Facebook


Instagram

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn


2024-01-18

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  
Bild:Göteborgs Hamn AB
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats. 
 


Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats. Uppdraget omfattar pålning och anläggningsarbete. Projektet som startat under första veckan i januari beräknas vara klart inom ett år. Uppdraget är värt cirka 35 miljoner kronor.

 

Göteborgs Hamn AB spelar en viktig roll för det lokala och nationella näringslivet. I hamnen finns ett behov av löpande underhåll och nybyggnation. Svevias uppdrag omfattar en utbyggnad av kaj 710 och är en del av Göteborgs hamns arbete med att utveckla och effektivisera hamnen.

– En enkel beskrivning av projektet är att vi genom pålning först skapar en stabil grund, där vi sedan kan anlägga en ny yta som förlänger den befintliga kajen, säger Håkan Lysell, Svevia.

Totalt kommer 84 pålar att borras ner i berggrunden under vattnet. Djupet är mellan 20 och 35 meter ner i vattnet. Delar av den befintliga kajen kommer bilas bort för att sedan genom armering, formarbete och gjutning förlängas med cirka 10 meter. Den största delen av pålarna kommer att kunna borras ifrån land. För ett tiotal pålar kommer arbetet att ske från en pråm.

– Uppdragets tekniska utmaning handlar mest om vattendjupet och storleken på pålarna. Anläggningsarbete vid vatten är också förknippat med särskilda parametrar för vår säkerhetsarbete, samt att visa stor hänsyn till den vattenmiljö vi arbetar i, säger Håkan Lysell.

För att undvika skadlig grumling utförs pålningsarbetet under en begränsad period fram till sista mars. I samband med att pålarna borras fast trycks sediment från havsbotten upp genom pålningsröret och samlas upp i sedimenteringstankar. Dessa separerar ut rent havsvatten som efter provtagning kan tömmas tillbaka vid hamnen.

Uppdraget är en generalentreprenad som beräknas vara klart till årsskifte 2024-2025. Kontraktsvärdet är cirka 35 miljoner kronor.


Källa: Svevia


Tipsa en vn Skriv ut



Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus.
 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består framför allt av muddringsåtgärder i Luleås farleder och hamnområde. Nu...

Läs mer
Zinga


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer
Ulefos
ONE anlöper Helsingborgs Hamn på veckobasis från och med den 27 maj.

ONE startar ny containerlinje över Helsingborgs Hamn

Helsingborgs Hamn förstärker sina europeiska anslutningar genom ett nytt samarbete med...

Läs mer
Vattenfall


Fartygsutsläpp orsakar miljardkostnader för Östersjön

Utsläpp från fartyg med så kallade skrubbrar gör stor skada i Ö...

Läs mer
Zugol 550
<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i...

Läs mer
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se