Facebook


Instagram

Framtidens Göteborg Landvetter Airport och Airport City Göteborg växer fram


2018-05-29

Det nya sjuvåningshotellet på Göteborg Landvetter Airport.
Bild: Wingårdhs
Det nya sjuvåningshotellet på Göteborg Landvetter Airport.

I september 2017 tog Swedavia ett första spadtag för den största expansionen i Göteborg Landvetter Airports historia. I början av maj har man tagit ytterligare ett stort steg mot vad som kommer att bli framtidens flygplats och Airport City Göteborg.

I början av maj gick den officiella starten för projektet Terminalexpansion Norr, vilket innebär att byggnationen nu är igång både på den norra och södra sidan av terminalen på Göteborg Landvetter Airport. Terminalexpansion Norr omfattar förberedelser för en ny, gemensam säkerhetskontroll, en ny bagagekällare som rymmer större röntgenutrustning samt ett miljöcertifierat och terminalnära sjuvåningshotell som kommer att drivas av Scandic.

– Vi fortsätter att utveckla framtidens Göteborg Landvetter Airport som Västsveriges port till världen och det kan vi göra mycket tack vare fina samarbeten med aktörer i regionen. Hotellet är en viktig pusselbit då de publika hotellytorna kommer att integreras med den framtida incheckningshallen. Flygplatsens expansion är nödvändig för att möta behovet av framtidens resande, säger Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef för Swedavia.

Istället för ett traditionellt spadtag lade Swedavia, entreprenören Peab och hotelloperatören Scandic ner varsitt föremål till framtiden i en tidskapsel. Kapseln kommer att gjutas in i den nya terminalbyggnaden längre fram.

Hotelloperatören Scandic valde att lägga ner en vattenflaska av återvunnet glas och en text om hur de ser på hållbarhet.

Entreprenören Peabs bidrag till kapseln är ett graverat och massivt handslag i brons. Handslaget har alltid haft ett stort värde för Peab och är symbolen för att de håller vad de lovar. I detta fall står löftet bland annat för att de bygger med fokus på miljö och människa samt sätter säkerheten för personal och flygplatsens besökare i första rummet.

För Swedavias räkning lade Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport, ner färdplanen för ett fossilfritt flyg som flygbranschen nyligen överlämnat till regeringen.

– För nästan exakt ett år sedan tankades det fossilfritt flygbränsle för första gången på Göteborg Landvetter Airport. Men tillgången är i dagsläget begränsad. Vi vill att fler - företag, offentliga institutioner och privatpersoner - följer efter och köper biobränsle till sina flygresor. Vår förhoppning är att fossilfritt bränsle ska vara det enda alternativet i framtiden. Tillsammans kan vi göra inrikesflyget fossilfritt redan 2030, säger Charlotte Ljunggren.

Swedavia utvecklar framtidens flygplatser – större, tillgängligare och modernare. Målet är smidigare och mer inspirerade reseupplevelser, att skapa Skandinaviens viktigaste mötesplatser, vara en internationell förebild inom hållbarhet och skapa tillväxt för Sverige. Den totala planerade investeringen på Göteborg Landvetter Airport beräknas uppgå till 3 miljarder kronor mellan åren 2016-2025.



Källa: Swedavia Airports


Tipsa en vn Skriv ut





Nytt ramavtal avseende mark- och grundläggningsarbete för Swedavia

SVEAB och affärsområde Infrastruktur har vunnit ett 8-årigt ramavtal för Swedavia, avseende Stockholm Arlanda (ARN) samt Bromma Airport (BMA)

Läs mer
Zinga
Green Flight Academy har hittills startat och landat 5000 gånger med elflyg, vilket gör oss unika.

5 000 starter och landningar med elflygplan på Skellefteå Airport

Världens första hållbara flygakademi flygskola Green Flight Academy som finns...

Läs mer
Ulefos
<span>Så är skulle framtida Droneport-lösningar kunna se ut. Under slutet av 2024 beräknas infrastrukturen och den initiala verksamheten vara på plats i Skellefteå. Visualisering: White Arkitekter</span>

Gröna testbäddar del 3: Skellefteå tar höjd för framtidens luftfart

Vi fortsätter nu vår artikelserie om de viktiga test- och demomiljöerna som finns i...

Läs mer
Vattenfall


Skellefteå Droneport får asfalt med lägre klimatpåverkan

Landningsplattan och tillhörande ytor har nu asfalterats med material som kraftigt minskar...

Läs mer
Zugol 550
Jesper Göransson vd Peab

Första spadtaget för Peabs miljardprojekt i Norge - Nya Bodö flygplats tar form

Under måndagen 24 juni deltar Peab vid ett första spadtag för Nya Bodö...

Läs mer
<span>Vi står inför en stor omställning och att samarbeta är viktigt. Bild: Sabina Söderqvist från KLM och Emil Gustafsson från OEM Electronics.</span>

OEM Electronics minskar Scope 3-utsläppen med Air France och KLM

Att bidra till minskad klimatpåverkan innebär att koldioxidutsläppen måste...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport. </span>

Swedavias trafikstatistik för april 2024

Under april valde drygt 2,6 miljoner resenärer att resa via Swedavias tio flygplatser. Det...

Läs mer
<span>Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. </span>

Följ det dynamiska arbetet i olika roller på Swedavias flygplatser - en vardag i ständig rörelse

Under våren har en rad olika personer presenterats i sina arbetsroller på Stockholm...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se