Facebook


Instagram

Volvo L25 Electric klarar snöröjning i tuffa förhållanden


2024-02-27

Bild:Swecon

Hur klarar Volvo L25 Electric snöröjning i norrländska förhållanden? Hans Forslund i Sundsvall vet.
– Över förväntan. Maskinen är tyst och smidig och det har inte varit något strul med drifttid och laddning.

Maskinen som Hans kör, ägs av Stefan Hörnfeldt. I hela sitt vuxna liv har han jobbat inom bygg- och anläggningsbranschen, huvudsakligen på NCC. De sista sex åren ägnade han sig på heltid åt elektrifieringen av branschen, bland annat som projektledare för Trafikverkets tester av elektrifierade vägar samt projekten Electric Worksite och Electric Material Handling.

– Men hösten 2022 fick jag chansen att starta eget som konsult och ville testa det.

I samma veva fick han möjlighet att köpa en av de elektriska hjullastare som användes i samband med sommarens Sweden Rock Festival i Sölvesborg.

– De bästa erfarenheterna är de erfarenheter man gör själv. Jag tycker dessutom att branschen är lite för försiktig. Det är bättre att testa det nya, som oundvikligen kommer att bli standard, och lära sig under resans gång.


Tuff utmaning

Stefan, som även är utbildad maskinförare, har testat L25 Electric i arbete, men även lånat ut den till kunder. Bland annat har den jobbat med plattsättning i arbetet med nya containerhamnen i Sundsvall och vid bygget av Bergsbyn företagspark i anslutning till Northvolt i Skellefteå.

– I vinter var tanken att den skulle kunna användas för snöröjning åt någon liten bostadsrättsförening, säger Stefan.

I stället hörde Sundfrakt av sig. De vann upphandlingen av snöröjning i Sundsvall och kravet på snöröjningen i city var att den skulle ske med miljövänliga maskiner med minst Steg 4-motorer.

– De hade två lämpliga maskiner och ville hyra min L25 Electric som tredje maskin för att röja gång- och cykelvägar i citykärnan.


Lite skeptisk

I vinter hyrs alltså L25 Electric av Betongbolaget, som kör för Sundfrakt. För föraren Hans Forslund var det första gången med en elmaskin.

– Jag var lite skeptisk, det erkänner jag. Exempelvis funderade jag en del på drifttiden och laddningen av maskinen.

Redan i december, med två rejäla snöröjningar samt en vända med sandning, fick han klara besked om vad L25 Electric duger till.

– Maskinen har överträffat förväntningarna. Jag är försiktig och kör tills jag har 30-40 procent kvar av batteriet. Det tar cirka tre timmar, sedan kör jag till snabbladdaren. Det tar cirka 45 minuter att ladda och det blir en lagom paus för mig.

 


Jämför rättvist

Med tiden räknar Hans med att drifttiden ska bli ännu längre, när han vet hur mycket han kan köra innan maskinen behöver laddas.

– När jag lärt mig röjningsområdet bättre, kan jag dessutom köra smartare och få mer gjort innan det är dags att ladda.

Enligt Stefan Hörnfeldt kan inte de elektriska maskinerna jämföras rakt av med de traditionella fossildrivna maskinerna.

– Man måste även värdera betydelsen av en utsläppsfri maskin som dessutom är tyst. Dessutom är det ett värde att förarna, med eller mot deras vilja, får en naturlig paus i arbetet.

 
Källa: Swecon 

Tipsa en vn Skriv ut



<span>Svenska Fordonsbranschen - En branschförening för samtliga Sveriges Fordonsverkstäder, handlare och bildelsgrossister. </span>

Passiv inkomst och hållbar energi för medlemmar i Svenska Fordonsbranschen

Svenska Fordonsbranschen och Solar Sverige AB har ingått samarbete till förmån...

Läs mer
Roch-services
Laddstation för ellastbilar 

Laddstation för tung trafik öppnar i Växjö

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Stor påverkan på trafiken i Lindholmsallén

Från den 8 april påverkas trafiken i Lindholmsallén ytterligare då buss-...

Läs mer
Zinga
<span>Svevia fortsätter att uppdrag av Trafikverket sköta vägarna inom driftområde &Ouml;rnsköldsvik. </span>

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet inom Örnsköldsvik driftområde

De statliga vägnätet i geografin kring Örnsköldsvik ska även i fortsä...

Läs mer
DLMASKIN550


Viss trafik leds om i Björlandamotet

Från den 18 mars och cirka tre veckor fram får trafik från Björlandavä...

Läs mer


Volvo L25 Electric klarar snöröjning i tuffa förhållanden

Hur klarar Volvo L25 Electric snöröjning i norrländska förhållanden? Hans...

Läs mer
<span>Svevia tryggar broarna längs det statliga vägnätet i &Ouml;stergötland. </span>

Svevia tryggar broarna i Östergötland

Under de närmaste tre åren kommer Svevia att sköta underhåll och utföra...

Läs mer


Regeringen måste ändra fokus för den kommande nationella infrastrukturplanen

Det råder inget tvivel om att såväl privatpersoner som näringsliv måste...

Läs mer
<span>Svevia anlägger en ny gång- och cykeltunel under riksväg 70, i Säter. </span>

Svevia bygger gång- och cykeltunnel i Säter

Den nya tunnel kommer att öka tillgängligheten för alla som vill kunna ta sig till...

Läs mer
Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder på totalt 27 seminarier och programpunkter som är fria för alla besökare. 

27 seminarier om elbilar och energi på eCarExpo i Göteborg

Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder som vanligt på ett...

Läs mer

Omexom och Emil Lundgren möjliggör för snabbladdning i södra Sverige



Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se