Facebook


Instagram

Echandia säkrar order för världens första utsläppsfria höghastighetskatamaran


2021-10-28

Beluga24, världens första utsläppsfria höghastighetskatamaran, kommer snart nyttjas för kommersiell trafik i Stockholm.
Bild: Echandia
Beluga24, världens första utsläppsfria höghastighetskatamaran, kommer snart nyttjas för kommersiell trafik i Stockholm.

Beluga24, världens första utsläppsfria höghastighetskatamaran, kommer snart nyttjas för kommersiell trafik i Stockholm (bilden är en illustration).
Bild: Echandia
Beluga24, världens första utsläppsfria höghastighetskatamaran, kommer snart nyttjas för kommersiell trafik i Stockholm (bilden är en illustration).

Stockholmsbaserade Echandia har signerat ett avtal om att utrusta världens första utsläppsfria höghastighetskatamaran med ett integrerat batteri- och vätgasbaserat bränslecellsystem. Beställare är Green City Ferries AB och färjan är planerad för kommersiell trafik i Stockholm. Installationen ska ske under hösten 2022 och avtalet är värt cirka 14 miljoner kronor för Echandia.

Echandia är en världsledande utvecklare av avancerade batteri- och bränslecellsystem för elektrifiering av sjöfart och industri. Avtalet avser modellen Beluga24 som är designad av Teknicraft i Nya Zealand samt italienska Studio Sculli och byggs i kolfiber av Green City Ferries norr om Stockholm. Den höga energieffektiviteten i Echandias integrerade batteri- och bränslecellsystem kräver mindre vätgas vilket sparar mycket vikt, och batteridelen är betydligt lättare än konkurrerande lösningar. 

Tittar man på kollektivtrafiken i Stockholm så står skärgårdsflottan för cirka 5 procent av energiförbrukningen men cirka 50 procent av koldioxidutsläppen årligen (enligt Båtplan Stockholm 2025). Green City Ferries mål är att ställa om till emissionsfria och snabba vattenburna transporter i världens städer. Starten för detta sker i Stockholm med hjälp av stöd från Klimatklivet och EU. Innan produktionen startar ska Green City Ferries nu säkra ytterligare extern finansiering.  

– Sverige ligger efter internationellt när det gäller elektrifiering av sjöfart men nu ökar takten även här. Vi är stolta över att vara en del i detta projekt som inte bara bidrar till att minska utsläppen från Stockholms vattenburna lokaltrafik, utan också är först i världen med en utsläppsfri höghastighetskatamaran. Färjan kommer att utrustas med ett integrerat system med både batterier och vätgas, vilket är betydligt mer energieffektivt i jämförelse med lösningar med separata system, säger Magnus Eriksson, VD, Echandia.

– Vi är väldigt glada att samarbeta med Echandia i detta banbrytande projekt som vi ser stort intresse för globalt. Vi ska bygga en helt utsläppsfri höghastighetskatamaran avsedd att trafikera Stockholms vatten. Echandia är den perfekta partnern för det. Jämfört med övriga anbud innebär Echandias lösning betydligt lägre total vikt för systemet och med hög säkerhet, säger Fredrik Thornell, VD, Green City Ferries.


Källa: Echandia


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se