Facebook


Instagram

Träbyggande ska bidra till att göra Amsterdams hamn till Europas cirkulära knutpunkt – “Svenska hamnar borde inspireras”


2022-06-29

Bild: Metsä Wood

Port Of Amsterdam Nautisch Coordinatie Centrum, ritad av WRK Architects.
Bild: Leonard Fäustle
Port Of Amsterdam Nautisch Coordinatie Centrum, ritad av WRK Architects.

Port Of Amsterdam Nautisch Coordinatie Centrum, ritad av WRK Architects.
Bild: Leonard Fäustle
Port Of Amsterdam Nautisch Coordinatie Centrum, ritad av WRK Architects.

Amsterdams hamn ska bli Europas viktigaste och cirkulära knutpunkt. Nautiska samordningscentret som byggts i hamnen återspeglar ambitionen då hela konstruktionen - väggar, golv och tak är byggd med Metsä Woods träprodukter Kerto LVL. Byggnaden, som fått BREAAM Excellent-certifiering och har ett lågt koldioxidavtryck, är helt cirkulär då den kan nedmonteras och återuppbyggas igen.

Hela denna text är ett meddelande från en av våra annonsörer.

Den cirkulära ekonomin är ett fokusområde i Amsterdams hamns strategi. Målet är att bli den viktigaste ekonomiska och cirkulära knutpunkten i Europa. Amsterdams hamns ekosystem samlar alla typer av företag som jobbar med allt från avfall, råvaror och hamnlogistik till olika typer av demoanläggningar och innovativa företag inom cirkulär ekonomi.

– I hamnar ser man traditionellt många stål- och betongbyggnader, men Nautiska samordningscentret är ett utmärkt exempel på att det går att bygga med hållbara träkonstruktioner även i hamnar, vilket svenska hamnar borde inspireras av, säger Håkan Arnebrant, Business Development Manager på Metsä Wood Sverige.

Alla golv-, vägg- och takelement i Nautiska samordningscentret prefabricerades av Dupac, en belgisk tillverkare av träelement, och levererades till byggplatsen redo för montering. För golv- och takkonstruktionen användes 350 mm och 230 mm höga Kerto-Ripa element. I dessa prefabricerade element arbetar balkar med över- och underkantskivorna tillsammans genom strukturellt limmade skarvar. De flesta golvelementen har en spännvidd på cirka 7,5 meter.

– Kerto LVL är en mycket materialeffektiv och hållbar produkt. Förutom dess förmåga att lagra kol innebär den höga hållfastheten och slankheten hos Kerto LVL att man behöver mindre volym än med många andra trämaterial. Att använda Kerto LVL gör också vår produktion av träelement effektiv och enkel, säger Marc Cuyvers, vd på Dupac.

Byggmaterialen som användes är demonterbara och därför helt cirkulära. Eftersom konstruktionen är byggd med PEFC-certifierad Kerto LVL har byggnaden fått BREAAM Excellent-certifiering samtidigt som den har ett lågt koldioxidavtryck. Den totala användningen av Kerto LVL var 200 m3, och det lagrar 159 ton CO2-ekvivalenter enligt Metsä Woods koldioxidlagringskalkylator.

– De som kliver in i byggnaden blir verkligen överraskade. En praktisk arbetsmiljö med öppna utrymmen möter en när man kommer in i byggnaden, vilket är idealiskt för ett företag som arbetar dygnet runt som Amsterdams hamn. Det industriella utseendet hos Kerto LVL-produkterna är fullt synligt, och de stora golv-till-tak-fönstren ger utsikt över IJ-floden, säger Benjamin Robichon på WRK Architects när han förklarar varför de valde en LVL-baserad konstruktion.


Källa: Metsä Group

Tipsa en vn Skriv ut



Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) årliga säkerhetskonferens – ett globalt forum där hamnoperatörer från hela...

Läs mer
Zinga


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Ulefos
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
Vattenfall
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer
Zugol 550


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer
ONE anlöper Helsingborgs Hamn på veckobasis från och med den 27 maj.

ONE startar ny containerlinje över Helsingborgs Hamn

Helsingborgs Hamn förstärker sina europeiska anslutningar genom ett nytt samarbete med...

Läs mer


Fartygsutsläpp orsakar miljardkostnader för Östersjön

Utsläpp från fartyg med så kallade skrubbrar gör stor skada i Ö...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se