Facebook


Instagram

Peab Asfalts eldrivna maskinlag på uppdrag i Helsingborg


2025-09-30

Asfaltering elmaskiner Hagaparken
Bild:Peab Asfalt
Asfaltering elmaskiner Hagaparken

Peab Asfalt har som första aktör i Sverige lanserat ett eldrivet, fossilfritt asfaltsmaskinlag. I veckan besöker asfaltlaget Skåne där beläggningsarbeten utförs i centrala Helsingborg, ett led i både Peabs och städernas arbete för att uppnå klimatneutralitet.


Peab Asfalts eldrivna och fossilfria asfaltsmaskinlag, det första i Sverige, besöker Helsingborg. Maskinlaget består av en stor asfaltläggare, en stor och en mindre vält samt en elpadda och inom kort även en eldriven klistermoped.

Asfalten som läggs är ECO-Asfalt som tillverkas med 100 procent förnybara bränslen, vilket halverar klimatpåverkan jämfört med traditionell asfalt och genom att använda returasfalt minskas avtrycket på miljön ytterligare. Fossilfria arbetsmaskiner är ännu ett led i Peabs arbete med att bli koldioxidneutrala 2045.

– Peab vill ligga i framkant med eldrivna maskiner som är ett viktigt led i att klimatförbättra hela produktionskedjan för asfalt, säger Christopher Mårtensson, avdelningschef Peab Asfalt Syd. Helsingborg har hårt ställda miljökrav och vill arbeta innovativt. Tillsammans kan vi driva den hållbara utvecklingen framåt i vår bransch.

Läggaren är utvecklad i samarbete med Volvo/Ammann och återförsäljare är Swecon. Vältarna är byggda av Söderberg & Haak. Elmaskinlaget har haft uppdrag i stockholmsområdet sedan i juni 2025 och nu får asfaltlagen i Helsingborg chans att testa maskinerna, som är framtiden inom beläggningsbranschen.

– Vi har höga klimatkrav i Helsingborg och arbetar för att få ner utsläppen och uppnå klimatneutralitet 2030, säger Henrik Rosdahl, gatuingenjör på Helsingborgs stad. Elmaskiner är ett led i detta arbete. Vi beställare måste också våga prova och våga ta kostnaderna för att driva utvecklingen framåt.

Helsingborgs stad har också nyligen tecknat en avsiktsförklaring genom Fossilfritt Sverige Infra Sweden och Viable Cities om att använda fossilfria arbetsmaskiner i sina upphandlingar och entreprenader.

Utöver att maskinerna är fossilfria är de avsevärt mycket tystare än fossilbränsledrivna maskiner, vilket förbättrar miljön både för omgivningen och för arbetslaget. Detta gör tekniken särskilt lämplig för stadsmiljöer och nattarbeten nära bostäder.

Att arbeta med eldrivna maskiner som behöver laddas kräver en något annorlunda planering för asfaltlaget. Maskinerna laddas på plats med en mobil powerbank på tre gånger tre meter och 540 kWh. De kan köras mellan fyra och sex timmar och laddar sedan fullt igen på ungefär 45 minuter, då asfaltslaget kan passa på att äta lunch.

Beläggningsarbeten utförs bland annat på Bergaliden i Helsingborg.

Asfaltstransporterna sker i dagsläget med HVO100, en förnybar diesel som sänker växthusgasutsläppen med upp till 90 procent, för att klara tunga och lite längre transporter.

Hela Peab-koncernen har satt målet att vara koldioxidneutrala till 2045. Som ett delmål ska Peab till år 2030 reducera koldioxidintensiteten i den egna verksamheten med 60 procent och för köpta insatsvaror och tjänster med 50 procent.


Källa: Peab Asfalt


Tipsa en vn Skriv ut



Asfaltering elmaskiner Hagaparken

Peab Asfalts eldrivna maskinlag på uppdrag i Helsingborg

Peab Asfalt har som första aktör i Sverige lanserat ett eldrivet, fossilfritt...

Läs mer
Gen-monitoring


Scania, AstraZeneca och Södertälje kommun ingår gemensam avsiktsförklaring för en ny tunnel på Sveriges mest sårbara vägsträcka

Scania, AstraZeneca och Södertälje kommun har undertecknat en avsiktsförklaring om...

Läs mer
Roch-services
Under säsongen lägger Svevias arbetslag ut cirka 6000 ton vägmarkeringsfärg – motsvarande linjer längs över 1000 mil väg.

Svevia målar för trygg sommartrafik – nya kontrakt klara

Under säsongen lägger Svevias arbetslag ut cirka 6000 ton vägmarkeringsfärg...

Läs mer
Zugol 550


Svevia Norge behåller sin marknadsandel med nytt kontrakt i Røros

Svevia Norge fortsätter som vägentreprenör för driftområde Røros....

Läs mer
Zinga
Svevia utför utläggning av asfalt.

Svevia bygger ny trafiklösning i Nyköping

I centrala Nyköping kommer Svevia att bygga om två rondeller till trafikljusreglerade...

Läs mer
Svevia fortsätter ta hand om vägunderhållet inom driftområde Västra Södertörn som är ett av landets mest högtrafikerade.  

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet i högtrafikerade Västra Södertörn

På uppdrag av Trafikverket kommer Svevia att fortsätta som ansvarig vä...

Läs mer
Bilar och buss i vägtrafik

Kortare körsträcka för lätta och tunga lastbilar

Den totala körsträckan för svenskregistrerade personbilar, lastbilar, bussar och MC...

Läs mer
Generaldirektör Roberto Maiorana besöker På Väg 2025

Samverkan i fokus – Trafikverkets generaldirektör om På Väg som samlingsplats och framtidens väginfrastruktur

Väginfrastrukturen i Sverige är ett hett ämne, och på Elmiamässan På...

Läs mer
<span>Från och med 1 september och minst fyra år framåt blir Svevia ny entreprenör på det statliga vägnätet inom driftområde Uppsala.</span>

Svevia är ny entreprenör för vägunderhållet i Uppsala

De närmaste fyra åren är det Svevia som på uppdrag av Trafikverket ...

Läs mer
<span>Svevia förbättrar väg 835 mellan Kainulasjärvi och Saarisuando för bättre säkerhet och hållfasthet.</span>

Svevia rustar vägen mellan Kainulasjärvi och Saarisuando

Svevia kommer att utföra förstärkningsåtgärder av en 7,5 kilometer...

Läs mer
Svevia fortsätter som vägentreprenör inom driftområde Falkenberg.  

Svevia tar hand om vägunderhållet i Falkenberg

Svevia kommer på uppdrag av Trafikverket att fortsätta utföra vägunderhå...

Läs mer

”Nu startar vi upprustningen av det svenska vägnätet!”



Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services

saferoad traffic

A.N Mättjänster
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se