Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

MR-tankern Stena Impeccable döpt i Rotterdam


2017-06-29

Från vänster: Henk Roskamp, Managing Director RVB Shipbrokers, Frank Verbunt, gudmors make, gudmor Trijntje Margaretha Oosters från RVB Shipbrokers, Johnny Schmolker, Deputy Managing Director Stena Weco, Master of Stena Impeccable Vinay Singh, kapten på Stena Impeccable, Erik Hånell, President & CEO Stena Bulk.
Bild:Stena Bulk
Från vänster: Henk Roskamp, Managing Director RVB Shipbrokers, Frank Verbunt, gudmors make, gudmor Trijntje Margaretha Oosters från RVB Shipbrokers, Johnny Schmolker, Deputy Managing Director Stena Weco, Master of Stena Impeccable Vinay Singh, kapten på Stena Impeccable, Erik Hånell, President & CEO Stena Bulk.

Den traditionella champagneflaskan krossas mot skrovet.
Bild:Stena Bulk
Den traditionella champagneflaskan krossas mot skrovet.

Alla gästerna samlade i samband med dopceremonin.
Bild:Stena Bulk
Alla gästerna samlade i samband med dopceremonin.

Det nydöpta fartyget Stena Impeccable
Bild:Stena Bulk
Det nydöpta fartyget Stena Impeccable

Stena Impeccable , den senast levererade IMOIIMAX-tankern, har döpts i Rotterdam. Det var soligt och fint när gästerna samlades inför dophögtidligheterna. Stolt gudmor var Trintje Margaretha Oosters, från holländska RVB Company, med vilken Stena Bulk och Stena Weco har en långvarig relation. Dopet ägde rum i Rotterdams hamn dit fartyget anlöpte så sent som i början av veckan. 

Stena Impeccable levererades i början av mars i år och har sedan dess, med en last med kaustiksoda, seglat från Kina till Australien och därefter med vegetabilisk olja från Nya Guinea via Singapore och Suezkanalen till Rotterdam. Direkt efter dopet lämnar fartyget Rotterdam med kapten Vinay Singh vid rodret för vidare färd och slutlossning i Brake i Tyskland.

– Rotterdams hamn är ju störst i Europa och frekventeras ofta av vår flotta. Därför har vi också många affärskontakter på plats, som vi passade på att samla i samband med det här fartygsdopet, kommenterar Erik Hånell, VD och koncernchef Stena Bulk.

Stena Impeccable är byggt på det kinesiska varvet GSI (Guangzhou Shipbuilding International) liksom alla de tretton fartyg av IMOIIMAX-modell, som beställts av Stena Bulk. Fartyget är helägt av Stena Bulk, opereras av Stena Weco och ingår i bolagets globala logistiska system, som idag omfattar cirka 60 fartyg.

Av de tretton IMOIIMAX-fartygen är sex helägda av Stena Bulk, fyra tillsammans med GAR (Golden Agri Resources), två av systerbolaget Concordia Maritime och ett i partnerskap med Weco. Hittills har tio fartyg levererats, resterande tre kommer att levereras med avslut under början av 2018.

Fakta IMOIIMAX-konceptet

IMOIIMAX är en vidareutveckling av ett redan etablerat koncept och den tekniska, innovativa designen har tagits fram av Stena Teknik i samarbete med varvet GSI. Fördelarna är flera med bland annat extra stor lastflexibilitet, hög säkerhet och låg bränsleförbrukning, 10-20% lägre i servicefart jämfört med andra motsvarande fartyg.

Fartyget är 183 meter långt, 32 meter brett och med en dödvikt på 50.000 ton.

Källa: Stena Bulk

 


Tipsa en vn Skriv ut





Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).

Läs mer
Zinga
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Ulefos
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Vattenfall


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Zugol 550
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se