Facebook


Instagram

Vossloh säkerställer långsiktiga tågförbindelser på Köpenhamns M4-linje till Sydhavn


2022-05-18

Den södra utbyggnaden av metrolinjen M4 inkluderar fem nya underjordiska stationer i Sydhavn.
Bild: Vossloh
Den södra utbyggnaden av metrolinjen M4 inkluderar fem nya underjordiska stationer i Sydhavn.

Köpenhamns metrolinje M4, som kopplar ihop Cityringen med Sydhavn, beräknas stå klar 2024. För att projektet mellan de nya stationerna Havneholmen och Ny Ellebjerg ska fortlöpa effektivt, har Vossloh fått i uppdrag att brännsvetsa räl i tunneln.

För närvarande är Vossloh Rail Services Scandinavia med underleverantörer igång med att svetsa samman 1 100 räler på den södergående M4-linjen i den danska huvudstaden. För att säkerställa god kvalitet efterfrågade såväl infrastrukturägaren Metroselskabet som entreprenören Efacec, i samverkan med Rhomberg, mobil brännsvetsning. Det innebär att 950 brännsvetsar och 150 termitsvetsar ska genomföras i tvillingtunneln vid konstruktionen av det nära 5 kilometer långa spåret.

– Många järnvägsoperatörer vill minimera antalet termitsvetsar i sina spår och använda den mer högkvalitativa brännsvetsningen i stället. Trots allt så är kvalitetskraven och den tekniska standarden – i det här fallet för konstruktion av långsvetsade räler – identiska för mobil och stationär svetsning, säger Jimmy Hagström, vd för Vossloh Rail Services Scandinavia.


Den mest avancerade svetstekniken för tågförbindelser med lång hållbarhet
Under den processorkontrollerade, helautomatiska brännsvetsningsprocessen värms räländarna upp med högspänningsmotstånd till en svetstemperatur på 1 400°C och knackas sedan i hög hastighet mot varandra med hög hydraulisk kraft, utan införande av främmande material. Resultatet blir att dessa svetsade ändar är mindre benägna att spricka och är signifikant starkare.

– Undvikandet av främmande material gör också processen mycket säkrare för personalen och det är mycket mer miljövänligt. Inga tunga lyft, signifikant mindre rök och damm, endast den avslipade svetssträngen. Detta är bara några av många fördelar, säger Jimmy Hagström, vd för Vossloh Rail Services Scandinavia.

Tack vare godkännandet av den mobila brännsvetsen i Skandinavien är Vossloh för närvarande ett av få bolag med tillstånd att genomföra brännsvetsning i Danmark och Sverige; i Norge är de ensamma om det. Vossloh har mer än 25 års erfarenhet av mobil svetsning och har utfört projekt för järnvägsnätverksoperatörer på fyra kontinenter.


Källa: Vossloh

Tipsa en vn Skriv ut





Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
Gen-monitoring
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se