Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Nu blir Eriksbergskranen röd


2021-02-10

Eriksbergskranen ska målas om och kommer att lysa ännu klarare i framtiden.
Bild: Älvstranden Utveckling
Eriksbergskranen ska målas om och kommer att lysa ännu klarare i framtiden.

Eriksbergskranen är ett av Göteborgs mest kända landmärken. Nu väntar ett större underhållsarbete av kranen, med start våren 2021.

Eriksbergskranen ägs av Älvstranden Utveckling och sedan 2012 är kranen byggnadsminne. Det innebär att den ska bevaras, något som kräver regelbundet underhåll. Som fastighetsägare har bolaget ett underhållsansvar och senast Eriksbergskranen sågs över och målades om var 1992. Nu planeras det för att kranen återigen ska genomgå en större renovering och återfå sin röda färg.

– Vi kontrollerar Eriksbergskranen kontinuerligt och nu ser vi att en större renovering krävs för att kunna hålla kranen i gott skick inför framtiden. Bland annat kommer hela kranen att målas om eftersom färgen har blekts av tidens tand. Kranen kommer att få en skarpare röd färg när den är färdigmålad, men som helhet kommer vi att bevara kranens utseende, säger Annica Tisell, chef fastighet på Älvstranden Utveckling.


Omfattande underhållsarbete
Just nu pågår upphandling av generalentreprenör för underhållsarbetet. Arbetet planeras starta i april och i november beräknas allt vara färdigt. I arbetet ingår upp- och nedmontering av byggnadsställningar, målning och plåtarbete. Totalt beräknas underhållsarbetet kosta mellan 50 – 60 miljoner kronor. En investering av den här storleken behöver godkännas av Älvstranden Utvecklingsstyrelse, något som gjordes måndag 8 februari.


Fakta: Eriksbergskranen
• Eriksbergskranen stod färdig 1969 och var en del av Eriksbergs varv. Den användes för montering av fartyg upp till 500 000 ton och var i bruk fram till 1979.
• Eriksbergskranen är cirka 80 meter hög och 110 meter bred.
• Från början var Eriksbergskranen grön, den bytte färg till röd-orange när den målades om under 1990-talet.
• Färgen har blekts med åren och när den målas om kommer den att bli skarpare igen. Kulören är samma som tidigare och står med i bygglovet.
• I början av 1990-talet användes Eriksbergskranen som turistattraktion. Allmänheten kunde åka upp i kranen för att njuta av utsikten eller hoppa bungyjump.
• Eriksbergskranen är byggnadsminne sedan 2012 och rivningsskyddad enligt detaljplan
• Den är ett av stadens viktigaste landmärken och en symbol för Göteborgs varvshistoria.


Källa: Älvstranden Utveckling


Tipsa en vn Skriv ut



Avtalet mellan Luleå Hamn och Stegra möjliggör utbyggnad av järnvägen i hamnen och ett arrende där Stegra själva investerar i infrastruktur. 
Avtalet mellan Luleå Hamn och Stegra möjliggör utbyggnad av järnvägen i hamnen och ett arrende där Stegra själva investerar i infrastruktur.
 

Luleå Hamn och Stegra tecknar avtal om logistiklösning

Nu har Luleå Hamn och Stegra tecknat avtal om en logistiklösning och arrende som skapar förutsättningar för godsökningar till och från Luleå Hamn.

Läs mer
Zinga


Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges...

Läs mer
Ulefos
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Vattenfall
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Zugol 550


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se