Facebook


Instagram

Nya Stena Baltica påbörjar sin jungfruresa


2022-01-21

Den nya färjan Stena Baltica.
Bild: Stena Line
Den nya färjan Stena Baltica.

Den nya färjan Stena Baltica.
Bild: Stena Line
Den nya färjan Stena Baltica.

Inom ramen för Stena Lines pågående expansion i Östersjöområdet, gör rederiets nya färja Stena Baltica idag den 19 januari sin jungfruresa på linjen Nynäshamn-Ventspils. Från och med nu ska den trafikera rutten tillsammans med Stena Scandica. Den ersätter Stena Flavia, som ansluter till Stena Livia och ska bedriva passagerartrafik på linjen Liepāja–Travemünde.

Stena Baltica är ett systerfartyg till Stena Scandica, som sedan sommaren 2021 har fraktat passagerare mellan Nynäshamn och Ventspils. Fartyget är 222 meter långt och har 202 hytter. Det kan ta 970 passagerare, har totalt 2875 lastmeter avsedda för godstrafik, samt ett extra bildäck. Stena Baltica är nyrenoverad interiört och har nya typer av hytter, en rymlig butik med bra priser på välkända märkesvaror, bekväma lounger, ett antal restauranger och barer, samt ett soldäck.

– Vi har nu transporterat passagerare och gods i Östersjöregionen i nästan ett decennium, ständigt följt upp våra kunders behov och önskemål, och är glada att kunna förbättra kundupplevelsen. I jämförelse med de färjor som tidigare trafikerade rutten, har Stena Scandica och Stena Baltica 30 procent större godskapacitet och 70 procent fler hyttplatser, bättre möjligheter att spendera överfartstiden på ett trevligt sätt, och ger på det hela taget en mer behaglig reseupplevelse på våra rutter till och från Lettland. Båda färjorna är fantastiska tillskott till Stena Lines flotta, och det här är bara det första steget i vår övergripande plan att fördubbla antalet passagerare på denna Östersjörutt under en treårsperiod, säger Johan Edelman, Stena Line Trade Director, Baltic Sea North.

De nya färjorna är förbättrade på flera sätt som minskar miljöpåverkan och ökar bränsleeffektiviteten, bland annat med hybridskrubbrar för avgasrening, rengöringssystem för ballastvattnet och andra lösningar som medför att man kan erbjuda en mer hållbar transport över Östersjön. Det större tonnaget innebär i sig också lägre utsläpp per transporterad enhet.

Nynäshamn-Ventspils är den kortaste rutten mellan Lettland och Skandinavien och kommer nu att trafikeras av Stena Scandica och Stena Baltica, medan färjorna Stena Flavia och Stena Livia sätts in på rutten Liepāja–Travemünde.


Källa: Stena Line

Skriv ut



Tommy Wreeth, Förbundsordförande.
Tommy Wreeth, Förbundsordförande.

Transports blockad i svenska hamnar kvarstår

Transportarbetareförbundets blockad i svenska hamnar kvarstår som den är till och med den 31 maj 2022.
– Hittills har Transports blockad inte fått några invä...

Läs mer
Zinga
Sigrid på väg från Oskarshamn, som är hennes hemmahamn.

Minskat klimatavtryck med ny bränslemix

SKB:s transportfartyg m/s Sigrid kommer att börja köras med en inblandning av tio procent...

Läs mer
Zugol 550


Godsvolymerna ökar i Göteborgs hamn – ingen påverkan av Rysslands invasion av Ukraina

Det globala logistiksystemet är hårt ansatt och fortsatt påverkat av olika typer...

Läs mer
Vattenfall


ABB utrustar två nya fartyg i Ritz-Carlton Yacht Collection med Azipod® elektriska drivenheter

ABB har tagit hem en order med Chantiers de l’Atlantique från Ritz-Carlton Yacht...

Läs mer
Den östra hamninfarten planeras som en länk mellan hamnen och det nationella vägnätet, väg E6/ E22, via en östlig och västlig ringväg.

Beslut om östlig hamninfart klubbat i kommunfullmäktige

Detaljplanen på en evakuerings- och angreppsväg samt östlig hamninfart fick...

Läs mer


Ny avgångsplats för M/S Dessi i Tullhamnen

Vecka 20 börjar Kalmarsundstrafiken med cykel- och pendlarfärjan M/S Dessi att köra...

Läs mer


Mest lästa












gardenor
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se