Facebook


Instagram

Äldre kör som de brukar


2014-06-17

Bild:Foto: VTI/Katja Kircher

Det finns en bild av att bilförare ändrar körbeteende när de blir äldre, att de kör långsammare, mer sällan och kortare sträckor. Enligt en enkätundersökning i Västra Götaland stämmer inte den bilden.

– Den generella bilden av en äldre förare som framträder i denna studie är en person som tycker om bilkörning, ofta använder bilen och inte är särskilt upptagen av tankar kring att sluta köra, säger Lena Levin, forskare på VTI.

Enkätundersökningen gjordes för att undersöka hur äldre förare själva bedömer sitt hälsotillstånd och sina körvanor, bland annat för att ta reda på vilka trafiksituationer som äldre uppfattar som svåra eller farliga samt vilka strategier de använder för att undvika sådana situationer.

– Det påstås ibland att äldre kör gamla bilar, men detta stöds inte heller av våra enkätsvar. Enligt de uppgivna årsmodellerna på bilarna, kör äldre i denna studie lika gamla/nya personbilar som förare generellt i Sverige, säger Lena Levin.

De förändringar av körbeteenden som ofta tillskrivs åldrande förare, till exempel att de kör långsammare, mer sällan och kortare sträckor, gäller för ungefär en tredjedel av respondenterna. De flesta ansåg att de inte hade ändrat sina körvanor beträffande hastighet, frekvens och körsträckornas längd. För några hade ändringarna till och med gått i motsatt riktning jämfört med vad som vanligen rapporteras i litteraturen. Flera typiska könsskillnader existerar fortfarande, till exempel slutar kvinnor att köra i lägre åldrar och kör mer sällan än män.

– Enligt tidigare forskning är mindre självsäkerhet och oro förknippat med förare som medvetet undviker vissa situationer och förhållanden, till exempel okända vägar, mörker, regn, snö och att parkera i trånga utrymmen, säger Lena Levin. I den här studien deltog aktiva bilförare, vi tror att det kan ha betydelse för hur resultaten ser ut.

Forskarna menar att kunskap om utmanande situationer och förhållanden som äldre förare ställs inför är av största vikt för fortsatt forskning och satsningar på att upprätthålla säker mobilitet för äldre. Fynd tyder på att förebyggande åtgärder, till exempel fortbildningskurser eller utveckling av förarstödssystem, måste övervägas om riskerna i vissa situationer ska kunna minskas.

Målgruppen i studien var personer födda 1941 eller tidigare (+70 år), bosatta i Västra Götalands län och innehavare av B-körkort som fortfarande kör bil. Enkätsvar från 1 362 aktiva förare analyserades. Målgruppen ombads också rapportera alla olyckor de varit inblandade i under de senaste två åren och att själv bedöma sin kognitiva funktion och körförmåga.

Källa: VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut


Tipsa en vn Skriv ut





Scania, AstraZeneca och Södertälje kommun ingår gemensam avsiktsförklaring för en ny tunnel på Sveriges mest sårbara vägsträcka

Scania, AstraZeneca och Södertälje kommun har undertecknat en avsiktsförklaring om...

Läs mer
Gen-monitoring
Under säsongen lägger Svevias arbetslag ut cirka 6000 ton vägmarkeringsfärg – motsvarande linjer längs över 1000 mil väg.

Svevia målar för trygg sommartrafik – nya kontrakt klara

Under säsongen lägger Svevias arbetslag ut cirka 6000 ton vägmarkeringsfärg...

Läs mer
Roch-services


Svevia Norge behåller sin marknadsandel med nytt kontrakt i Røros

Svevia Norge fortsätter som vägentreprenör för driftområde Røros....

Läs mer
Zugol 550
Svevia utför utläggning av asfalt.

Svevia bygger ny trafiklösning i Nyköping

I centrala Nyköping kommer Svevia att bygga om två rondeller till trafikljusreglerade...

Läs mer
Zinga
Svevia fortsätter ta hand om vägunderhållet inom driftområde Västra Södertörn som är ett av landets mest högtrafikerade.  

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet i högtrafikerade Västra Södertörn

På uppdrag av Trafikverket kommer Svevia att fortsätta som ansvarig vä...

Läs mer
Bilar och buss i vägtrafik

Kortare körsträcka för lätta och tunga lastbilar

Den totala körsträckan för svenskregistrerade personbilar, lastbilar, bussar och MC...

Läs mer
Generaldirektör Roberto Maiorana besöker På Väg 2025

Samverkan i fokus – Trafikverkets generaldirektör om På Väg som samlingsplats och framtidens väginfrastruktur

Väginfrastrukturen i Sverige är ett hett ämne, och på Elmiamässan På...

Läs mer
<span>Från och med 1 september och minst fyra år framåt blir Svevia ny entreprenör på det statliga vägnätet inom driftområde Uppsala.</span>

Svevia är ny entreprenör för vägunderhållet i Uppsala

De närmaste fyra åren är det Svevia som på uppdrag av Trafikverket ...

Läs mer
<span>Svevia förbättrar väg 835 mellan Kainulasjärvi och Saarisuando för bättre säkerhet och hållfasthet.</span>

Svevia rustar vägen mellan Kainulasjärvi och Saarisuando

Svevia kommer att utföra förstärkningsåtgärder av en 7,5 kilometer...

Läs mer
Svevia fortsätter som vägentreprenör inom driftområde Falkenberg.  

Svevia tar hand om vägunderhållet i Falkenberg

Svevia kommer på uppdrag av Trafikverket att fortsätta utföra vägunderhå...

Läs mer
Fjärde genomförandet av Elmiamässan På Väg bjöd på både utställar- och besökarrekord under två intensiva dagar.

”Nu startar vi upprustningen av det svenska vägnätet!”

Med fler utställare och fler besökare än någonsin blev Elmiamässan...

Läs mer

Svevia tar hand om vägunderhållet i Norra Roslagen



Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se