Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Volvo L25 Electric klarar snöröjning i tuffa förhållanden


2024-02-27

Bild:Swecon

Hur klarar Volvo L25 Electric snöröjning i norrländska förhållanden? Hans Forslund i Sundsvall vet.
– Över förväntan. Maskinen är tyst och smidig och det har inte varit något strul med drifttid och laddning.

Maskinen som Hans kör, ägs av Stefan Hörnfeldt. I hela sitt vuxna liv har han jobbat inom bygg- och anläggningsbranschen, huvudsakligen på NCC. De sista sex åren ägnade han sig på heltid åt elektrifieringen av branschen, bland annat som projektledare för Trafikverkets tester av elektrifierade vägar samt projekten Electric Worksite och Electric Material Handling.

– Men hösten 2022 fick jag chansen att starta eget som konsult och ville testa det.

I samma veva fick han möjlighet att köpa en av de elektriska hjullastare som användes i samband med sommarens Sweden Rock Festival i Sölvesborg.

– De bästa erfarenheterna är de erfarenheter man gör själv. Jag tycker dessutom att branschen är lite för försiktig. Det är bättre att testa det nya, som oundvikligen kommer att bli standard, och lära sig under resans gång.


Tuff utmaning

Stefan, som även är utbildad maskinförare, har testat L25 Electric i arbete, men även lånat ut den till kunder. Bland annat har den jobbat med plattsättning i arbetet med nya containerhamnen i Sundsvall och vid bygget av Bergsbyn företagspark i anslutning till Northvolt i Skellefteå.

– I vinter var tanken att den skulle kunna användas för snöröjning åt någon liten bostadsrättsförening, säger Stefan.

I stället hörde Sundfrakt av sig. De vann upphandlingen av snöröjning i Sundsvall och kravet på snöröjningen i city var att den skulle ske med miljövänliga maskiner med minst Steg 4-motorer.

– De hade två lämpliga maskiner och ville hyra min L25 Electric som tredje maskin för att röja gång- och cykelvägar i citykärnan.


Lite skeptisk

I vinter hyrs alltså L25 Electric av Betongbolaget, som kör för Sundfrakt. För föraren Hans Forslund var det första gången med en elmaskin.

– Jag var lite skeptisk, det erkänner jag. Exempelvis funderade jag en del på drifttiden och laddningen av maskinen.

Redan i december, med två rejäla snöröjningar samt en vända med sandning, fick han klara besked om vad L25 Electric duger till.

– Maskinen har överträffat förväntningarna. Jag är försiktig och kör tills jag har 30-40 procent kvar av batteriet. Det tar cirka tre timmar, sedan kör jag till snabbladdaren. Det tar cirka 45 minuter att ladda och det blir en lagom paus för mig.

 


Jämför rättvist

Med tiden räknar Hans med att drifttiden ska bli ännu längre, när han vet hur mycket han kan köra innan maskinen behöver laddas.

– När jag lärt mig röjningsområdet bättre, kan jag dessutom köra smartare och få mer gjort innan det är dags att ladda.

Enligt Stefan Hörnfeldt kan inte de elektriska maskinerna jämföras rakt av med de traditionella fossildrivna maskinerna.

– Man måste även värdera betydelsen av en utsläppsfri maskin som dessutom är tyst. Dessutom är det ett värde att förarna, med eller mot deras vilja, får en naturlig paus i arbetet.

 
Källa: Swecon 

Tipsa en vn Skriv ut





Peab Asfalt återanvänder asfalten utanför Arvidsjaur

Peab Asfalt har vunnit kontrakt som omfattar beläggning och förstärkningslager...

Läs mer
Roch-services
<span>Från och med 1 september tar Svevia Norge AS över som vägentreprenör för driftområde Helgelandskusten.</span>

Svevia Norge AS ökar sin marknadsandel på Helgeland

Svevia stärker sin position och utökar sin marknadsandel på Helgeland med ett nytt...

Läs mer
Ulefos


Tingstadstunnelns båda rör öppnar – fortsatt påverkan på E6

Den 6 maj öppnar Tingstadstunnelns båda tunnelrör för trafik. Det är dock...

Läs mer
Zinga
<span>Under sommaren kommer Svevia att utföra underhållsåtgärder av ytbeläggningen på flera sträckor inom Jönköping och Kalmar län. </span>

Svevia utför underhåll av vägytor runt Jönköping och Kalmar

Under sommaren kommer Svevia att på uppdrag av Trafikverket utföra underhå...

Läs mer
DLMASKIN550
<span>Svenska Fordonsbranschen - En branschförening för samtliga Sveriges Fordonsverkstäder, handlare och bildelsgrossister. </span>

Passiv inkomst och hållbar energi för medlemmar i Svenska Fordonsbranschen

Svenska Fordonsbranschen och Solar Sverige AB har ingått samarbete till förmån...

Läs mer
Laddstation för ellastbilar 

Laddstation för tung trafik öppnar i Växjö

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer


Stor påverkan på trafiken i Lindholmsallén

Från den 8 april påverkas trafiken i Lindholmsallén ytterligare då buss-...

Läs mer
<span>Svevia fortsätter att uppdrag av Trafikverket sköta vägarna inom driftområde &Ouml;rnsköldsvik. </span>

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet inom Örnsköldsvik driftområde

De statliga vägnätet i geografin kring Örnsköldsvik ska även i fortsä...

Läs mer


Viss trafik leds om i Björlandamotet

Från den 18 mars och cirka tre veckor fram får trafik från Björlandavä...

Läs mer


Volvo L25 Electric klarar snöröjning i tuffa förhållanden

Hur klarar Volvo L25 Electric snöröjning i norrländska förhållanden? Hans...

Läs mer

Svevia tryggar broarna i Östergötland



Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se