Facebook


Instagram

Hur tillverkas vinterdäck? Omfattande process när en av bilens viktigaste säkerhetsdetaljer utvecklas


2021-12-30

Bild: Nokian Tyres

Det tar lång tid att utveckla ett nytt däck. Processen kan ta upp till fem år och utvecklingsarbetet omfattar såväl arbete i laboratoriet som omfattande tester på testbanor. Över hundra personer är involverade i utvecklingen av ett nytt däck. Utöver traditionella egenskaper som grepp och rullmotstånd blir däckets miljöaspekter allt viktigare. Nokian Tyres kommer inom fem år att presentera sitt första däck som enbart ska tillverkas av förnybara och återvunna material.

Bilisternas förväntningar på däck varierar med tiden och efter var man bor. Till exempel i Europa är säkra greppegenskaper och ett så litet rullmotstånd som möjligt stora däcktrender just nu. I Nordamerika däremot uppskattar bilisterna att däcken håller länge. Miljöaspekterna har blivit viktigare på alla Nokian Tyres marknader. För däckutvecklingen innebär det att däcken ska bli ännu mer bränsleekonomiska och slitstarka samt att man ska börja använda nya råvaror.

– Återvunna och förnybara material blir allt vanligare och ska användas i stor utsträckning under det kommande decenniet. Senast 2025 kommer vi att presentera ett konceptdäck som ska tillverkas helt av förnybara och återvunna material. Vårt mål är att senast 2030 ska 50 procent av råmaterialet i vår produktion vara antingen återvunnet eller förnybart, berättar Olli Seppälä, Product Development Manager på Nokian Tyres.

– Vi använder redan nu biobaserade råvaror, som till exempel rapsolja, i våra produkter och vi utvecklar ständigt nya material. Till exempel kan allt mer av råmaterialet återvinnas, säger Harri Myllymaa, senior manager på Nokian Tyres produktutveckling.


Ett säkert däck är ett resultat av många saker
Även om efterfrågan på vissa egenskaper förändras när trenderna varierar så går det inte att lyfta fram någon enskild egenskap på bekostnad av andra egenskaper på ett däck. Ett däck är ett konststycke där alla delområden ska vara i balans med varandra och man ska aldrig kompromissa med säkerheten.

­– Det krävs exempelvis en hel del utvecklingsarbete och tester innan nya materialinnovationer kan tas i bruk i produktionen av däck. Däckets goda egenskaper får inte äventyras. Våra styrkor är innovativitet och förmågan att ständigt hitta nya bra lösningar. Ett bra team klarar vad som helst, säger Harri Myllymaa.

Grunden för Nokian Tyres utvecklingsarbete är marknadsenkäter och ett konceptarbete som baseras på kundbehov. Under konceptarbetet sätter man upp kraven för det nya däcket vad gäller säkerhet, hållbarhet och prestanda. Därefter händer många saker parallellt när utvecklingen av slitbanor och materialblandningar börjar. På samma gång görs digital simulering på bland annat däckets funktionalitet, däckkonstruktionens slitstyrka, rullmotstånd och däckljud. Till exempel tog det fem år att utveckla vårt senaste dubbdäck Hakkapeliitta 10. Det krävdes över 500 fordonstester, 13 000 testdäck och hundratusentals mils testkörning innan däcket blev klart.


Ingenting övervinner tester
Ett nytt däck ska börja testas så tidigt som möjligt. Nokian Tyres is- och snötester görs på White Hell i Ivalo, Finland. Köregenskaperna både på torra och våta underlag testas på Nokian Tyres egna testbanor i Nokia, Finland och i Spanien. Dessutom testas nya däck i verkliga förhållanden, till exempel kör många taxibilar med nya kommande Nokian Tyres däck.

Utvecklingen av ett nytt däck engagerar ett stort antal experter, från kemister till IT-proffs och från ljudexperter till testförare. Ett däck innehåller nästan trettio komponenter. Utöver huvudingrediensen naturgummi innehåller ett däck ett stort antal material. Däckets svarta färg skapas med hjälp av sot, gummiblandningen görs mer slitstark och isgreppet förbättras med hjälp av raps- eller tallolja och dessutom innehåller gummiblandningen vulkaniseringsämnen och en hel del olika hjälpkemikalier och skyddsämnen.

– Det handlar om ett omfattande pusselspel för att anpassa alla dessa olika material för ett visst användningsändamål och kvaliteten kan man endast garantera med hjälp av tester. Till exempel ska nya dubbdäck testköras tiotusentals mil för att säkerställa dubbarnas slitstyrka och säkerhet under däckets hela livslängd, berättar Matti Morri, Technical Customer Service Manager på Nokian Tyres.

Det pågår ständigt flera utvecklingsprojekt på Nokian Tyres. Utvecklingen av nästa nya däck börjar direkt efter lanseringen av ett nytt däck. Den marknadsmässiga åldern för ett nytt däck är bara 4-5 år. Varje kommande ny däckgeneration baseras på kunskaper från tidigare däck.

Nokian Tyres presenterade världens första vinterdäck för lastbilar år 1934. Första Hakkapeliitta vinterdäck för krävande vinterförhållanden lanserades 1936, 85 år sedan.

– Jag har arbetat på vår tekniska kundservice i över trettio år och har konkret sett hur kvaliteten på våra däck har ökat enormt mycket. Under min karriär har utvecklingen tagit stora steg framåt också vad gäller säkerhet, minskning av bränsleförbrukning och förbättring av däckens greppegenskaper, säger Matti Morri.

Även inom produktutvecklingen sker det stora förändringar. Det används allt mer digital modellering vilket snabbar på och underlättar optimeringen av däckets konstruktion och mönster. En sak kommer dock förbli oförändrad även i framtiden.

– Nya däck ska testas i verkliga förhållanden även i framtiden, sammanfattar Matti Morri.


Utvecklingen av ett nytt däck för nordiska förhållanden:
• Ett nytt däck har en marknadsmässig ålder på 4-5 år.
• Det tar 2-5 år att utveckla ett nytt personbilsdäck.
• Ett däck innehåller nästan 30 olika komponenter.
• Upp till 100 däckproffs deltar i utvecklingen av ett nytt däck.
• Ett nytt däck testkörs hundratusentals mil.
• Senast 2030 ska 50 procent av råmaterialet som Nokian Tyres använder vara antingen återvunnet eller förnybart.


Källa: Nokian Tyres

Skriv ut





Hogia Ferry Systems tecknar avtal med Corsica Linea

Efter att ha gått segrande ur en utvärderingsprocess under första halvåret 2021, tecknade Hogia Ferry Systems ett långsiktigt avtal med det fransk-korsikanska färjerederiet Corsica Linea för leverans av...

Läs mer
Roch-services


Värmdö Kommun satsar på hållbar trafik- och infrastrukturmiljö

Värmdö Kommun har tagit fram en kommunövergripande Trafikstrategi för trafikrelaterade frågor för en långsiktigt hållbar vägledning och stöd i...

Läs mer
Nordtec

Nästa steg i omställningen av Skövde flygplats

Beslutet att ställa om marken där Skövde flygplats idag ligger till verksamhetsmark fattades i september 2021 av kommunfullmäktige i Skövde. Beslutet innebar bland annat att...

Läs mer
Envytech
Sedan den 1 januari 2022 utökar Schenker Logistics AB med ytterligare 7 505 kvadratmeter lageryta i Arlandastad (bilden är en genrebild).

Schenker Logistics expanderar i Arlandastad

Sedan den 1 januari 2022 utökar Schenker Logistics AB med ytterligare 7 505 kvadratmeter lageryta i Arlandastad.
– Nu kan vi välkomna nya kunder inom Healthcare-segmentet samtidigt som...

Läs mer
Northcone

Joacim Elverum blir ny försäljningschef i Arstec

Joacim Elverum, Sales Manager Nordic i en nyinrättad tjänst på Arstec.

Den 2 januari i år tillträdde Joacim Elverum som Sales Manager Nordic i en nyinrättad tjänst på Arstec. Han är 48 år och bor i Stockholm med sin familj. Elverum...

Läs mer
Brandskyddsföreningen
Thomas Ström, vd, NTEX.

NTEX fortsätter att växa i Europa

NTEX utökar sin närvaro i Europa genom att förvärva transport- och speditionsbolaget Scanroad i Belgien och del i det italienska fraktbolaget ITX Cargo S.R.L. Förvärven...

Läs mer
Leica geosystems
Spårvägen längs Dag Hammarskjölds väg (bilden är en illustration).

Historiskt stadsbyggnadsprojekt:

Forsen leder utredning när Uppsala får ny spårväg

En helt ny spårväg som förändrar infrastrukturen för hela södra Uppsala. Det blir verklighet när en sträcka på 17 kilometer invigs i slutet av decenniet...

Läs mer
Brokk
Den nya färjan Stena Baltica.

Nya Stena Baltica påbörjar sin jungfruresa

Inom ramen för Stena Lines pågående expansion i Östersjöområdet, gör rederiets nya färja Stena Baltica idag den 19 januari sin jungfruresa på linjen...

Läs mer
DLMASKIN550
Kristineberg Center för marin forskning och innovation.

Nu satsar fem tunga forskningsaktörer på marin forskning

Chalmers, Göteborgs universitet, IVL Svenska Miljöinstitutet, KTH och RISE har gått samman för att satsa på och driva den marina forskningsstationen Kristineberg under...

Läs mer
SVB550
Godsvolymerna ökade stort i hamnen under årets som gick - trots återkommande störningar i de globala godflödena.

Godsvolymerna ökar i Göteborgs hamn - trots fortsatt pandemi

Logistiksystemet är fortsatt under högt tryck till följd av covid-19-pandemin som nu gått in på sitt tredje år. Men Göteborgs hamn har klarat sig bra har vuxit i...

Läs mer
cejn
Skiss över spårportalen vid Gerstaberg (bilden är en illustration).

Tyréns och AFRY tilldelas projekteringsuppdrag i Ostlänken

Uppdraget som Tyréns och AFRY tilldelats innefattar att ta fram en bygghandling för järnvägssträckan Gerstaberg – Långsjön i Södertälje....

Läs mer
Carlsson & Möller


SJ introducerar ny biljett för det flexibla pendlandet

Det flexibla arbetssätt som har utvecklats genom distansarbetet innebär också att nya resemönster skapas. För att erbjuda pendlarbiljetter som bättre motsvarar de nya...

Läs mer
Junttan

Massor från Norrbotniabanan återanvänds i nytt projekt

Massor av jord, sten och grus som blir över från bygget av Norrbotniabanan kommer att överlåtas till Umeå kommun för bygget av ett sport- och fritidsområde...

Läs mer
Vattenfall
Visionsbild över sträckan Lösen-Jämjö på E22 (bilden är en illustration).

Peab bygger om E22 utanför Karlskrona

Peab har fått uppdraget att bygga om E22 mellan Lösen och Jämjö utanför Karlskrona. Beställare är Trafikverket och kontraktssumman uppgår till 745 miljoner...

Läs mer
Scantruck


Industridrivet konsortium för noggrann positionering till autonoma system

Autonoma fordon, maskiner, drönare och andra automatiserade system förlitar sig på sensorer för att noggrant kunna positionera sig i sina användarmiljöer. Medan dagens...

Läs mer
Kartan visar var Örebro kommun ska gräva ner ny VA-ledning under 2022.

Ny VA-ledning från Karlslund till Mellringerondellen

Örebro växer, så nu bygger kommunen ut och stärker upp ledningsnätet. Framkomligheten kommer periodvis att påverkas, följ skyltning på plats så kommer...

Läs mer
Mttsweden


Så arbetar Hector Rail med säkerhetskulturen

Som det enda järnvägsföretaget med tillstånd att verka i hela Skandinavien har Hector Rail ett stort antal krav och bestämmelser att förhålla sig till. Sä...

Läs mer
BAB


Dämpad utveckling för godstransporternas konkurrenskraft

Det svenska transportsystemets kapacitet och tillförlitlighet faller väl ut i en internationell jämförelse. Systemet befinner sig dock under press. Både kvalitativa och...

Läs mer
CL Specialglas
Visionsibild över nya centralplan (bilden är en illustration).

Fördubblad kapacitet:

Så överdäckningen av Stockholms centrals spårområde se ut

Under tisdagen presenterades det vinnande förslaget till utvecklingen av Centralstaden i Stockholm, framtaget av Foster + Partners, Marge Arkitekter, Land Arkitektur, Thornton Tomasetti,...

Läs mer
Disab
Över 100 spårbundna automatiska Konecranes-portalkranar vid hamnen.

Konecranes levererar tre spårbundna portalkranar till åt Port of Virginia

Port of Virginia i USA har beställt tre spårbundna Konecranes-portalkranar till sin Norfolk International Terminals (NIT)-anläggning. Detta följer på det framgå...

Läs mer


Skyddstopp mot ensamarbete på Stockholms pendeltåg

ST Pendeln har idag meddelat trafikoperatören MTR att skyddsombudsstopp råder enligt Arbetsmiljölagen gällande ensamarbete på pendeltågstrafiken i Stockholm. Beslutet...

Läs mer


Volvo Lastvagnar lanserar ellastbil med längre räckvidd

Volvo Lastvagnar lanserar en ny, förbättrad version av den helelektriska Volvo VNR Electric, anpassad för den nordamerikanska marknaden. Med längre räckvidd och snabbare...

Läs mer
Bild från Hudiksvalls hamn.

Samlat team ska öka kompetensen och få Norconsult att växa

Nu enas krafterna inom Norconsults olika team i Hudiksvall. Vid årsskiftet flyttade alla medarbetare in under samma tak. Genom samlokaliseringen ökar förhoppningen om att kunna...

Läs mer
Godsflödena ökade under 2021 i Trelleborgs Hamn.

Nya rekord för godsvolymer i Skandinaviens största RoRo-hamn

Godsflödena ökade under 2021 och mer än 100 000 fler fraktenheter hanterades i Trelleborgs Hamn, trots pågående pandemi. Den största ökningen kan noteras på...

Läs mer


Nu är de Sveriges största leverantör av fordonsvätgas

Hynion har ingått avtal om att förse bussar i Sandviken med vätgas och tar samtidigt över Lindes vätgastankstation i Sandviken för att leverera vätgas till bå...

Läs mer


HVO 100-incitament ska få flygplatsaktörer att tanka fossilfritt

För att uppmuntra flygplatsaktörerna på Swedavias flygplatser att bli fossilfria och börja tanka HVO, fossilfri diesel, införde Swedavia 1 januari ett särskilt HVO...

Läs mer
Bilden är en genrebild.

Försvarets flygare får ont i rygg och nacke

Besvär i nacke och bröstrygg drabbar många bland Försvarsmaktens flygande personal. Särskilt i riskzonen är de som tidigare har haft sådana besvär och har...

Läs mer
Buss i Göteborg.

Svensk Kollektivtrafik:

Stängda framdörrar kräver kompensation från regeringen

Smittspridningen i samhället är just nu mycket hög och de flesta av Svensk Kollektivtrafiks medlemmar har återigen fått stänga bussarnas framdörrar. Tillsammans...

Läs mer
Till vänster syns Christoffer Kednert, Distriktschef på Struktons Projekt Öst. Till höger syns Struktons vd Johan Oscarsson.

Strukton vinner första järnvägskontraktet för utbyggnaden av nya tunnelbanan

I veckan signerade Strukton Rail kontraktet FUT 4743 Akalla-Barkarby, vilket tunnelbaneutbyggnaden heter på upphandlingsspråk. I hård konkurrens med nio andra anbudsgivare...

Läs mer


Mest lästa




















HBM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se