Facebook


Instagram

Massor från Norrbotniabanan återanvänds i nytt projekt


2022-01-20

Massor av jord, sten och grus som blir över från bygget av Norrbotniabanan kommer att överlåtas till Umeå kommun för bygget av ett sport- och fritidsområde på Ersmarksberget. Det enligt ett avtal som Umeå kommun avser att teckna med Trafikverket.

– Det här känns väldigt bra eftersom det är ett första konkret steg för att förverkliga planerna att bygga ett sport- och fritidsområde, men även ett stadionområde på Ersmarksberget. Massorna är viktiga för att kunna anlägga skidspår, cykelstigar, sluttningar, med mera. Genom att massorna hämtas från närområdet kan vi också bygga anläggningarna på ett hållbart sätt, säger Hans Lindberg (S), ordförande i kommunstyrelsen.

Framtida aktiviteter inom området planeras vara skidåkning, skidskytte, cykelåkning, vandring, friluftsliv, konserter, evenemang med mera. De aktuella massorna, som omfattar 800 000 kubikmeter, övertar kommunen från Trafikverkets bygge av Norrbotniabanan och de kan även utgöra material för att forma en del av landskapet.

Platsen är lokaliserad i anslutning till Ersmarksbergets befintliga asfaltsbana samt relativt nära det pågående järnvägsprojektet. Transport av massorna kommer att ske på befintliga vägar med låg störningsrisk för tredje man.

Nästa steg i planerna på Ersmarksberget väntas beslutas under 2022.


Källa: Umeå kommun

Skriv ut



Den södra utbyggnaden av metrolinjen M4 inkluderar fem nya underjordiska stationer i Sydhavn.

Vossloh säkerställer långsiktiga tågförbindelser på Köpenhamns M4-linje till Sydhavn

Köpenhamns metrolinje M4, som kopplar ihop Cityringen med Sydhavn, beräknas stå...

Läs mer
SBS Betong 550
Utbyggnaden av Tvärbanan blir åtta kilometer lång och utefter banan ska likriktarstationerna byggda av Omexom förse spårvagnarna med ström och i slutändan ge resenärerna i norra Stockholm ett hållbart alternativt att ta sig från hemmet till skola och arbete.

Omexom bygger likriktarstationer till Tvärbanan i Stockholm

Omexom har vunnit förtroendet att ansvara för leverans av alla likriktarstationer i...

Läs mer
Längre godståg bidrar till klimatmålen.

Fullastat 838 meter långt tåg testkördes från Malmö till Frövi

Söndag den 8 maj testkörde Trafikverket ett fullastat tåg på sträckan...

Läs mer


Snabbtåget till och från Stockholm är tillbaka

SJs snabbtåg mellan Dalarna och Stockholm är återigen i trafik efter ett...

Läs mer


NRC vinner järnvägsunderhållskontraktet Västra Götaland Väst

NRC Group tilldelades idag järnvägsunderhållskontraktet Västra Götaland...

Läs mer


Mälartåg på rätt spår

April månad har varit den bästa månaden hittills sen MTR tog över driften av...

Läs mer


Hela Jämtland gynnas när SJ ökar trafiken till och från Sundsvall

I december ökar SJ antalet avgångar mellan Stockholm och Sundsvall. De nya tågen...

Läs mer
Infranord spårriktare

ECM-certifiering ger Infranord ökade affärsmöjligheter

Infranord AB har certifierats för ECM-funktionerna ledning, utveckling, styrning och utfö...

Läs mer


Iterio bakom bilfritt Djurgården

15 miljoner besökare årligen och en trafiksituation som beskrivs som kaotisk. Iterio...

Läs mer


SJ startar trafiknära underhåll i egen regi

Den 1 februari startade SJ i egen regi trafiknära underhåll av fordonen X40 och X55. En...

Läs mer


Hector Rail kör nattågstrafiken till kontinenten för SJ

September 2022 startar Hector Rail att köra nattåg mellan Malmö och Padborg, en...

Läs mer


Förbättrad punktlighet på pendeltågen

Under första kvartalet 2022 var 92 procent av pendeltågen punktliga. Jämfört...

Läs mer


Mest lästa












gardenor
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se