Facebook


Instagram

Vossloh säkerställer långsiktiga tågförbindelser på Köpenhamns M4-linje till Sydhavn


2022-05-18

Den södra utbyggnaden av metrolinjen M4 inkluderar fem nya underjordiska stationer i Sydhavn.
Bild: Vossloh
Den södra utbyggnaden av metrolinjen M4 inkluderar fem nya underjordiska stationer i Sydhavn.

Köpenhamns metrolinje M4, som kopplar ihop Cityringen med Sydhavn, beräknas stå klar 2024. För att projektet mellan de nya stationerna Havneholmen och Ny Ellebjerg ska fortlöpa effektivt, har Vossloh fått i uppdrag att brännsvetsa räl i tunneln.

För närvarande är Vossloh Rail Services Scandinavia med underleverantörer igång med att svetsa samman 1 100 räler på den södergående M4-linjen i den danska huvudstaden. För att säkerställa god kvalitet efterfrågade såväl infrastrukturägaren Metroselskabet som entreprenören Efacec, i samverkan med Rhomberg, mobil brännsvetsning. Det innebär att 950 brännsvetsar och 150 termitsvetsar ska genomföras i tvillingtunneln vid konstruktionen av det nära 5 kilometer långa spåret.

– Många järnvägsoperatörer vill minimera antalet termitsvetsar i sina spår och använda den mer högkvalitativa brännsvetsningen i stället. Trots allt så är kvalitetskraven och den tekniska standarden – i det här fallet för konstruktion av långsvetsade räler – identiska för mobil och stationär svetsning, säger Jimmy Hagström, vd för Vossloh Rail Services Scandinavia.


Den mest avancerade svetstekniken för tågförbindelser med lång hållbarhet
Under den processorkontrollerade, helautomatiska brännsvetsningsprocessen värms räländarna upp med högspänningsmotstånd till en svetstemperatur på 1 400°C och knackas sedan i hög hastighet mot varandra med hög hydraulisk kraft, utan införande av främmande material. Resultatet blir att dessa svetsade ändar är mindre benägna att spricka och är signifikant starkare.

– Undvikandet av främmande material gör också processen mycket säkrare för personalen och det är mycket mer miljövänligt. Inga tunga lyft, signifikant mindre rök och damm, endast den avslipade svetssträngen. Detta är bara några av många fördelar, säger Jimmy Hagström, vd för Vossloh Rail Services Scandinavia.

Tack vare godkännandet av den mobila brännsvetsen i Skandinavien är Vossloh för närvarande ett av få bolag med tillstånd att genomföra brännsvetsning i Danmark och Sverige; i Norge är de ensamma om det. Vossloh har mer än 25 års erfarenhet av mobil svetsning och har utfört projekt för järnvägsnätverksoperatörer på fyra kontinenter.


Källa: Vossloh

Skriv ut



Nattåget mot Österrike i Höje Taastrup.

Snälltåget satsar på fler avgångar till Alperna i vinter

Snälltåget utökar trafiken till Österrike i vinter och startar säsongen...

Läs mer
SBS Betong 550


NRC vinner basunderhållskontraktet BKB och KTK-banan

NRC Group tilldelades idag basunderhållskontraktet Blekinge Kustbanor och Kust till...

Läs mer


Buss i stället för spårvagn i sommar mellan Stora Essingen och Sickla

Spårvagnarna mellan Sickla och Stora Essingen ersätts med bussar när SL utför...

Läs mer


47 svenska tågstationer ska studeras i syfte att stävja brott

Studier visar att många människor känner sig utsatta i samband med resor i...

Läs mer
Tillskottet gör att det eftersatta underhållet kan börja tas igen på den 105 mil långa banan.

Inlandsbanans driftsbidrag ökas med 75 miljoner kronor per år

Den 13 juni kom beskedet att regeringen höjer Inlandsbanans anslag från 150 till 225...

Läs mer


Förnyat tillstånd och ECM-certifikat för Hector Rail

Hector Rail har förnyat sitt tillstånd för att köra trafik i Sverige, Norge...

Läs mer


Klartecken för Fyrspåret – en delseger

Regeringen har beslutat att satsa på utbyggnaden av fyra spår Uppsala-länsgrä...

Läs mer
Till vänster Jimmy Hagström, vd Vossloh Rail Services Scandinavia AB. Bredvid honom Marcel Taubert, vd på Vossloh Rail Services och till höger Ronny Fykop, teknisk ingenjör på Sporveien.

HSG-City från Vossloh slipar metro-spår i Oslo

Sporveien, den lokala leverantören av kollektivtransport i Oslo, har beställt en...

Läs mer

Regeringen satsar på nya stambanor i den kommande infrastrukturplanen

Regeringen presenterar nu en satsning på de kvarstående etapperna av nya stambanor. Det...

Läs mer


Upptåget blir Mälartåg - MTR får utökat ansvar

Den 12 juni blir Upptåget en del av Mälartåg, och samtidigt övergår...

Läs mer
Nya X2000-5.

Uppgraderingen av SJs X2000 övergår i serieproduktion

Nyligen rullade det tredje helt uppgraderade X2000-tåget ut i trafik på den svenska...

Läs mer


Hälften av de omkomna i bantrafiken befann sig på förbjudet spårområde

Under 2021 dödades 17 personer och 20 skadades allvarligt i olyckor inom bantrafiken, det vill...

Läs mer


Mest lästa












gardenor
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se