Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Stockholms lokaltrafik – en eftersatt nyckelfaktor för tillväxt


2014-06-03

Ett effektivt lokaltrafiksystem är en nyckelfaktor när det kommer till en stads attraktionskraft för kompetent arbetskraft, vilket i sin tur påverkar stadens potentiella tillväxt. I en ny undersökning från Siemens om sambandet mellan lokaltrafikens effektivitet och 35 städers potentiella tillväxt hamnar Köpenhamn i topp medan Stockholm anses ha ett eftersatt behov av att uppdatera både tåg och utöka systemets räckvidd.

Städer genererar 80 procent av den globala ekonomin och konkurrerar med varandra i att erbjuda de mest attraktiva förutsättningarna för företag. Siemens har gett undersökningsföretaget Credo i uppdrag att sätta ett ekonomiskt värde på hur mycket ineffektiv lokaltrafik, med långa transporttider, stor trängsel och höga kostnader för användaren kostar en stad i utebliven produktivitet. Credo har samtidigt tittat på de ekonomiska vinster som kan genereras från investeringar i en bättre lokaltrafik. Resultaten är samlade i den nya studien The Mobility Opportunity.

Köpenhamn utses till den mest kostnadseffektiva staden när det kommer till sitt system för lokaltrafik, utav alla 35 städer. Stockholm anses ha ett pålitligt system med över 95 procent av resorna i tid, men anses ha behov av upprustning av en föråldrad fordonspark och en eftersatt utbyggnad av systemet för att tillgodose transportbehovet hos ett kraftigt ökande invånartal.  Baserat på kostnaden för en enkelbiljett anses även Stockholm ha ett av de dyraste systemen i världen.

– Stockholm förväntas växa med närmare en halv miljon nya invånare till 2030. Stadens stora utmaning är att uppgradera kapaciteten och förbättra komforten i det befintliga lokaltrafiksystemet, samtidigt som kraftfulla investeringar i ett utökat nät behöver göras. Vi ser exempel på brister i systemet redan idag, som till exempel kring Arenastaden i Solna och förtätningsområden längs de gröna och röda tunnelbanelinjerna. Studien visar tydligt att Stockholm behöver investera mer för att nå den attraktivitet och funktionalitet som kollektivtrafiksystemet i Köpenhamn kan visa upp, säger Tina Karlberg, City Account Manager på Siemens AB.

Fakta ur studien:

·  Studien tittar på faktorer i lokaltrafiken så som resetidens längd, trängsel, täthet mellan transportmedlen och transportlinjerna, samt kostnad för användaren

·  Städerna som jämförs i studien är förutom Stockholm och Köpenhamn, även bl.a. London, Paris, Wien, Sydney, Madrid, Istanbul, Singapore, Berlin och New York. 

·  Antalet Stockholmare som trängs i lokaltrafiken under rusningstrafik beräknas öka med 31 procent fram till år 2030


Källa: Siemens


Tipsa en vn Skriv ut





Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
Gen-monitoring
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se