Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Torhavns Räddningsförening på Färöarna väljer RescueRunner för deras tuffa operativa miljö


2020-05-06

Havnar Bjargingar Felag in action.
Bild: Safe at Sea
Havnar Bjargingar Felag in action.

Havnar Bjargingarfelag, Torshavns Räddningsförening, på Färöarna väljer att integrera RescueRunner i sin sök-och-räddnings organisation som arbetar i några av världens mest utmanande och farliga vatten.

Med en extremt svårtillgänglig kust och de tuffaste väderförhållanden man kan föreställa sig, är det ofta både mycket svårt och farligt att arbeta med sök-och räddning på Färöarna. Det är nästintill omöjligt att ta sig iland eller närma sig kusten med större sjöräddningsbåtar eller livbåtar. Efter att ha uvärderat alla olika tänkbara lösningar för att lösa denna svåra utmaning, investrar man nu i ett RescueRunner system.

RescueRunner systemet kommer att integreras ombord på Havnar Bjargingarfelags större sjöräddningsbåt där den kommer fungera som första räddningsenhet, redo att snabbt sjösättas för sök-och räddningsuppdrag.

Havnar Bjargingarfelags RescueRunner kommer vara fullt utrustad med navigationsutrustning såsom både VHF, AIS och GPS, så att den kan operera självständingt och även på långt avstånd från moderfartyget.

Havnar Bjargingarfelags utför ofta räddning som involverar både sjö-och bergräddningsuppdrag. Där förväntas RescueRunnern vara en ovärderlig resurs som möjliggör snabb sjösättning och utryckning i svårtillgängliga områden.

– Det är otroligt glädjande att vi får leverera detta RescueRunnersystem till hjältarna på Havnar Bjargingarfelags på Färöarna. De har länge letat efter ett system som klarar den extrema operativa miljö de arbetar i och det är verkligen en riktigt fjäder i hatten för oss att de väljer just vår båttyp. RescueRunnern är ju lite av en "pansarvagn" på vatten som klarar allt, så den kommer göra ett riktigt bra jobb åt dem där, säger Linda Ahl, Vice President Sales and Business Development Manager på Safe at Sea. 

Leverans sker under slutet av våren 2020. Ordervärdet är 375 000 kronor.



Källa: Safe at Sea


Tipsa en vn Skriv ut





Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).

Läs mer
Zinga
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Ulefos
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Vattenfall


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Zugol 550
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se