Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Heidelberg Materials fyrdubblar kapaciteten på växelsliprar - nytt ramavtal med Trafikverket


2025-08-25

2024 gjordes en stor ombyggnad i Vislanda S-fabriken för tillverkning av huvudspårsliprar och nu gör det nya avtalet att produktionen av växelspårsliprar uppdateras och får större kapacitet.
Bild:Heidelberg Materials Sverige
2024 gjordes en stor ombyggnad i Vislanda S-fabriken för tillverkning av huvudspårsliprar och nu gör det nya avtalet att produktionen av växelspårsliprar uppdateras och får större kapacitet.


Efter en framgångsrik upphandling har Heidelberg Materials Precast Abetong tecknat ett nytt ramavtal med Trafikverket. Avtalet innebär en fyrdubblad kapacitet för växelspårsliprar av äldre modell – en viktig satsning för att möta det ökade behovet av underhållssliprar i det svenska järnvägsnätet.

Heidelberg Materials Precast Abetong har en lång historia som leverantör av växelsliprar till Trafikverket. Redan på 1970-talet utvecklades en första design som användes i alla svenska växlar fram till 2013. När en ny standard infördes det året tecknades ett nytt ramavtal, samtidigt som en mindre kapacitet behölls för att kunna leverera underhållssliprar till de växlar som redan var installerade.

Under 2025 har behovet av just dessa underhållssliprar ökat kraftigt. Det har lett till längre leveranstider, och Trafikverket beslutade därför tidigt i år att öka kapaciteten. I den efterföljande upphandlingen efterfrågades en fyrdubbling av kapaciteten för den äldre sliperdesignen – en upphandling som Precast Abetong vann.

Innan sommaren tecknades det nya ramavtalet, som sträcker sig över fyra år med möjlighet till förlängning i upp till ytterligare fyra år (2+2). För att möta de nya kraven planeras en kapacitetsutbyggnad vid Vislanda S under hösten, en satsning som beräknas vara återbetald inom två år.

– Att vi vinner det här avtalet visar på Trafikverkets fortsatta förtroende för oss som leverantör. Samtidigt är det ett viktigt steg för att säkra både framtida leveranser och vår egen utveckling, säger Ulf Malmqvist, försäljningschef sliper Sverige.

2024 gjordes en stor ombyggnad i Vislanda S-fabriken för tillverkning av huvudspårsliprar och nu gör det nya avtalet att produktionen av växelspårsliprar uppdateras och får större kapacitet.


Källa: Heidelberg Materials Sverige


Tipsa en vn Skriv ut



2024 gjordes en stor ombyggnad i Vislanda S-fabriken för tillverkning av huvudspårsliprar och nu gör det nya avtalet att produktionen av växelspårsliprar uppdateras och får större kapacitet.

Heidelberg Materials fyrdubblar kapaciteten på växelsliprar - nytt ramavtal med Trafikverket

Efter en framgångsrik upphandling har Heidelberg Materials Precast Abetong tecknat ett nytt...

Läs mer
Gen-monitoring
Infrakraft anläggning

Infrakraft växlar upp i syd – hundramiljonersaffär på plats

Trafikverket fortsätter rusta det svenska väg- och järnvägsnätet. Ett...

Läs mer
Vi rekryterar 30 nya medarbetare

Geomatikk växer – rekryterar 30 nya medarbetare och stärker organisationen för rikstäckande järnvägsuppdrag

Geomatikk har tilldelats Trafikverkets uppdrag att leverera en nationell tjänst för...

Läs mer


Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se