Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Klart för fyra spår mellan Malmö och Lund redan 2023


2020-04-29

Trafikverkets arbete med att bygga ut Södra stambanan mellan Malmö och Lund från två till fyra spår kommer bli klart tidigare än planerat. Det innebär att man kommer kunna dra nytta av kapacitetshöjningen på sträckan drygt ett halvår tidigare än beräknat.

Sedan starten 2017 har planen varit att de nya spåren ska stå klara att trafikeras 2024. Men under planeringen av den sista delen av byggprojektet, sträckan mellan Flackarp och Ringvägen i Lund, hittades en möjlighet att förkorta byggtiden. Tidsvinsten skapas i förberedelsearbetet av inkopplingen av signalställverket för tågen mellan Arlöv och Lund. Det vill säga den avancerade datoranläggning som styr tågen genom spårsystemet. Nu kommer spåren som ska öka kapaciteten och göra järnvägstrafiken mindre känslig för störningar öppna för trafik redan 2023.

– Det är glädjande att vi kommer kunna dra nytta av kapacitetshöjningen på sträckan drygt ett halvår tidigare än beräknat. En annan vinst är att vi påverkar boende och verksamma utmed järnvägen mindre eftersom vi blir klara tidigare säger Jens-Peter Eisenschmidt, Trafikverkets projektchef för Fyrspåret.

Fyrspåret mellan Malmö och Lund består egentligen av två etapper, dels delen mellan Arlöv och Flackarp, och dels spåren mellan Flackarp och Ringvägen i Lund. I slutet av mars fick Trafikverket byggstartsbeslut för delen Flackarp-Lund och kunde därmed bygga båda etapperna inom Fyrspårsprojektet.

– Normalt skulle också ställverken för spåren projekteras i två etapper. Men eftersom vi nu kan genomföra bygget av båda fyrspårsetapperna som ett projekt, är det naturligt att också projektera ställverket för hela sträckan. Och det innebär att sista delen, Flackarp-Lund, kan tas i bruk redan i december 2023 istället för sommaren 2024. Och vi sparar både tid och pengar, säger Jens-Peter Eisenschmidt.


Spökspår i ställverket
Lösningen som förkortar byggtiden går ut på att ställverket, styrsystemet för alla signaler, spår och växlar, tas i bruk innan allt är färdigbyggt, till exempel de östra spåren mellan Flackarp och Lund, som byggs sist. Dessa ”spökspår” kommer att finnas virtuellt, i ställverket, men inte i verkligheten. I ställverket är de avaktiverade och aktiveras först när de är helt färdigbyggda. De kan då trafikeras direkt utan ytterligare en tidskrävande projektering och inkoppling.

 


Källa: Trafikverket


Tipsa en vn Skriv ut





Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
Gen-monitoring
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se