Facebook


Instagram

ABB tar hem stororder på kraft- och framdrivningssystem för fem fartyg från Fincantieri


2020-11-18

Bild: ABB

ABB tar hem en order värd cirka 150 miljoner dollar för att leverera ett heltäckande utbud av tekniker för att driva nästa generations kryssningsfartyg som byggs av den italienska skeppsbyggaren Fincantieri.

ABB stärker sin position som prioriterad leverantör inom kryssningssegmentet och ska utrusta fem nybyggda fartyg med Azipod elektrisk framdrivning, som har en beprövad förmåga att avsevärt minska bränsleförbrukningen ombord.

Varje fartyg kommer att drivas av dubbla Azipod-enheter, vilket ger en total beställd framdrivningskapacitet för de fem nya fartygen på 178 MW (238 700 hästkrafter). Ordern inkluderar de största och mest kraftfulla Azipod-framdrivningsenheterna som någonsin installerats på Fincantieri med en effekt på vardera 20 MW. Fartygen ska tas i drift 2023–2026.

– Vi ser fram emot att samarbeta med Fincantieri kring dessa förstklassiga fartyg och låta dem sätta kurs mot miljömedvetna kryssningar. Dagens passagerare förväntar sig hållbara resor och vi är glada att kunna bistå Fincantieris miljömål med vår teknik som står för oöverträffad innovation och effektivitet, säger Juha Koskela, chef för divisionen ABB Marine & Ports.

– Vårt samarbete med ABB spänner över flera decennier – den första Azipod®framdrivningsenheten installerades hos Fincantieri redan i slutet av 1990-talet. Nu tar vi ytterligare steg i vår satsning på miljövänlig sjöfart och vi är glada att än en gång få arbeta tillsammans med en betrodd partner vars lösningar över åren har levererat överlägsenprestanda, tillförlitlighet, säkerhet och hållbarhetsvinster för kryssningssegmentet”, säger Luigi Matarazzo, General Manager Merchant Ships Division, Fincantieri.

Med den eldrivna motorn placerad i en kapsel under vatten på skrovets utsidakan Azipod-systemet roteras 360 grader, vilket avsevärt ökar manövrerbarheten och drifteffektiviteten hos fartyget. Man kan därmed minska bränsleförbrukningen med upp till 20 procent jämfört med traditionella framdrivningssystem med remdrift.

Idag förlitar sig över 100 kryssningsfartyg på Azipod-tekniken som har blivit branschstandard i kryssningssegmentet. Sedan lanseringen för tre decennier sedan har Azipod-framdrivningsteknik sparat totalt över 900 000 ton bränsle enbart i kryssningssegmentet. Azipod-framdrivningsenheter finns från 1 till 22 MW effekt och tekniken spelar en viktig roll för ABB:s starka position inom miljövänlig elektrisk framdrivning.

Varje fartyg förses också med ABB:s integrerade elektriska kraftkoncept som innefattar generatorer, drivsystem, huvudelcentraler, framdrivningssystem, transformatorer och ett fjärrkontrollsystem för manövrering av Azipod-enheterna från bryggan. Genom att kombinera Azipod-framdrivningssystem med det elektriska kraftkonceptet går det att konfigurera all relevant utrustning för optimerade prestanda, vilket leder till ökad effektivitet och hållbar drift.

I linje med ABB Marine & Ports strategi ”Electric. Digital. Connected.” som förutser sjöfartens digitala och uppkopplade framtid kommer dessa fartyg att ha möjlighet att dra nytta av ABB Ability Collaborative Operations infrastruktur och center. Collaborative Operations använder fjärrstyrningsutrustning för övervakning och dataanalyser som möjliggör förebyggande underhåll, planerade insatser och teknisk fjärrsupport.



Källa: ABB


Tipsa en vn Skriv ut





Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).

Läs mer
Zinga
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Ulefos
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Vattenfall


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Zugol 550
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se