Facebook


Instagram

Fortsatt lågt resande och nöjdare SJ-kunder


2021-04-29

Bild: SJ

Resandet under årets första kvartal har legat på en fortsatt låg nivå med en förordning som begränsar hur många platser i tågen som kunnat säljas. SJ har fortsatt att ta ansvar för att genomföra trygga och klimatsmarta resor på samtliga linjer.

Den starka begränsningen i antal sålda resor på grund av coronapandemin ledde till en resandeutveckling under första kvartalet på -63 procent, att jämföra med förra årets första kvartal som hade en resandeutveckling på -4 procent. Då hade pandemin direkt effekt på resandet och resultatet under kvartalets två sista veckor, i år påverkades hela kvartalet av pandemin.

SJ har tagit ett stort ansvar för att erbjuda en välfungerande tågtrafik under pandemin och har trafikerat samtliga linjer.

– Vi lever uteslutande på intäkter från våra kunder. Det betyder endera biljettintäkter från våra resenärer eller avtalsintäkter från våra beställare i vissa upphandlade affärer. I andra upphandlade affärer lever vi även där på biljettintäkter och bär själva den affärsmässiga risken om resandet uteblir. När dessa intäkter minskar kraftigt påverkas naturligtvis vårt resultat, säger SJs vd och koncernchef Monica Lingegård.

Den trafik SJ kör på uppdrag av Mälardalstrafik är ett exempel på en affär där SJ tar hela risken om resandet minskar. Enligt gällande avtal har SJ rätt att omförhandla villkoren om förutsättningarna väsentligen förändras, vilket SJ påkallade redan våren 2020. Då sådana förhandlingar inte har slutförts, sade SJ i mars upp avtalet i förtid för att dämpa den kraftiga förlust som affären innebär när resandet nu under ett års tid varit extremt lågt. Den 26 april blev dock SJ och Mälardalstrafik överens om en ersättningsnivå för de tre sista månaderna i avtalsperioden, och trafiken kommer att upprätthållas som vanligt under hela perioden.

SJs kunder har uppskattat de trygghetsåtgärder som SJ har vidtagit för att minska risken för smittspridning. Regelbundna kundundersökningar har genomförts, och andelen resenärer som varit nöjda med och känt sig trygga under sin resa med SJ har ökat kontinuerligt under pandemin.


Källa: SJ


Skriv ut



Bilden är en illustration.

Alstom vinner största kontraktet i dansk järnvägshistoria

Alstom, som är världsledande inom smarta och hållbara transporter, har vunnit det...

Läs mer
iNFOSPREAD
Tågtrafiken påverkas i Varberg.

Tågtrafiken påverkas i Varberg

Både Västkustbanan och Viskadalsbanan påverkas från söndag den 20 juni...

Läs mer
Zbloc


NRC Group Sverige vinner utförandeentreprenad för 95 miljoner kronor

NRC Group Sverige har blivit tilldelade en utförandeentreprenad för BEST-arbeten på...

Läs mer
SBS Betong 550
Ett X 2000-tåg susar fram genom soligt höstlandskap.

Nu släpper SJ höstens biljetter

I dag den 16 juni släpper SJ biljetter för hösten, närmare bestämt fö...

Läs mer
Zinga


Peab bygger dubbelspårig järnväg utanför Hallsberg

Peab har fått uppdraget att bygga 13 kilometer dubbelspår samt planskilda korsningar...

Läs mer
Europakorridoren


Pendeltågen får kameror och monitorer för snabbare och säkrare på- och avstigningar

Nu ska kameror och monitorer installeras på pendeltågen som gör det möjligt...

Läs mer
Kregis 550

Infranord vinner förnyat uppdrag för Norra Stambanan

Infranord har fått förnyat förtroende av Trafikverket att sköta...

Läs mer
DLMASKIN550


Nu upphandlas Stockholms tunnelbana

På tisdag 15 juni inleds upphandlingen av Stockholms tunnelbana. Det handlar om vilken...

Läs mer
Vattenfall


Rekordlågt antal omkomna i olyckor i bantrafiken

Under 2020 omkom 4 personer i olyckor inom bantrafiken, det vill säga vid järnväg,...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa




















HBM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se