Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Klartecken för Fyrspåret – en delseger


2022-06-15

Bild: Niklas Björling, Mälardalstrafik

Regeringen har beslutat att satsa på utbyggnaden av fyra spår Uppsala-länsgränsen Uppsala/Stockholm i den nationella transportplanen. Nästan 10 miljarder kr satsas på utbyggnaden av ytterligare två järnvägsspår mellan Uppsala och Stockholm. Det avtal som har ingåtts mellan staten, Region Uppsala och Uppsala och Knivsta kommun realiseras därmed. Dock saknas tre miljarder kr för färdigställande.

– Detta är en delseger för oss som kämpat för att fyrspåret ska bli verklighet. Samtidigt krävs förtydligade besked om hur de närmare tre miljarder som saknas ska finansieras och hur flera viktiga kringsatsningar ska komma till. Däribland trimning och plattformsförlängningar likväl som ombyggnad av Märsta station, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd Region Stockholm och ordförande i Mälardalsrådet.

Sveriges största pendlarflöde över länsgräns går i stråket mellan Uppsala, Knivsta, Arlanda, Kista och Stockholm. Varje dag reser tiotusentals pendlare i båda riktningarna. När arbetsmarknaderna växer samman tar regioner och kommuner ansvar för ett hållbart och smidigt resande och investerar 16 miljarder kronor i nya tåg för den storregionala kollektivtrafiken. Kommunerna planerar för ett omfattande bostadsbyggande för att möta den befintliga bostadsbristen och efterfrågan när Stockholm-Mälarregionen växer.

Även akademin och näringslivet i regionen välkomnar beslutet.

– Med bättre möjligheter till pendling blir Uppsala universitet ännu mer integrerat i den dynamiska storstadsregionen, till stor nytta för våra studenter och lärare, säger Johan Tysk, vicerektor, Uppsala universitet.

– Det är glädjande att regeringen satsar på hållbar mobilitet för att knyta ihop regionen. Uppsala och Stockholm har en arbetsmarknad som hänger ihop. Fyrspåret kommer att ge en bättre vardag för många och tillgång till fler talanger för näringslivet. Det kommer att stärka förutsättningarna för regional tillväxt och konkurrenskraft. Det är också viktigt för att knyta ihop regionen med en växande marknad i norr, säger Alexandra Hagen, vd White arkitekter.

Att fyrspåret mellan Uppsala och Stockholm blir klart på utsatt tid är av absolut största vikt för att arbetsmarknaden i Stockholm-Uppsala ska fungera och för att den positiva utvecklingen i landets norra delar ska kunna kopplas ihop med huvudstaden och Arlanda.


Källa: Mälardalsrådet

Tipsa en vän Skriv ut





Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer
Elmia Nordic Rail


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Svevia reparerar Torpabron i Lilla Edet

Torpabron över Slumpån längs E45 genom Lilla Edet behöver repareras. Svevia...

Läs mer


Norconsult tar fram väg- och järnvägsplan med barnperspektiv

Norconsult har fått i uppdrag att ta fram en väg- och järnvägsplan för...

Läs mer
Omexom fortsätter att leverera likriktarstationer i Sverige, denna gång till Stadsmiljöförvaltningen i Göteborg och för stadens spårvägsnät.

Omexom fortsätter att leverera likriktarstationer i Sverige

Stadsmiljöförvaltningen i Göteborg har valt Omexom att ansvara för leverans av...

Läs mer
Lindesbergs station under 1940-talet. Bilden illustrerar hur många järnvägsstationer såg ut före nedmonteringen av trädgårdsanläggningarna som inleddes på 1950-talet.

Järnvägen fick Sverige att grönska

När stambanorna byggdes i Sverige var det också ett trädgårdsprojekt i stor...

Läs mer
Nytt stationshus östra fasaden (bilden är en illustration).

Jernhusen bygger Göteborgs nya stationshus

Jernhusen förvärvar byggrätten till Göteborgs nya stationshus. Med byggnaden...

Läs mer

Inhouse Tech projekterar och konstruerar broar längs Norrbotniabanan

Norrbotniabanan är en 27 mil ny kustnära järnväg mellan Umeå och...

Läs mer


SL har rustat Östermalmstorgs tunnelbanestation för 50 år framåt

Den 19 januari blev arbetena klara med att byta ut det tätskikt som utgör delar av taket...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

Extremeworks

HRC
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se