Facebook


Instagram

Svevia tar hand om förorenade massor från Gislövs småbåtshamn


2020-11-24

Muddermassor från Gislövs småbåtshamn är förorenade. Svevia tar hand om transport och emot dem på sin efterbehandlingsanläggning i Ystad.
Bild: Niclas Ingvarsson
Muddermassor från Gislövs småbåtshamn är förorenade. Svevia tar hand om transport och emot dem på sin efterbehandlingsanläggning i Ystad.

Svevia ska transportera och ta emot 20 000 kubik förorenade muddermassor. Uppdraget åt Trelleborgs kommun sträcker sig från november och fram till början av nästa år.


I samband med ombyggnationer vid Gislövs småbåtshamn, utanför Trelleborg, utförs schaktningsarbeten eller muddring som det heter när grävarbetet sker under vattnet.

Eftersom massorna är förorenade behöver de saneras för att eventuellt kunna återanvändas.

– Svevia har totalt sju efterbehandlingsanläggningar runt om i Sverige, just de här massorna transporterar vi till vår anläggning i Ystad, säger Mattias Persson, Svevia.

Efterbehandlingsanläggningarna är anpassade och utrustade för att säkerställa att föroreningar inte sprider sig, därutöver behöver anläggningarna särskilt tillstånd för att ta emot och hantera förorenade massor.

– Här läggs massorna på en tät och väl invallad yta där de avvattnas på ett sätt som gör att vi har total kontroll på var vattnet tar vägen. Just muddermassor består av stora mängder vatten.

Vattnet körs genom en vattenreningsanläggning, där föroreningarna fångas upp i ett filter som går till destruktion. Genom provtagning mäts föroreningsgraden i massorna som sedan hanteras beroende på vad proven visar.

– Förenklat kan man säga att det i huvudsak finns två scenarier. Det ena är att massorna fortfarande har så hög föroreningsgrad att de måste lämnas till särskilt anpassad deponi. Det andra alternativet är att föroreningsgraden är tillräckligt låg för att massorna ska kunna återanvändas som konstruktionsmaterial. Och då är det absolut vanligaste att de används som tätskikt när deponier sluttäcks.

Det finns också en möjlighet att sanera och tvätta rent förorenade massor i Svevias jordtvätt.

– För just muddermassor är det inte möjligt men annan form av material som är mer sandig kan renas i vår jordtvätt. I den bästa av världar skulle alla massor så småningom, efter sanering och tvätt gå att återanvända. Med våra efterbehandlingsanläggningar och vår jordtvätt visar vi att det finns alternativ. Vår jordtvätt är mobil och kan transporteras till projekt som vill återanvända sina massor på plats. På så sätt kan aktuellt projekt drastiskt minska sina transporter, då varken förorenade massor behöver fraktas bort eller nya rena massor hämtas, avslutar Mattias Persson, Svevia.

Mottagningsanläggningarna finns i Piteå, Umeå, Bollnäs, Eskilstuna, Ljungby, Tofta och Ystad. De tillståndsgivna mängderna på respektive anläggning varierar mellan 10 000 ton och 85 000 ton.

Projektet med att transportera och ta emot muddermassorna från Gislövs småbåtshamn startade under november och kommer att pågå cirka två månader in på det nya året. Kontraktet är värt cirka åtta miljoner kronor.



Källa: Svevia


Tipsa en vn Skriv ut





Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).

Läs mer
Zinga
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Ulefos
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Vattenfall


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Zugol 550
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se