Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”


2023-01-20

Bild: Göteborgs Hamn AB

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022 har hanterats väl i Göteborgs hamn. Hamnen har ökat den hanterade godsvolymen totalt sett och tar dessutom marknadsandelar i samtliga segment. Covidrelaterade störningar har nu på många sätt lättats upp – men transportnäringen och dess kunder står alltjämt inför nya utmaningar under 2023.

Containerhanteringen över Göteborgs hamn fortsätter att öka. Sista kvartalet 2022 visade på en ökning om 8 procent, vilket innebär att hamnen ser tillväxt i containervolym för nionde kvartalet i följd. Under helåret 2022 hanterades 885 000 TEU i Göteborgs hamn vilket är en ökning med 7 procent. Huvuddelen av hamnens containervolymer hanteras av terminaloperatören APM Terminals.

Den totala svenska containermarknaden var oförändrad under 2022. Göteborgs hamns ökning innebär därmed en ökad marknadsandel från 50 procent till 53 procent. Göteborgs hamn ökade också marknadsandelen gentemot närliggande storhamnar i norra Europa.

Att containergods transporteras på järnväg till och från hamnens inlandsterminaler runt om i landet är en mycket vanlig företeelse. Mängden containergods på järnväg ökade med 12 procent till 515 000 TEU. Det är både långväga och mer kortgående järnvägspendlar som ökar, men den största ökningen syns på trafiken till och från norra Sverige. Under 2023 kommer ytterligare redan beslutade järnvägspendlar att börja trafikera hamnen från destinationer runt om i Sverige.


Nya fordon, roro och energi

Fordonssegmentet påverkades negativt av bland annat komponentbrist och låg nybilsförsäljning både i Sverige och i utlandet under året, vilket återspeglas i Göteborgs hamns volymsiffror. Sista kvartalet 2022 visade dock på en vändning då volymerna ökade med 9 procent jämfört med samma kvartal 2021. Trots det landade helåret 2022 i en minskning om totalt 7 procent, vilket ändå innebar en ökad marknadsandel om 1 procent för Göteborgs hamn.

Den intraeuropeiska rorotrafiken minskade med 1 procent under helåret 2022, men Göteborgs hamns marknadsandel ökade från 17 till 18 procent. Hanteringen av energiprodukter ökade med 16 procent för helåret 2022. Både utlastningen av raffinerade produkter såväl som inlagring av oraffinerade produkter ökade. Marknadsandelen ökade från 36 till 40 procent.


Källa: Göteborgs hamn

Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se