Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Hela flygets infrastruktur behöver belysas i regeringens utredning


2022-06-02

Fredrik Kämpfe, Branschchef Transportföretagen Flyg.
Bild: Transportföretagen
Fredrik Kämpfe, Branschchef Transportföretagen Flyg.

Regeringen har tillsatt en särskild utredare med uppdrag att ta fram förslag på en inriktning för statens ansvar för svenska flygplatser, så att behoven för medborgare, näringsliv och samhällsviktigt flyg i hela landet tillgodoses. Transportföretagen Flyg välkomnar ett helhetsgrepp om flygplatsinfrastrukturen i Sverige.

Enligt regeringens direktiv ska analysen omfatta det nationella basutbudet (som består av tio flygplatser) samt de statliga driftsbidragen till icke-statliga flygplatser. Förslagen ska ta utgångspunkt i de transportpolitiska målen och vara i linje med klimatmålen.

Transportföretagen Flyg har länge efterfrågat att regeringen ser över helheten för flygets infrastruktur, såväl ur ett tillgänglighets- som ur ett beredskapsperspektiv för Sverige. Givet det förändrade omvärldsläget med Rysslands invasion av Ukraina finns det all anledning att ta ett särskilt grepp om totalförsvarets behov av flygplatser med god geografisk täckning. Riksdagen har i flera tillkännagivanden också underkänt den inriktning regeringen drivit i fråga om Bromma flygplats. Ett förändrat omvärldsläge och kvarvarande effekter av pandemin kräver också förtydliganden gällande statens ansvar för finansieringen av flygets infrastruktur och våra flygplatser.

– Regeringen utlovade en flygplatsöversyn redan 2017 i flygstrategin och det är välkommet att en sådan analys nu görs. Sverige måste framtidssäkra flygplatserna och se flygets potential som en del av transportsystemet. Utredningen hänvisar till fossilfria trafikslag och inom tid kommer flyget att räknas dit. Flyget ska utvecklas, inte avvecklas, kommenterar Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen Flyg.

Tidigare rapporter, bland annat från Trafikanalys, har visat hur viktiga de regionala flygplatserna är för näringslivet. För att det ska vara möjligt att leva, bo och bedriva företag i hela landet behöver Sverige tillgång till flygplatser och ett konkurrenskraftigt inrikesflyg. Transportföretagen Flyg hoppas att utredningen särskilt beaktar detta.

Det är också viktigt att utredningen tar in hur flyget kommer att ställa om med biojet, el och vätgas. Dessutom kommer nya former av luftfarkoster som obemannade drönare och vertikalstartande flygtaxi att ta plats i luftrummet för både god- och persontransporter.

– Utan flyget blir delar av Sverige isolerade och Sveriges industri kommer att få problem att nå ut till internationella marknader. Om vi ska uppfylla tillgänglighetsmålet som riksdagen beslutat om behöver vi alla trafikslag, även flyget. Idag är det tyvärr så att flyget stundtals ifrågasätts av vissa, senast i Klimaträttsutredningen som fastslår att inrikes flyg ska minska oavsett om det går på el eller biojet. Så kan vi inte ha det, fortsätter Fredrik Kämpfe som nu efterfrågar en mycket bredare diskussion om svenska flygets framtid.

Uppdraget ska slutredovisas 15 november i år och Transportföretagen Flyg sträcker ut en hand till utredaren.

– Våra medlemsföretag representerar hela värdekedjan – från flygbolag, flygplatser, marktjänster till flygtrafikledning och service- och underhållsverksamhet. Självklart står vi till förfogande för att utredningen ska bli så bra som möjligt, avslutar Fredrik Kämpfe.


Källa: Transportföretagen

Tipsa en vn Skriv ut





Nytt ramavtal avseende mark- och grundläggningsarbete för Swedavia

SVEAB och affärsområde Infrastruktur har vunnit ett 8-årigt ramavtal för Swedavia, avseende Stockholm Arlanda (ARN) samt Bromma Airport (BMA)

Läs mer
Zinga
Green Flight Academy har hittills startat och landat 5000 gånger med elflyg, vilket gör oss unika.

5 000 starter och landningar med elflygplan på Skellefteå Airport

Världens första hållbara flygakademi flygskola Green Flight Academy som finns...

Läs mer
Ulefos
<span>Så är skulle framtida Droneport-lösningar kunna se ut. Under slutet av 2024 beräknas infrastrukturen och den initiala verksamheten vara på plats i Skellefteå. Visualisering: White Arkitekter</span>

Gröna testbäddar del 3: Skellefteå tar höjd för framtidens luftfart

Vi fortsätter nu vår artikelserie om de viktiga test- och demomiljöerna som finns i...

Läs mer
Vattenfall


Skellefteå Droneport får asfalt med lägre klimatpåverkan

Landningsplattan och tillhörande ytor har nu asfalterats med material som kraftigt minskar...

Läs mer
Zugol 550
Jesper Göransson vd Peab

Första spadtaget för Peabs miljardprojekt i Norge - Nya Bodö flygplats tar form

Under måndagen 24 juni deltar Peab vid ett första spadtag för Nya Bodö...

Läs mer
<span>Vi står inför en stor omställning och att samarbeta är viktigt. Bild: Sabina Söderqvist från KLM och Emil Gustafsson från OEM Electronics.</span>

OEM Electronics minskar Scope 3-utsläppen med Air France och KLM

Att bidra till minskad klimatpåverkan innebär att koldioxidutsläppen måste...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport. </span>

Swedavias trafikstatistik för april 2024

Under april valde drygt 2,6 miljoner resenärer att resa via Swedavias tio flygplatser. Det...

Läs mer
<span>Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. </span>

Följ det dynamiska arbetet i olika roller på Swedavias flygplatser - en vardag i ständig rörelse

Under våren har en rad olika personer presenterats i sina arbetsroller på Stockholm...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se