Facebook


Instagram

Världens säkraste tunnelbana byggd på snabbare tid och till lägre kostnad än planerat


2022-11-11

Bild: Jussi Utti

Genom att använda digitala verktyg för kontinuerlig kvalitet och säkerhetskontroll genom hela projektet har Länsimetro som ägs av de finska städerna Esbo och Helsingfors lyckats med det alla byggentreprenörer kämpar med dagligen, dvs hålla tid och kostnader. Och inte nog med det, de har genomfört projektet både till lägre kostnad och tid än vad man planerat, utan att tumma på kvalitet.

Länsimetro utvecklar en lång tunnelbanesträcka i Helsingfors och projektets andra fas var en sju kilometer lång sträcka. Projektet blev färdigt i september, 2022 och nu kan Helsingforsborna åka mellan Matinkylä och Kivenlahti. Innan Länsimetro började arbetet oroade sig byggdirektör Janne Touma om utmaningarna inför ett stort byggprojekt.

– Den största utmaningen är att samordna scheman, punktlighet och det stora antalet arbetare på projektet. Vi har allt från 20 underleverantörer, sex huvudentreprenörer och mellan fem och sex olika personer som arbetar med säkerhets- eller kvalitetsinspektioner. Det är tusentals olika uppgifter som skapas i alla delar av projektet.

Touma berättar att under den andra delen av projektet valde de att hitta ett system som kunde hantera alla de tusentals uppgifter som uppkommer. Congrids system, vars specialitet är dokumentation och kvalitetshantering, valdes och användes för att hantera byggprojektets uppgifter i realtid.

– I ett projekt hanteras upp till 200 olika användaruppgifter och runt 20 000 bilder dokumenteras. Jag skulle uppskatta att nästan 1000 personer har deltagit i någon form av dokumentering i byggprojektet, berättar Saku Vuori, Congrids produktägare.


Stor tidsbesparing
Att använda ett gemensamt och tydligt system för att hantera och fördela ansvar menar Touma är största anledningen som hjälpt Länsimetro att lyckas med byggprojektet.

– När vi gjort slutbesiktningar kunde vi skriva ut en färdig lista från systemet och ta itu med det i vårt mötesprotokoll. Om vi inte hade använt Congrids digitala plattform hade hanteringen av det här projektet varit mycket svårare, både med övervakning och att organisera alla uppgifter, menar Touma.

Utvecklingen av den sju kilometer långa tunnelbanesträckan avslutades till och med före schemat. Nästa fas är att testa tunnelbanan och går allt som plan kommer sträckan att lanseras i december.


Källa: Congrid

Tipsa en vän Skriv ut



Omexom fortsätter att leverera likriktarstationer i Sverige, denna gång till Stadsmiljöförvaltningen i Göteborg och för stadens spårvägsnät.

Omexom fortsätter att leverera likriktarstationer i Sverige

Stadsmiljöförvaltningen i Göteborg har valt Omexom att ansvara för leverans av...

Läs mer
Elmia Nordic Rail
Lindesbergs station under 1940-talet. Bilden illustrerar hur många järnvägsstationer såg ut före nedmonteringen av trädgårdsanläggningarna som inleddes på 1950-talet.

Järnvägen fick Sverige att grönska

När stambanorna byggdes i Sverige var det också ett trädgårdsprojekt i stor...

Läs mer
Nytt stationshus östra fasaden (bilden är en illustration).

Jernhusen bygger Göteborgs nya stationshus

Jernhusen förvärvar byggrätten till Göteborgs nya stationshus. Med byggnaden...

Läs mer

Inhouse Tech projekterar och konstruerar broar längs Norrbotniabanan

Norrbotniabanan är en 27 mil ny kustnära järnväg mellan Umeå och...

Läs mer


SL har rustat Östermalmstorgs tunnelbanestation för 50 år framåt

Den 19 januari blev arbetena klara med att byta ut det tätskikt som utgör delar av taket...

Läs mer
Visionsbild över den nya tunnelbanestationen Hagastaden (bilden är en illustration).

KONE utrustar nya Hagastadens tunnelbanestation i Stockholm

KONE Corporation, en global ledare inom hiss- och rulltrappsbranschen, har ingått avtal med...

Läs mer


Persontågens punktlighet försämrades 2022

Tillförlitligheten för persontågen fortsätter att minska och nådde 2022...

Läs mer


Vy Tågs personal får toppbetyg av resenärerna

Varje år genomför Trafikverket en undersökning för att följa upp och...

Läs mer
ER1 i  Tåg i Bergslagens färger (bilden är en illustration).

Alstom vinner svenskt underhållskontrakt med VR för en flotta på 30 regionaltåg

Alstom har fått ett förnyat kontrakt med VR för underhåll av 30...

Läs mer

Skanska förbättrar tunnelbanestation i New York, USA, för 750 miljoner

Skanska har tecknat kontrakt med Metropolitan Transportation Authority om att förbättra...

Läs mer


Positivt resultat för utbildningar till järnvägstekniker

En av de största utmaningarna för Sveriges järnväg idag är det stora...

Läs mer


Railcare förändrar organisationen i entreprenadverksamheten

Railcare Group anpassar sin organisation för att optimera personalresurserna inom...

Läs mer


Mest lästa












gardenor

Extremeworks

HRC
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se