Facebook


Instagram

Ett steg närmare starten för Sveriges största muddringsprojekt


2021-02-22

Bild: Fredrik Broman

Kommunfullmäktige i Luleå kommun beslutade den 22 februari att gå i borgen med cirka 1,3 miljarder kronor för Luleå Hamn och projekt Malmporten. Projektet som leds av Sjöfartsverket blir Sveriges största muddringsprojekt.

– Beslutet idag innebär att våra förberedelser nu kan intensifieras inför starten av Sveriges största muddringsprojekt i modern tid. Detta är ett projekt som kommer bidra till flera nyttoeffekter för sjöfarten. Dels när det kommer till transportekonomi, men också inom områden som tillgänglighet och sjösäkerhet, säger Joel Smith, infrastrukturdirektör vid Sjöfartsverket.

Dagens fullmäktigebeslut är en viktig pusselbit i projekt Malmporten, men också inför regeringens kommande beslut i december månad gällande genomförande och finansieringen av projektet. Kostnaden för projekt Malmporten uppgår till cirka 2.7 miljarder kronor och fördelas lika mellan Luleå kommun och staten via Sjöfartsverket och Trafikverket.

– Beslutet i kommunfullmäktige är av stor strategisk betydelse. Det ger kommunens befintliga näringsliv, liksom nya etableringar, de bästa förutsättningarna att växa och utvecklas hållbart, säger Fredrik Hansson (S), kommunstyrelsens vice ordförande i Luleå kommun.

Samtidigt ser Luleå hamn goda samhällsekonomiska effekter av projektet.

– Skönt att den formella finansieringsprocessen börjar vara färdig. Vi har hela tiden upplevt positiva tongångar från både tjänstemän och politiker vid Luleå kommun. Samhällsekonomiskt sett visar tidigare studier att en satsad krona i Malmporten ger nästan tre kronor tillbaka, säger Henrik Vuorinen, VD för Luleå Hamn.

Projekt Malmporten innebär att farleden och Luleå hamn kommer att muddras och fördjupas med närmare sex meter, vilket i sin tur ger handelsfartygen ett nytt maximalt djupgående om 15 meter. Muddringsarbetet planeras starta 2024, året därpå börjar Luleå Hamn bygga den nya djuphamnen med två kajlägen. Med Malmporten följer tredubblad lastkapacitet sommartid samt minskningar av fartygens bränsleförbrukning, miljöutsläpp och fraktkostnader om vardera 40 procent.

En del av muddermassorna, motsvarande cirka 75 fotbollsplaner, återanvänds för att skapa nya landytor för infrastruktur med logistikpark och möjlighet till företagsetableringar samt hamnplan vid kaj i det närliggande området Skvampen. Malmporten beräknas kunna invigas till 2028 och leda till ett par hundra arbetstillfällen. 

Projektet är ett samarbete mellan Luleå Hamn AB, Sjöfartsverket och Trafikverket.


Fakta: Projekt Malmporten
Sjövägarna till Luleå rustas för framtidens transportbehov. Malmtransporterna från gruvorna i norra Sverige och Finland till kunderna runt om i världen närmar sig kapacitetstaket. Malmbanan till Narvik är mycket hårt belastad och hamnen i Luleå måste få möjlighet att ta emot större fartyg för att kunna ge näringen rimliga konkurrensvillkor för transporter. Med ökad produktion i befintliga gruvor parallellt med flera nyetableringar brådskar det med förbättrade sjövägar. Därför har projekt Malmporten påbörjats.

Luleå hamn är strategiskt prioriterad hamn av EU och landets största bulkhamn, dvs gods i lös mängd. Cirka 90 procent av unionens egen järnmalmsproduktion kommer från malmfälten i Norrbotten varav cirka 30 procent hanteras via Luleå hamn.


Källa: Sjöfartsverket


Skriv ut



Harstad Havn 9.
Harstad Havn 9.

NCC rustar upp två hamnar i Nordnorge

NCC ska på uppdrag av Hammerfest kommun och Kustverket utföra förbättringsarbeten i hamnarna i Hammerfest och Forsöl i Nordnorge. Uppdraget innebär omfattande miljö...

Läs mer
Zinga

Den första mobila Konecranes Gottwald Generation 6-hamnkranen till Italien

Konecranes Gottwald ESP.8-hamnkran.

Terminalen San Giorgio S.r.l. (TSG) har beställt en ekoeffektiv mobil Konecranes Gottwald ESP...

Läs mer
Zugol 550
Projektet kommer att undersöka förutsättningarna för ett samarbetskluster i regionen kring mellanlagring och transport av koldioxid via Gävle hamn.

Mångmiljonstöd beviljat Gävle Energi och Gävle Hamn till projekt för koldioxidlagring

Energimyndigheten har beviljat de två kommunala bolagen Gävle Energi och Gävle Hamn...

Läs mer
Vattenfall
Skeppet Tidan genomförde sjötransporten av den kalkstabiliserade leran.

Återanvändning av lera möjlig tack vare sjöfarten

SHREK, Svenska hamnars roll i en cirkulär ekonomi. Så heter ett tvåårigt...

Läs mer
Kran 43 inför nedmontering.

Kran rivs i väntan på nytt färjeläge

Nu rivs kran 43 på Hugo Hammars kaj, Lindholmen, för att göra plats åt ett...

Läs mer
Västra kajen hos APM Terminals Gothenburg rustas nu upp för att förberedas för ett exklusivt kortsjö-erbjudande.

Ny kaj för kortsjö-trafik klar till våren

Under våren 2022 ska den nya kajen för kortsjö-trafik stå färdig. Denna...

Läs mer


Mest lästa




















HBM

Prismatibro
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se