Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Göteborgs hamns kunder allt nöjdare


2022-04-11

Gothenburg RoRo Terminal gjorde det största skuttet i kundnöjdhet bland hamnens terminaloperatörer.
Bild: Göteborgs Hamn AB
Gothenburg RoRo Terminal gjorde det största skuttet i kundnöjdhet bland hamnens terminaloperatörer.

Terminaler och tjänster i Göteborgs hamn uppfyller kundernas behov i allt större utsträckning. Det visar de nyligen framtagna resultaten i den kundnöjdhetsundersökning som genomförs i Göteborgs hamn med jämna mellanrum sedan 2003.

Hamnens kunder har fått tycka till om det mesta vad gäller bland annat nivån på tjänster och service i hamnen, och resultatet i undersökningen visar att kundnöjdheten ökar brett.

Hamnbolaget Göteborgs Hamn AB har höjt sitt nöjd kund-index från 68 till 71. Kunderna upplever bland annat att tjänster i samband med fartygsanlöp håller god kvalitet samt att hamnbolaget har ett bra skydd för att hindra obehöriga att ta sig in i hamnområdet.

– Det är glädjande att vi, våra terminaloperatörer och tjänsteutförare runt om i hamnen fortsätter att göra kunderna nöjda i ökad omfattning. Vår strategi, att växa genom att leverera utmärkta produkter och tjänster till våra gemensamma kunder i godsnavet, lönar sig. Genom att arbeta tillsammans strävar vi alla efter att komplettera varandras erbjudanden för att leverera högsta möjliga totalvärde till våra gemensamma slutkunder, säger Elvir Dzanic, VD på Göteborgs Hamn AB.


Terminalerna ökar
Hamnens terminaloperatörer som sköter bland annat lastning och lossning i hamnens roro, bil och containerterminaler får alla ökade betyg i årets kundundersökning.

Det största klivet i kundnöjdhet gjordes av terminaloperatören Gothenburg RoRo Terminal, vars kunder ger ett nöjd kund-index på 70, jämfört med 58 vid förra mättillfället 2019.

– Vi har lagt stor energi på förbättringar på terminalen och det är jätteroligt att det får genomslag hos våra kunder. Det ska alla medarbetare vara stolta över. Men vi slår oss inte till ro utan ska fortsätta utvecklas enligt vår utstakade plan med ytterligare kundspecifika lösningar med hållbarhet i fokus, säger Maria Franksen, VD på Gothenburg RoRo Terminal.

Högst kundnöjdhet bland terminaloperatörerna har APM Terminals, som fortsätter öka från en hög nivå, från 70 till 74. Bilterminalen, Logent Ports and Terminals, ökar från 64 till 67. Stena Line hade för få respondenter i undersökningen för att få ett säkerställt resultat.


Utvecklingspotential
Det finns fortsatt områden som hamnbolaget kommer att jobba vidare med utifrån vad som framkommit i kundundersökningen. Man kommer fortsatt att prioritera personliga möten med kunder och partners, något som upplevs som viktigt för kundnöjdheten. Hamnen ska fortsätta vara lyhörda för kunders och partners långsiktiga, strategiska behov. Det finns också potential att utveckla vidare hur hamnen delar information om kommande arbeten och planer som underhållsarbeten och utvecklingsplaner, såväl som godsnavets genomgripande digitala omställning.


Fakta: NKI
Nöjd kund-index (NKI) är ett standardiserat och etablerat mått på kundnöjdhet. Mätningen har utförts av undersökningsföretaget Evimetrix på uppdrag av Göteborgs Hamn AB. Mätningarna har utförts sedan 2003.

Som kunder i Göteborgs hamn avses de som använder hamnen och dess terminaloperatörer, som varuägare, rederier, agenter och logistikbolag. Totalt ingick 285 kunder i urvalet. Utav dessa har 170 besvarat enkäten vilket ger en svarsfrekvens på 59,6 %. Undersökningen genomfördes under december 2021 – januari 2022.


Källa: Göteborgs Hamn

Tipsa en vn Skriv ut





Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).

Läs mer
Zinga
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Ulefos
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Vattenfall


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Zugol 550
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se