Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Sjöfartsverket höjer avgifter trots tillskott från regeringen


2021-11-17

Bild: Sjöfartsverket

Under Sjöfartsverkets branschråd informerade generaldirektören Katarina Norén om att man beslutar att höja farleds- och lotsavgifterna. Detta trots att myndigheten fått tillskott från regeringen.

Svensk Sjöfarts tf VD Anders Hermansson menar att det är mycket oroande att Sjöfartsverket höjer avgifterna, dessutom så nära inpå när de faktiskt träder ikraft.

– Trots att de största ekonomiska tillskotten på nästan tio år lämnas till verket och de tydliga signaler som finns både från regering och riksdag om att man vill se mer gods till sjöss så tar Sjöfartsverket beslutet om att höja avgifterna. Jag bedömer det som orimligt inte minst med tanke på den situation som stora delar av sjöfarten befinner sig i och att man dessutom dessförinnan redan i flera år betalat in till Sjöfartsverket för sådant som egentligen borde ha finansierats över anslag. Det är nu hög tid att regeringen verkställer riksdagens tillkännagivande om en översyn av Sjöfartsverkets verksamhetsform och finansiering men också att man ser till att Sjöfartsverket får de långsiktiga anslagen som krävs för att bedriva sin verksamhet utan att sjöfartens och svensk industris konkurrenskraft minskar, säger Anders Hermansson.

Även Katarina Norén bekräftar under Sjöfartsverkets branschråd att sjöfarten för tillfället är i en mycket tuff situation.

– Det är fortfarande mycket tufft för sjöfarten, vi är på väg åt rätt håll men vintern är en tuff period för passagerarsidan. Osäkerheten har varit mycket tuff. Vi trodde i september att man hade en uppgång som skulle fortsätta, men i oktober ser vi att det börjar gå ner igen. Fortfarande är det stora osäkerheter i ekonomin för sjöfarten. Här gäller det att komma ur det här så att man komma ur krisen, säger Katarina Norén.

– Nu har Sjöfartsverket fått en stor satsning från regeringen men vi tänker ändå höja avgifterna. Sjöfartsverket har en ekonomi som inte har en kostnadstäckning och ingen soliditet. Man har levt på kredit under 2000-talet och man måste fylla på bufferten. Fastigheten och flottan är så gamla så man har låga avskrivningar. Regeringen har gjort en jättesatsning och om budgetpropositionen går igenom så får Sjöfartsverket 220 miljoner kronor nästa år som kan användas till den anslagsfinansierade verksamheten såsom slussar, kanaler och fritidsbåtar, fortsätter Katarina Norén.

– Får vi ökningen varje år framåt då går den anslagsfinansierade verksamheten ihop och inte med förlust. Innan har handelssjöfarten fått gå in och betalat. År 2024 så återstår förhandling och diskussion vad medlen ska användas till. Sedan har man fått 45 miljoner kronor i tre års tid att arbeta med. Utöver detta har man försvarsanslag i fem år. Man höjer avgifterna då Sjöfartsverket då får full kostnadstäckning på lots. Om 2 år har man full kostnadstäckning och sedan har man KPI-höjningar. Avgiftshöjningarna gör en jättestor påverkan för oss. Och för er, säger Katarina Norén bland annat under Sjöfartsverkets branschråd.

Flera remissinstanser har varit kritiska till förslaget om höjningar, däribland Näringslivets transportråd, Trafikverket, Sveriges Skeppsmäklareförening och Rederierna i Finland.


Källa: Sjöfartsverket


Tipsa en vn Skriv ut





Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).

Läs mer
Zinga
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Ulefos
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Vattenfall


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Zugol 550
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se