Facebook


Instagram

ABB sätter kursen för hållbar flodtransport med tio helt eldrivna färjor i Lissabon


2021-04-13

ABB kommer att leverera en helt integrerad elkraftslösning och ett integrerat automatiserat marint framdrivningssystem till de tio nya färjorna.
Bild: Astilleros Gondán
ABB kommer att leverera en helt integrerad elkraftslösning och ett integrerat automatiserat marint framdrivningssystem till de tio nya färjorna.

ABB tar hem ett banbrytande kontrakt med den spanska skeppsbyggaren Astilleros Gondán om att tillhandahålla en helt eldriven kraftlösning för 40-meters snabba urbana passagerarfartyg som vardera transporterar upp till 540 passagerare över floden Tejo i Lissabon.

De tio nya färjorna ska drivas av färjerederiet Transtejo, S.A. och kommer att ersätta den befintliga flottan på denna rutt när de tas i drift mellan 2022 och 2024. Utöver energilagring kommer ABB att leverera en helt integrerad elkraftslösning och ett integrerat automatiserat marint framdrivningssystem. Förnyelseprojektet av flottan innebär ett stort åtagande av Lissabons stadsplanerare om att påskynda införandet av utsläppsfria kollektivtrafiklösningar. Ekonomiska detaljer kring kontraktet har inte redovisats.

En ökad elektrifiering av transporter, inklusive sjötransporter, spelar en viktig roll när Portugal ska bli koldioxidneutralt till 2050. Enligt den nationella planen för koldioxidneutralitet 2050 strävar transportsektorn efter att uppnå 98 procents minskning av de årliga utsläppen jämfört med 2005 genom att stärka rollen för kollektivtrafiksystemet och ersätta nuvarande trafik med fossila bränslen med en i huvudsak eldriven flotta.

ABB uppskattar att man genom att byta ut de tio färjorna som trafikerar floden Tejo från diesel till en helt integrerad eldriven lösning kan minska koldioxidutsläppen med cirka 6 500 ton varje år. Detta motsvarar samma mängd koldioxid som genereras av i storleksordningen 1 400 bilar per år.

– En minskning av växthusgaserna hör till det som är viktigast att prioritera vid stadsplanering. Idag måste den teknik som väljs för snabba färjor, som trafikerar så nära stadens centrum, vara rena och gröna liksom beprövade vad gäller säkerhet och tillförlitlighet, säger Antonio Pacheco, chef för GRP Division på Astilleros Gondán.
– ABB har valts ut både på grund av sin energieffektivitet och företagets omfattande erfarenhet av att leverera både helt eldrivna och hybridlösningar till färjemarknaden.

– Rederierna som trafikerar inre farvatten hör till pionjärerna vad gäller framdrivning med nollutsläpp och vi är verkligen tacksamma över att med ABB:s teknik få stötta hållbarhetsmålen för en av Europas huvudstäder, säger Juha Koskela, chef för divisionen ABB Marine & Ports.
– Detta projekt är ytterligare en viktig milstolpe för framdrivning med nollutsläpp och visar att det finns beprövad teknik idag som kan tjäna framtida behov av hållbara och snabba transporter med passagerarfärjor.

De nya färjorna som spelar en avgörande roll i Lissabons kollektivtrafiksystem drivs av batteripaket med en total kapacitet av vardera 1 860 kWh. ABB:s första kontrakt omfattar en helt integrerad elkraftslösning och ett integrerat automatiserat marint framdrivningssystem för alla tio färjorna samt batteripaket för den första färjan i serien.

ABB:s prisbelönta kraftdistributionssystem Onboard DC Grid säkerställer att batteriuteffekten levereras till färjans delsystem på optimalast möjliga sätt samt möjliggör en säker integrering och tillförlitlig drift av övriga komponenter i framdrivningssystemet. Det övergripande drivsystemet styrs av ABB:s Power and Energy Management System (PEMS™), som också kommer att öka feltoleransen och ge en hög nivå av tillförlitlighet samtidigt som maximal batterilivstid säkerställs.

De 40 meter långa färjorna kommer var och en ha kapacitet att transportera upp till 540 passagerare på tre viktiga rutter som länkar samman Lissabon med Cacilhas, Seixal och Montijo på den södra banken av Tejo. De kommer att ha en drifthastighet på 16 knop och en maxhastighet på 17 knop.

Med International Maritime Organizations globala mål att halvera de årliga utsläppen från fartyg till 2050 jämfört med 2008 års nivåer är det helt eldrivna färjeprojektet ett betydande bidrag till hållbar sjöfart i Lissabon stad. Branschorganisationen Interferry uppskattar att sektorn transporterar över 2 miljarder passagerare runt om i världen varje år, och eldrift betraktas som en beprövad teknik som kan minska utsläppen i global skala.

Data från Maritime Battery Forum visar att över 130 batteridrivna färjor redan finns i drift och ytterligare 90 är beställda. I linje med den starka närvaron inom fartygselektrifiering har ABB tillkännagett helt eldrivna projekt med P&O Ferries, Washington State Ferries och Busan Port Authority i Sydkorea de nio senaste månaderna.


Källa: ABB


Tipsa en vn Skriv ut





Uppdatering - Pågående hamnkonflikt

Vi vill informera om den senaste utvecklingen i den pågående konflikten mellan Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).

Läs mer
Zinga
Borrutrustning lastad under däck på ett av MSC:s fartyg väntar på lossning efter att surrningsanordningarna har lösgjorts.  

Stora projektlaster tar plats på containerfartyg

Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera...

Läs mer
Ulefos
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer
Vattenfall


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Zugol 550
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se