data skickas sedan vidare från sensorerna till Vosslohs molnbaserade plattform där den analyseras för att bland annat identifiera begynnande fel.

Informationen kan även kopplas till förvaltningssystem och BIM-modeller och på så sätt förenkla tillståndsbaserat underhåll.

– Trafikverket har redan en hel del data, till exempel om underhåll och från inspektioner. Med hjälp av sensorerna kommer vi kunna lägga på ytterligare en dimension med data och lära oss känna igen signaler som visar statusen på en spårväxel och när ett fel är på väg att uppstå, säger Annika Jahnke, Chief Connected Asset Analyst på Vossloh Nordic.


Prediktivt och tillståndsbaserat underhåll
Genom att analysera förändringarna i spårväxlarnas accelerationsprofiler – det vill säga vibrationer som orsakas av tågets längd, axelavstånd och antal vagnar och hur vibrationerna fortplantas genom spårväxeln – och koppla dem till händelser som till exempel slitage av makadamen under spåret – kan man förutsäga fel redan innan de uppstår.

Samtidigt kan man sätta gränsvärden för när underhåll behöver utföras och därmed förhindra att det uppstår fel som stoppar trafiken.

Ett sådant prediktivt tillståndsbaserat underhåll skapar många fördelar.

– När underhållet optimeras så förhindrar vi inte bara oplanerade avbrott och ökar banans tillgängligheten. Vi undviker också att underhåll genomförs onödigt tidigt. Det är ett väldigt kraftfullt verktyg som ger omfattande besparingar. Exakt hur mycket pengar man kan spara vet vi om några år, säger Annika Jahnke.

Projektet kommer att pågå i många år framöver och inleddes i augusti 2021 när gränssnittet till Trafikverket färdigställdes. Sensorer för acceptanstester installerades under september och oktober 2021 och installationen av övriga enheter påbörjas under 2022.

Systemet (sensorer, gateway, molnlagring och analyser) är utvecklat av Vossloh Nordic tillsammans med DB Systemtechnik GmbH, ett dotterbolag till Deutsche Bahn AG.


Källa. Vossloh


Tipsa en vn Skriv ut





Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer
Ulefos


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se