Facebook


Instagram

Spårvagnsmodell M29
blir kvar till 2026


2022-09-27

Spårvagnsmodell M29 har trafikerat Göteborgs gator sedan 1969.
Bild: Göteborgs Spårvägar
Spårvagnsmodell M29 har trafikerat Göteborgs gator sedan 1969.

Göteborgs Spårvägars äldsta spårvagnsmodell M29 ska fortsätta att gå i trafik fram till 2026, då den kommande modellen M34 tar över stafettpinnen. Därför får majoriteten av vagnarna nu en rejäl dos kärlek och underhåll både på hemmaplan och på tågskadecenter i Västerås.

Fordonsförvaltningen på Göteborgs Spårvägar har gjort en ordentlig genomgång av alla M29:or och skapat en prioriteringslista.

– Vi har tittat på vagnarnas befintliga skick, vilka större händelser och reparationer varje vagn haft under sin livstid och prioriterat att underhålla de vagnar som bedöms kunna rulla trafiksäkert fram till 2026, säger Arvid Holm, fordonsspecialist på Fordonsförvaltningen som ansvarat för planering och upphandling av M29:ans underhåll.

I oktober kommer den första av totalt 20 vagnar skickas till Tågskadecenter i Västerås för rostlagning. Alla vagnarna beräknas vara klara om 12 månader och därefter finns det möjlighet att skicka ytterligare 20 vagnar om behovet finns.


El, luft och komponenter underhålls i Göteborg
På hemmaplan får vagnarna riktade åtgärder på el- och luftsystem i verkstaden på Majornadepån och komponentverkstaden på Rantorget renoverar komponenter igen i större skala. Även vagnarnas styrsystem får nya, fräscha komponenter.

– Vi gör detta större underhåll både för att M29:orna ska få ett bättre och värdigare slut än M28:orna, men framförallt för att ta höjd tills att M34:orna är på plats så att vi kan uppfylla behovet av spårvagnar som behövs ute i trafiken, säger Arvid.


Över 50 år på stadens gator
M29:orna byggdes av Hägglund mellan 1969-1972 i Örnsköldsvik. Vagnarna baseras på den äldre Hägglundsvagnen M25 som byggdes i slutet av 50-talet och rullade i Göteborg fram till 1997. Eftersom de har mycket gemensamt tog Arvid en tur till spårvagnsmuseet i Gårda.

– För att förbereda upphandlingen gick vi en vända till spårvagnsmuseet för att sammanställa originalritningarna av både M29 och M25 eftersom vagnarna har så mycket gemensamt. Dessa gamla, handritade ritningar visar verkligen vilket hantverk dessa vagnar är, avslutar Arvid.


Källa: Göteborgs spårvägar

Tipsa en vn Skriv ut





Stark orderingång, förbättrat resultat och återtaget kontrakt

Kvartalsrapport april - juni 2025


April – juni

Gen-monitoring
2024 gjordes en stor ombyggnad i Vislanda S-fabriken för tillverkning av huvudspårsliprar och nu gör det nya avtalet att produktionen av växelspårsliprar uppdateras och får större kapacitet.

Heidelberg Materials fyrdubblar kapaciteten på växelsliprar - nytt ramavtal med Trafikverket

Efter en framgångsrik upphandling har Heidelberg Materials Precast Abetong tecknat ett nytt...

Läs mer
Infrakraft anläggning

Infrakraft växlar upp i syd – hundramiljonersaffär på plats

Trafikverket fortsätter rusta det svenska väg- och järnvägsnätet. Ett...

Läs mer
Vi rekryterar 30 nya medarbetare

Geomatikk växer – rekryterar 30 nya medarbetare och stärker organisationen för rikstäckande järnvägsuppdrag

Geomatikk har tilldelats Trafikverkets uppdrag att leverera en nationell tjänst för...

Läs mer


Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services

saferoad traffic
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se