Facebook


Instagram

Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet


2023-08-28

Bild:Tågföretagen

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till arbetet med den stora flytten till Näringslivets Hus. Den 21 augusti flyttade Almega tillsammans med alla förbund till vårt nya kontor. Framöver hittar ni oss i moderna lokaler i Näringslivets hus på Storgatan 19 i Stockholm.

Under sommaren har utmaningarna kopplade till införandet av det nya planeringssystemet MPK inte tagit semester. Tilldelning av tåglägen i korttiden är fortfarande under press och levereras fortfarande med tre till fyra dagars framförhållning. Det finns en risk att även hösten kommer präglas av sena leveranser av tåglägen och därpå följande fortsatta planerings- och kostnadsutmaningar för järnvägsföretagen. Samtidigt intensifieras arbetet med att få Tågplan 2024 på plats med minimalt störningsläge. Just nu ser vi resultat av Trafikverkets ändrade arbetssätt under sommaren och en positiv trend i Trafikverkets framförhållning

Med Almedalsveckan i backspegeln får vi konstatera att de färre dagarna i programmet resulterat i ett effektivt format. De öppna seminarier som vi var med och arrangerade – dels om utveckling av affärsavtalen i den upphandlade kollektivtrafiken, dels om transporteffektiva logistikkedjor i kombination järnväg, sjöfart och vägtrafik – var välbesökta och uppskattade. Perspektivet ”den hållbara staden” har fått en alltmer framskjuten roll i det politiska samtalet och en rad seminarier tog upp järnvägens betydelse samt de omfattande utmaningar som behöver hanteras framåt – inte minst den växande underhållsskulden och kapacitetsbristen. Förutom våra egna seminarier deltog vi i panelsamtal, rundabordssamtal och i informella möten med politiker och andra beslutsfattare. Särskilt intressant var Train & Rails seminarium där temat var alternativ finansiering och hur vi får fart på AB Sverige med järnvägen som backbone. Återbäring från EU i form av ökad tilldelning av CEF-finansiering kan lämna ett katalyserande bidrag och vi erbjuder en rykande färsk analys av möjligheterna här, i en rapport från WSP.

För ett par veckor sedan publicerade Tågföretagen tillsammans med Öresundskonsortiet en debattartikel i Svenska Dagbladet där vi skriver om behovet av ökad kapacitet i järnvägssystemet som en lösning för samtida och framtida problem. Vi har – genom vår ordförande Monica Lingegård även debatterat de krav NATO-medlemskapet ställer på svensk infrastruktur.

Vägen framåt stavas ”mer kapacitet” och vi måste ha förmågan att hålla både tanken om ökade investeringar i huvudet samtidigt som vi underhåller det vi har. Infrastrukturminister Andreas Carlson och Tågföretagens Gustaf Engstrand kommenterade temat i ett inslag i TV4 Nyheter. Sommarens extremväder har återigen placerat det bristande underhållet av järnvägen i brännpunkten, vilket återspeglas av nyhetsmedias bevakning. Klimatsäkring har åter seglat upp som en avgörande fråga för transportsystemets prestanda. Och regeringen har givit Trafikverket uppdraget att inom sex månader leverera svar på frågan om hur utförandet av underhållet kan effektiviseras.


källa: Tågföretagen


Tipsa en vn Skriv ut



I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
Train Rail
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer
Spårväg i Alléstråket är ett av ärendena på stadsbyggnadsnämnden i oktober. 

Pressinformation efter stadsbyggnadsnämnd tisdag 22 oktober kl. 11.50

Välkommen till stadsbyggnadsnämndens pressinformation tisdag 22 oktober kl.11:50. Vi...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se