Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Svenskutvecklad satellit ska hjälpa fartyg att navigera


2020-09-10

Illustration över hur den nya tekniken VDES fungerar.
Bild: SAAB
Illustration över hur den nya tekniken VDES fungerar.

Den nya tekniken VDES ska underlätta kommunikationen för fartyg på öppet hav. De svenska bolagen Saab och AAC Clyde Space är några av kandidaterna som hoppas få driva utvecklingen – med en Uppsalatillverkad satellit.

Transponderteknologin AIS togs fram i slutet av 1990-talet för öka säkerheten för fartyg till sjöss. Sverige och Sjöfartsverket var de drivande krafterna som låg bakom att tekniken blev en internationell standard. Och sedan 2002 finns ett krav på att samtliga fartyg tyngre än 300 bruttoton, eller som går i passagerartrafik, måste ha tekniken installerad.

Men trots att AIS är en välfungerande teknik har den nått sin gräns, eftersom kapaciteten inte är tillräcklig i högtrafikerade vatten på grund av bristen på bandbredd. Därför har branschen under ett antal år jobbat med att utveckla en ny världsstandard ¬– VDES (VHF Data Exchange System).

World radio conference godkände så sent som november 2019 att frekvensomfånget 157,200–161,925 MHz får användas för satellitkommunikation med VDES.

– VDES gör att fartygen kan vara uppkopplade var som helst på jorden, via den dubbelriktade satellitkommunikationen som finns inbyggd i tekniken. När fartygen befinner sig för långt ifrån basstationer på land är de ändå uppkopplade via satellit, säger Johanna Gustafsson, chef för Saab Transpondertech.

VDES-tekniken har även en miljömässig fördel. Genom att förse fartygen med aktuell information som ger den optimala rutten kan man spara upp till 25 procent i bränsleförbrukning.

– Det här har både positiva miljöaspekter och kostnadsbesparingar som uppsida, säger Johanna Gustafsson.

Det är den här tekniken som ska installeras i den satellit som börjar tillverkas i Uppsala under hösten. Saab står för VDES-nyttolasten och för tillverkningen av satelliten står Uppsalaföretaget AAC Clyde Space. Trafikverket, som har ett sammanhållet ansvar för att finansiera forskning och utveckling inom väg, järnväg, sjöfart och luftfart, har skjutit till 12,2 miljoner kronor till AAC Clydes del av projektet, och 16,8 miljoner totalt. Uppskjutning är planerad till mitten av 2022. Därefter väntar en sex månader lång demonstrationsfas i omloppsbana under 2023.

– Det är en så kallad nanosatellit, stor som en brödlimpa, som vi bygger på AAC Clyde Space. Vi skickar upp den i låg omloppsbana runt jorden och styr satelliten i rätt vinkel. Sedan opererar Saab själva VDES-nyttolasten under demonstrationsfasen, säger Mattias Örth, chef för affärsutveckling på AAC Clyde Space.

Satelliten som börjar byggas under hösten är en demonstrator-satellit. När VDES-teknologin officiellt ersätter AIS hoppas Mattias Örth på en hel konstellation av Uppsalatillverkade nanosatelliter.

– De här är inte geostationära satelliter, med ett specifikt täckningsområde, utan den snurrar i 90 minuters omloppsbana runt jorden. För att få global täckning så måste man ha en konstellation, ett nätverk bestående av ett större antal av den här typen av här satelliter, säger Mattias Örth.

Astronauten Christer Fuglesang, som är rymdrådgivare och konsult åt Saab, menar att projektet inte bara handlar om att Saab ska etablera sig i rymden med VDES.

– Det är också för att försäkra oss om fortsatt stor del av den fartygsbaserade marknaden av AIS som går över till VDES. Genom att visa att vi behärskar rymdtekniken för VDES får vi också ett övertag när de 140 000 fartygsägarna som behöver VDES i framtiden ska välja VDES-burk, säger han.

Så, när går VDES-teknologin in i skarpt läge? Om inte allt för länge, enligt Internationella sjöfartsorganisationen (IMO), som behandlar ett förslag på att fartygsägare från 2024 ska vara godkända att ha en VDES-transponder ombord i stället för en AIS-transponder. Ska Sverige än en gång bli ledande inom utvecklingen av maritim kommunikation?

– Jag kan väl erkänna att vi inte är ensamma om att utveckla den här tekniken, och det har blivit lite av ett race. Eftersom vi tror att VDES, precis om AIS, kommer att bli ett krav, vill vi så klart vara på plats med vårt satellitsystem ungefär samtidigt, säger Johanna Gustafsson.



Källa: Rymdstyrelsen


Tipsa en vn Skriv ut





Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).

Läs mer
Zinga
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Ulefos
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Vattenfall


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Zugol 550
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se