Facebook


Instagram

Pendeltågens år när SL sammanfattar punktligheten för 2019


2020-01-27

Bild: Marcus Kurn

SL sätter punkt för 2019 med en allt punktligare trafik. Statistiken för fjolåret visar att fler än 9 av 10 pendeltåg går i tid och att punktligheten i tunnelbanan är närmare 98 procent.

Anledningarna till att resa kollektivt stannar inte vid att det är ett hållbart sätt att resa. Resenärerna i SL-trafiken kan blicka tillbaka på ett år där 93,6 procent av pendeltågen och 97,7 procent av tunnelbanetågen gick i tid. Det visar SL:s statistik från 2019 som nu finns tillgänglig.

– I en tid när Stockholmsregionen och antalet resenärer växer så det knakar lyckas vi slå rekord i punktlighet på pendeltågen och hålla en fortsatt hög punktlighet på tunnelbanan. Två rekordmånader var i december när 94 av 100 pendeltåg gick i tid och i juli när över 99 av 100 tunnelbaneavgångar gick i tid, säger Region Stockholms trafikdirektör Fredrik Cavalli-Björkman.

Pendeltågens ökade punktlighet motsvarar cirka fyra procentenheter jämfört med 2018 och det gör 2019 till det punktligaste året sedan millennieskiftet. Det som främst orsakar förseningar och inställda tåg är så kallat spårspring:

– Obehöriga som tar sig in i spårområdet är en vanligare orsak till förseningar för pendeltågen än till exempel orsaker kopplade till brister i infrastrukturen. På båda områden finns förbättringspotential. En rekordhög punktlighet gör inte att vi nöjer oss, utan vi fortsätter sträva efter att leverera en allt punktligare kollektivtrafik, säger Fredrik Cavalli-Björkman.


Fakta: Punktligheten i SL-trafiken 2019
Punktligheten mäts varje månad. Ett tåg räknas som punktligt om det ankommer och avgår inom tre minuter från utsatt tid samt som mest 59 sekunder före utsatt tid. Det gäller all spårtrafik.

  • Pendeltågens punktlighet uppgick totalt till 93,6 procent. En anledning till en stabilt hög nivå under 2019 var att punktinsatser genomförts som lett till färre växelfel.
  • Tunnelbanans punktlighet uppgick totalt till 97,7 procent. Det är i nivå med föregående år och över trafikförvaltningens mål för 2019 (96,6 procent).
  • Lokalbanornas (Saltsjöbanan, Spårväg City, Roslagsbanan, Lidingöbanan, Tvärbanan och Nockebybanan) punktlighet uppgick totalt till 95,2 procent, vilket är något lägre än 2018. En av anledningarna är trängsel till följd av ökat resande.
  • Busstrafikens punktlighet uppgick till 86,6 procent, något lägre nivå än föregående år (87,9 procent). En anledning till att bussarnas punktlighet minskade något under 2019 är framkomlighetsproblem, till exempel brist på vändplatser eller smala vägar i nybyggda områden.


Källa: SL

Tipsa en vn Skriv ut





Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
Gen-monitoring
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se