Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Nya färjan Stena Livia sjösätts på Östersjön


2021-04-09

Stena Livia i Stena Lines färger (bilden är en illustration).
Bild: Mild Design/Stena Line
Stena Livia i Stena Lines färger (bilden är en illustration).

Färjerederiet Stena Line fortsätter sin planerade expansion på Östersjön och avslöjar nu namnet på en ny modern frakt- och passagerarfärja som ska börja segla på Östersjön från och med mitten av april. Nytillskottet Stena Livia kommer inledningsvis att trafikera linjen mellan Nynäshamn/Norvik och Ventspils i Lettland tillsammans med systerfartyget Stena Flavia.

Stena Line avslöjade under hösten 2020 sina expansionsplaner för Östersjön med nya, större och modernare fartyg på rederiets båda färjelinjer från Lettland under 2021. Stena Line har trafikerat de båda linjerna mellan Nynäshamn-Ventspils och Travemünde-Liepaja sedan 2012 och de är idag en viktig del av det Europeiska logistiknätverket och knyter ihop Baltikum, Ryssland och CIS-länderna med Sverige, Tyskland och övriga Europa.

Som en del av expansionen på Östersjön ansluter nu den moderna frakt- och passagerarfärjan Stena Livia. Från mitten av april börjar hon trafikera linjen mellan Nynäshamn (Stockholm Norvik Hamn) och Ventspils tillsammans med systerfartyget Stena Flavia.

– Vi har sett en ökad efterfrågan från våra kunder runt hela Östersjön och vi fortsätter därför att utveckla fartygsflottan. Jag välkomnar stolt vårt senaste tillskott Stena Livia”, säger Johan Edelman, ansvarig för Stena Lines linjer till och från Lettland.

Senare under 2021 ersätts Stena Livia och Stena Flavia på linjen Nynäshamn-Ventspils av de 222 meter långa moderna fartygen Stena Scandica och Stena Baltica vilket kommer att öka kapaciteten med 30 procent.

Stena Livia och Flavia flyttas då istället till Stena Lines linje mellan Travemünde i Tyskland och Liepaja i Lettland där de kommer att öka kapaciteten på linjen med hela 40 % samtidigt som de kortar restiden betydligt, från 27 till 20 timmar.


Fartygsfakta Stena Livia
Stena Livia byggdes på det italienska varvet Cantieri Navale Visentini år 2008 och har en kapacitet för 750 passagerare, 200 bilar och/eller 115 lastbilar (2,250 längdmeter). Ombord finns totalt 103 hytter och ett femtiotal vilstolar, butik, restaurang/bar och lekrum.

Namnet Livia har flera betydelser. Livland är en tidigare benämning på delar av Lettland och Baltikum. Kopplingen till fartygets italienska rötter finns också genom att Livia var fru till den romerska kejsaren Augustus Caesar. Även Stena Lines skandinaviska ursprung finns med, då Liv betyder skydd i den nordiska mytologin.


Källa: Stena Line


Tipsa en vn Skriv ut





Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).

Läs mer
Zinga
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Ulefos
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Vattenfall


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Zugol 550
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se