Facebook


Instagram

Annorlunda kryssningssäsong startar i Göteborgs Hamn


2021-06-11

Mein Schiff 6 på väg in i Göteborgs Hamn vid ett tidigare tillfälle. I år blir det hon som öppnar säsongen i Göteborg - på ett lite annorlunda sätt.
Bild: Göteborgs Hamn AB
Mein Schiff 6 på väg in i Göteborgs Hamn vid ett tidigare tillfälle. I år blir det hon som öppnar säsongen i Göteborg - på ett lite annorlunda sätt.

Nu återstartar kryssningsverksamheten i Göteborgs Hamn igen efter ett ovanligt långt uppehåll på grund av covid-19. Under pandemin har hela kryssningsbranschen förändrats på ett genomgripande sätt – men som kan ge Göteborg fördelar i den internationella konkurrensen.
– Branschen har nya förutsättningar som faktiskt gör Göteborg till en ännu attraktivare destination än tidigare, säger Martin Meriwall, kryssningsansvarig på Göteborgs Hamn AB.

Årets första kryssningsanlöp i Göteborg blir fartyget Mein Shiff 6 som kommer att anlöpa hamnen lördagen den 12 juni. Men det blir en annorlunda kryssningspremiär jämfört med vad man är van vid i hamnen. Fartyget kommer till Göteborg på en så kallad ”scenic cruise” vilket innebär att fartyget, som kommer från Hamburg med cirka 1000 tyska passagerare vilket är ungefär hälften av fartygets kapacitet, seglar in i hamninloppet och ser sig omkring – utan att passagerarna går i land.

– Man kommer att avnjuta omgivningarna i vår vackra skärgård för att sedan vända i hamninloppet utanför Älvsborgs fästning. Det är en annorlunda typ av anlöp och förstås synd att resenärerna inte får uppleva staden på närmre håll, men förhoppningsvis kommer vi snart se att fartygen lägger till, säger Martin Meriwall.


Nästa steg – bubblekryssning
Det är det tyska kryssningsrederiet TUI Cruises som äger Mein Shiff 6 och ”scenic cruises” är det första steget i rederiets återstartsprogram. Steg två innebär att fartygen lägger till i hamn där passagerare får gå i land – dock med förbehållet att man håller sig inom fartygets bubbla. Bubblakonceptet innebär att passagerarna inte får uppleva destinationen på egen hand utan endast följa rederiets organiserade turer. I ett tredje steg återgår rederiet till normal rutt och beläggning på fartygen.

– Alla rederier har liknande återstartsprogram där man löpande utvärderar när man skall skifta över till nästa steg, vilket till stor del beror på smittläget på destinationer som man besöker. Och ovanpå detta har man rigorösa hälsoprotokoll och omfattande testkapacitet och karantänsmöjligheter ombord, säger Martin Meriwall.


Nytt kryssningslandskap
Men även i en framtid utan covid-19 lär kryssningsbranschen, likt de flesta andra branscher, återvända till en ny form av normalitet. Kryssningsresenärerna förväntas i framtiden delvis söka andra upplevelser än vad man kanske traditionellt förknippar med kryssningsturism – något som kan gynna Göteborg som kryssningsdestination menar Martin Meriwall.

– Det är trender vi skymtat redan innan, men som accelererar i efterdyningarna av pandemin. Många vill undvika trängsel och de allt för upptrampade spåren när de reser. I stället söker man unika upplevelser i genuina miljöer, gärna naturnära. Utifrån det perspektivet är Göteborg väldigt väl positionerat med en unik skärgård och förhållandevis ostörda naturupplevelser nära staden. Och staden i sig innehåller en mix av puls och småskalighet som är väldigt attraktiv.


Ketchupeffekt
I takt med att bland annat den tyska marknaden har öppnat upplever Göteborgs Hamn också ett ökat bokningstryck från rederierna.

– Det är lite av en ketchupeffekt och som det ser ut nu är drygt 60 fartyg planerade till Göteborg under resten av året. Men med tanke på läget så är det något som kan ändras på kort varsel, säger Martin Meriwall.


Källa: Göteborgs hamn


Tipsa en vn Skriv ut





Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).

Läs mer
Zinga
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Ulefos
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Vattenfall


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Zugol 550
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se