Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

MTR satsar på tillväxt i Norden


2016-05-30

Bild: Viktor Fremling/MTR

Det har hänt mycket sedan MTR äntrade den svenska marknaden i november 2009 i samband med att man fick uppdraget att driva tunnelbanan på uppdrag av SL.

Idag står MTR:s svenska verksamhet på fyra ben: Tunnelbanan, MTR Tech, MTR Express och från december Pendeltågen. Som en följd av utvecklingen och framtida ambitioner bildas nu koncernbolaget MTR Nordic som ska se till att verksamheten fortsätter att utvecklas och att erfarenheter kan spridas på ett effektivt mellan MTR:s alla delar. Den nya organisationen gäller från den 1 juni 2016.

Den nordiska MTR-koncernen består av MTR Stockholm som drivit Stockholms tunnelbana på uppdrag av SL i snart sju år, underhållsbolaget MTR Tech, snabbtågsföretaget MTR Express samt MTR Pendeltågen som just nu är i färd med att förbereda sig för att ta över driften av Stockholms pendeltåg – en verksamhetsövergång som sker i december 2016.

Peter Viinapuu som fram till juni 2016 varit VD för MTR Stockholm träder nu in i rollen som VD för MTR Nordic. Han kommenterar förändringen:

- Det finns många fördelar med att bli en koncern. Första steget på vägen har varit att etablera en stabil organisation kring vår befintliga verksamhet inom tunnelbanan. Att det har gått bra märks inte minst genom att vi mottog utmärkelsen Svensk Kvalitet förra året, men också i och med att vi fått våra ägares förtroende att starta MTR Express som driver en ny snabbtågslinje mellan Stockholm och Göteborg. Vi har mycket mer att ge och med MTR Nordic står vi rustade för nya utmaningar i Sverige och i andra nordiska länder där det händer mycket inom spårtrafiken.

MTR Nordic har, precis som namnet avslöjar, ambitioner som sträcker sig utanför Sveriges gränser. Norge och Danmark är intressanta marknader då de är i färd med att öppna upp för upphandlingar och konkurrens.

Detta har hänt sedan MTR kom in på den svenska marknaden.

  • 2009: MTR tar över driften av Stockholms tunnelbana
  • Den övergripande kundnöjdheten har gått från 78-83 procent.
  • Punktligheten har gått från 94,8-98,1 procent.
  • Medarbetarnöjdheten har gått från ett index på 32-92.
  • Spärrkioskerna kan för första gången i modern tid erbjuda hela biljettsortimentet.
  • Det går äntligen att betala med kort i tunnelbanans spärrkiosker.
  • 2015: MTR Stockholm vinner Sveriges finaste kvalitetsutmärkelse för sitt kvalitetsarbete.
  • 2015: MTR Express börjar köra snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg.
  • 2015: Det står klart att MTR får förlängt förtroende att driva tunnelbanan fram till och med 2023 när avtalet löper ut.
  • 2015/2016: SL beslutar att MTR ska ta över driften av Stockholms Pendeltåg.
  • 2016: MTR köper ut Mantena från tunnelbanans underhållsverksamhet och bildar underhållsbolaget MTR Tech.

Källa: MTR

Tipsa en vn Skriv ut



I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
Gen-monitoring
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer
Spårväg i Alléstråket är ett av ärendena på stadsbyggnadsnämnden i oktober. 

Pressinformation efter stadsbyggnadsnämnd tisdag 22 oktober kl. 11.50

Välkommen till stadsbyggnadsnämndens pressinformation tisdag 22 oktober kl.11:50. Vi...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se