Facebook


Instagram

Echandia säkrar order för världens första utsläppsfria höghastighetskatamaran


2021-10-28

Beluga24, världens första utsläppsfria höghastighetskatamaran, kommer snart nyttjas för kommersiell trafik i Stockholm.
Bild: Echandia
Beluga24, världens första utsläppsfria höghastighetskatamaran, kommer snart nyttjas för kommersiell trafik i Stockholm.

Beluga24, världens första utsläppsfria höghastighetskatamaran, kommer snart nyttjas för kommersiell trafik i Stockholm (bilden är en illustration).
Bild: Echandia
Beluga24, världens första utsläppsfria höghastighetskatamaran, kommer snart nyttjas för kommersiell trafik i Stockholm (bilden är en illustration).

Stockholmsbaserade Echandia har signerat ett avtal om att utrusta världens första utsläppsfria höghastighetskatamaran med ett integrerat batteri- och vätgasbaserat bränslecellsystem. Beställare är Green City Ferries AB och färjan är planerad för kommersiell trafik i Stockholm. Installationen ska ske under hösten 2022 och avtalet är värt cirka 14 miljoner kronor för Echandia.

Echandia är en världsledande utvecklare av avancerade batteri- och bränslecellsystem för elektrifiering av sjöfart och industri. Avtalet avser modellen Beluga24 som är designad av Teknicraft i Nya Zealand samt italienska Studio Sculli och byggs i kolfiber av Green City Ferries norr om Stockholm. Den höga energieffektiviteten i Echandias integrerade batteri- och bränslecellsystem kräver mindre vätgas vilket sparar mycket vikt, och batteridelen är betydligt lättare än konkurrerande lösningar. 

Tittar man på kollektivtrafiken i Stockholm så står skärgårdsflottan för cirka 5 procent av energiförbrukningen men cirka 50 procent av koldioxidutsläppen årligen (enligt Båtplan Stockholm 2025). Green City Ferries mål är att ställa om till emissionsfria och snabba vattenburna transporter i världens städer. Starten för detta sker i Stockholm med hjälp av stöd från Klimatklivet och EU. Innan produktionen startar ska Green City Ferries nu säkra ytterligare extern finansiering.  

– Sverige ligger efter internationellt när det gäller elektrifiering av sjöfart men nu ökar takten även här. Vi är stolta över att vara en del i detta projekt som inte bara bidrar till att minska utsläppen från Stockholms vattenburna lokaltrafik, utan också är först i världen med en utsläppsfri höghastighetskatamaran. Färjan kommer att utrustas med ett integrerat system med både batterier och vätgas, vilket är betydligt mer energieffektivt i jämförelse med lösningar med separata system, säger Magnus Eriksson, VD, Echandia.

– Vi är väldigt glada att samarbeta med Echandia i detta banbrytande projekt som vi ser stort intresse för globalt. Vi ska bygga en helt utsläppsfri höghastighetskatamaran avsedd att trafikera Stockholms vatten. Echandia är den perfekta partnern för det. Jämfört med övriga anbud innebär Echandias lösning betydligt lägre total vikt för systemet och med hög säkerhet, säger Fredrik Thornell, VD, Green City Ferries.


Källa: Echandia


Skriv ut





Hogia Ferry Systems tecknar avtal med Corsica Linea

Efter att ha gått segrande ur en utvärderingsprocess under första halvåret 2021, tecknade Hogia Ferry Systems ett långsiktigt avtal med det fransk-korsikanska fä...

Läs mer
Zinga
Den nya färjan Stena Baltica.

Nya Stena Baltica påbörjar sin jungfruresa

Inom ramen för Stena Lines pågående expansion i Östersjöområdet,...

Läs mer
Zugol 550
Kristineberg Center för marin forskning och innovation.

Nu satsar fem tunga forskningsaktörer på marin forskning

Chalmers, Göteborgs universitet, IVL Svenska Miljöinstitutet, KTH och RISE har gått...

Läs mer
Vattenfall
Godsvolymerna ökade stort i hamnen under årets som gick - trots återkommande störningar i de globala godflödena.

Godsvolymerna ökar i Göteborgs hamn - trots fortsatt pandemi

Logistiksystemet är fortsatt under högt tryck till följd av covid-19-pandemin som nu...

Läs mer
Över 100 spårbundna automatiska Konecranes-portalkranar vid hamnen.

Konecranes levererar tre spårbundna portalkranar till åt Port of Virginia

Port of Virginia i USA har beställt tre spårbundna Konecranes-portalkranar till sin...

Läs mer
Godsflödena ökade under 2021 i Trelleborgs Hamn.

Nya rekord för godsvolymer i Skandinaviens största RoRo-hamn

Godsflödena ökade under 2021 och mer än 100 000 fler fraktenheter hanterades i...

Läs mer


Mest lästa




















HBM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se