Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Nya X 2000 har gett sig ut på sin allra första resa


2021-11-17

Nya SJ X2000.
Bild: SJ
Nya SJ X2000.

Klockan 10.29 under tisdagen, avgick det första helt ombyggda och moderniserade X 2000 från Stockholm C mot Göteborg. Tåget har försetts med den senaste tekniken och en helt ny stol som klarar konststycket att både fungera som arbetsplats och rogivande fåtölj.


Med en mörk kil i fronten och uppolerat rostfritt stål på sidorna gav sig Nya X 2000 ut på sin första resa under tisdagen. Innanför det rostfria stålet är i princip allting nytt. All teknik som styrsystem, bromsar och kommunikationssystem bytts ut och komforten har höjts avsevärt genom att all inredning blir ny. Förutom stålchassit har också korglutningen behållits för att X 2000 fortsatt ska kunna ta sig snabbt framåt på den bitvis kurviga svenska järnvägen.

– Vi har stora förhoppningar på Nya X 2000. Den ökade komforten och driftsäkerheten tror vi kommer att attrahera såväl näringslivet som privatresenärer. Nya X 2000 kommer att ge flyget och bilen en tuff match, säger Mats Almgren, direktör kommersiell trafik på SJ.

För resenären blir den största förändringen den nya stolen som i kombination med det nya, stadigare brickbordet förbättrar möjligheterna att arbete ombord, men den som vill kan med fördel bara luta sig tillbaka och koppla av. Resenären kommer också att märka en modern ljussättning, mer funktionella toaletter och rullstolsplatser samt en helt ny bistro med utökade möjligheter att erbjuda ett variationsrikt utbud.

Nya X 2000 har ett förbättrat 5G-baserat wifi-system och nya radiotransparenta fönster som underlättar dataöverföringen och därmed förbättrar uppkopplingen. Informationssystem, platsnummer på säten och utrymmen som toaletter, vestibuler, rullstolsplatser och bistro har utformats i samarbete med representanter för olika funktionshinderorganisationer.

Många av de tekniska systemen har dubblerats för att avsevärt minska risken för stoppande fel. Tåget står också hela tiden i kontakt med SJs depåer. Med hjälp av den data tåget lämnar ifrån sig kan underhåll och service genomföras effektivare.

Ombyggnadsprojektet har gjorts mer hållbart genom att stålchassit återanvänds. På så sätt sparas tusentals ton stål. På liknande sätt har stora mängder lackfärg sparats då det rostfria stålet polerats i stället för att målas.

I början av 2022 kommer ännu ett upprustat tåg ut i trafik och även det fordonet kommer att trafikera Stockholm-Göteborg. Så småningom, varefter fler tåg blir färdiga, kommer de även att trafikera Stockholm-Malmö.


Källa: SJ


Tipsa en vn Skriv ut





Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
Gen-monitoring
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se