Facebook


Instagram

Sea Li-ion – elektrifiering av sjöfarten


2022-11-18

Bild: Stena Recycling

Många rederier överväger batterier som drivkraft men det som står i vägen för många är tillgång på energi vid hamnen, de långsamma ladd-möjligheterna samt kapacitet och effekt för det. Motiverade av ambitionen att signifikant öka miljöpåverkan för en nyckelväg. Medlemmarna i Sea Li-ion projektet har tagit sig an utmaningen att fylla kunskaps gapen som kvarstår när det kommer till batterianvändning för fartygs drivkraft.

Det EU finansierade projektet Sea Li-ion har inrapporterats och avslutats. Den 16 november presenterades resultat och höjdpunkter på ett seminarium anordnat av Lighthouse – Swedish Maritime RD&I collaboration platform.

Medlemmarna i projektet har varit: Stena Rederi, Port of Kiel, DNV, Port of Gothenburg, Stena Recycling and BatteryLoop.

– Med prismodellen som nätägaren har måste vi få ned effektnivåerna och jämna ut energiutnyttjande. Ett energilager löser problemet och minskar effektavgiften samtidigt som vi kan stabilisera nätet, säger Per Wimby Projektledare på Stena Rederi.


Tillsammans har de uppfyllt fyra aktiviteter:
1: Design för ESS för hamnar.
2: Bedömning av återvinningspotential av litium-ion batterier.
3: Bedömning av elnätspåverkan av ESS.
4: Affärs-case för ESS i hamn.

Utöver aktiviteterna har flertalets workshops genomförts med flera av dem gällande risk- och säkerhetsbedömning av energilager i hamnmiljö. Samarbete har varit en nyckelaspekt och även Räddningstjänst och RISE har varit involverade i workshops.

Energikartläggning av hamnar har gjort i Göteborgs hamn, Kiels hamn och Karlshamn.

Ett affärs-case för el-färjor och energilager i hamnar utfördes på Göteborgs hamn. Resultatet visade att i nuläget finns det tillräckligt med effekt. Däremot möjliggör placering av ett energilagersystem att frigöra effekt för andra behov. Då energilagret endast behovs under få timmar per dygn för laddning av el-färjan, kan det vi andra tidpunkter på dagen stötta elnätet med andra tjänster. Att ladda en el-färja kräver 5% av Göteborgs totala elkonsumtion. I andra hamnar skulle ett energilager vara nödvändigt för att kunna möjliggöra laddning av en el-färja.

– Även om kapaciteten är tillgänglig i nuläget i Göteborgs Hamn så finns det en osäkerhet vad gäller tillgänglig kapacitet och effekt inom de kommande fem till tio åren, med tanke på den ökade elektrifieringen av samhället, säger Viktor Allgurén Head of Innovation på Göteborgs Hamn.


Källa: Stena Recycling

Tipsa en vän     Skriv ut



Baltic Princess
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Åbo för sommarsäsongen, från 22 maj 2023 till 3 september 2023. Fartyget har...

Läs mer
Zinga


Saab får kontrakt på två signalspaningsfartyg till Polen

Saab har tecknat kontrakt med det polska försvarsdepartementets upphandlingsmyndighet Armament...

Läs mer
Zugol 550
Sverige har presenterat tre åtaganden för att stimulera övergången till grön sjöfart som alla involverar Göteborgs hamn.

Göteborgs hamn i täten vid COP27 när sjöfarten ska ställa om

Tre av Göteborgs hamns projekt för en grön omställning av sjöfarten har...

Läs mer
Vattenfall

Kraftsamling för innovation stärker Sveriges hamnar

Sveriges hamnar har en central roll i omställningen mot ett hållbart transportsystem....

Läs mer


Echandia sluter avtal med danska Molslinjen om batterisystem till två nya elektrifierade fartyg

Echandia har valts ut som leverantör av batterisystem för två helelektrifierade...

Läs mer

Sverige ansluter till Green Shipping Challenge

Sverige har anslutit till initiativet Green Shipping Challenge som leds av USA och Norge och...

Läs mer


Mest lästa












gardenor

Extremeworks

HRC
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se