Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Vosslohs sensorer optimerar svenskt järnvägsunderhåll


2021-11-23

Sensorer möjliggör tillståndsbaserat underhåll, sparar tid och pengar samt undviker oplanerade driftstopp.
Bild: Kasper Dudzik/Vossloh
Sensorer möjliggör tillståndsbaserat underhåll, sparar tid och pengar samt undviker oplanerade driftstopp.

För att optimera järnvägsunderhållet och ge Trafikverket bättre kontroll över underhållsstatusen, levererar Vossloh sensorutrustning för molnbaserad övervakning av 1000 spårväxlar. Projektet är ett första steg i att digitalisera den svenska järnvägen och syftar till att öka spårtillgängligheten, förebygga trafikstopp och minimera kostnader.

Inom ramen för ett mångårigt kontrakt med Trafikverket, levererar Vossloh övervakning av 1000 spårväxlar i form av en tjänst, en så kallad Solution as a Service (SaaS).

Genom att placera sensorer i spårväxlarna, registreras data som till exempel vertikala rörelser i växeln och temperatur. Data skickas sedan vidare från sensorerna till Vosslohs molnbaserade plattform där den analyseras för att bland annat identifiera begynnande fel.

Informationen kan även kopplas till förvaltningssystem och BIM-modeller och på så sätt förenkla tillståndsbaserat underhåll.

– Trafikverket har redan en hel del data, till exempel om underhåll och från inspektioner. Med hjälp av sensorerna kommer vi kunna lägga på ytterligare en dimension med data och lära oss känna igen signaler som visar statusen på en spårväxel och när ett fel är på väg att uppstå, säger Annika Jahnke, Chief Connected Asset Analyst på Vossloh Nordic.


Prediktivt och tillståndsbaserat underhåll
Genom att analysera förändringarna i spårväxlarnas accelerationsprofiler – det vill säga vibrationer som orsakas av tågets längd, axelavstånd och antal vagnar och hur vibrationerna fortplantas genom spårväxeln – och koppla dem till händelser som till exempel slitage av makadamen under spåret – kan man förutsäga fel redan innan de uppstår.

Samtidigt kan man sätta gränsvärden för när underhåll behöver utföras och därmed förhindra att det uppstår fel som stoppar trafiken.

Ett sådant prediktivt tillståndsbaserat underhåll skapar många fördelar.

– När underhållet optimeras så förhindrar vi inte bara oplanerade avbrott och ökar banans tillgängligheten. Vi undviker också att underhåll genomförs onödigt tidigt. Det är ett väldigt kraftfullt verktyg som ger omfattande besparingar. Exakt hur mycket pengar man kan spara vet vi om några år, säger Annika Jahnke.

Projektet kommer att pågå i många år framöver och inleddes i augusti 2021 när gränssnittet till Trafikverket färdigställdes. Sensorer för acceptanstester installerades under september och oktober 2021 och installationen av övriga enheter påbörjas under 2022.

Systemet (sensorer, gateway, molnlagring och analyser) är utvecklat av Vossloh Nordic tillsammans med DB Systemtechnik GmbH, ett dotterbolag till Deutsche Bahn AG.


Källa. Vossloh


Tipsa en vän Skriv ut



Omexom fortsätter att leverera likriktarstationer i Sverige, denna gång till Stadsmiljöförvaltningen i Göteborg och för stadens spårvägsnät.

Omexom fortsätter att leverera likriktarstationer i Sverige

Stadsmiljöförvaltningen i Göteborg har valt Omexom att ansvara för leverans av...

Läs mer
Elmia Nordic Rail
Lindesbergs station under 1940-talet. Bilden illustrerar hur många järnvägsstationer såg ut före nedmonteringen av trädgårdsanläggningarna som inleddes på 1950-talet.

Järnvägen fick Sverige att grönska

När stambanorna byggdes i Sverige var det också ett trädgårdsprojekt i stor...

Läs mer
Nytt stationshus östra fasaden (bilden är en illustration).

Jernhusen bygger Göteborgs nya stationshus

Jernhusen förvärvar byggrätten till Göteborgs nya stationshus. Med byggnaden...

Läs mer

Inhouse Tech projekterar och konstruerar broar längs Norrbotniabanan

Norrbotniabanan är en 27 mil ny kustnära järnväg mellan Umeå och...

Läs mer


SL har rustat Östermalmstorgs tunnelbanestation för 50 år framåt

Den 19 januari blev arbetena klara med att byta ut det tätskikt som utgör delar av taket...

Läs mer
Visionsbild över den nya tunnelbanestationen Hagastaden (bilden är en illustration).

KONE utrustar nya Hagastadens tunnelbanestation i Stockholm

KONE Corporation, en global ledare inom hiss- och rulltrappsbranschen, har ingått avtal med...

Läs mer


Persontågens punktlighet försämrades 2022

Tillförlitligheten för persontågen fortsätter att minska och nådde 2022...

Läs mer


Vy Tågs personal får toppbetyg av resenärerna

Varje år genomför Trafikverket en undersökning för att följa upp och...

Läs mer
ER1 i  Tåg i Bergslagens färger (bilden är en illustration).

Alstom vinner svenskt underhållskontrakt med VR för en flotta på 30 regionaltåg

Alstom har fått ett förnyat kontrakt med VR för underhåll av 30...

Läs mer

Skanska förbättrar tunnelbanestation i New York, USA, för 750 miljoner

Skanska har tecknat kontrakt med Metropolitan Transportation Authority om att förbättra...

Läs mer


Positivt resultat för utbildningar till järnvägstekniker

En av de största utmaningarna för Sveriges järnväg idag är det stora...

Läs mer


Railcare förändrar organisationen i entreprenadverksamheten

Railcare Group anpassar sin organisation för att optimera personalresurserna inom...

Läs mer


Mest lästa












gardenor

Extremeworks

HRC
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se