Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Så ska risken för kollition mellan plan och vindkraftverk minska


2021-12-07

Bild: Oimheidi

Transportstyrelsen har redovisat en slutrapport till regeringen om behovsstyrd hinderbelysning på vindkraftverk. Av rapporten framgår att reglerna ser olika ut i olika europeiska länder.

Vindkraften har ökat kraftigt i Sverige och står i dag för tio procent av energiproduktionen. För att minska risken att flygplan ska kollidera med vindkraftverk finns regler för hur hinderbelysning ska utformas så att hindren kan upptäckas av luftfarten.

Transportstyrelsen har fått i uppdrag att redogöra för hur Sveriges regelverk för hinderbelysning står sig internationellt och även jämföra svenska regler med några utvalda europeiska regler för så kallad behovsstyrd hinderbelysning. Eller enklare uttryckt – möjligheten att belysningen på vindkraftverk tänds enbart när ett flygplan närmar sig eller sikten är dålig.

– Vi har dels jämfört länder som ligger nära oss rent geografiskt, dels länder där vindkraften är utbredd. Det går att konstatera att reglerna för hinderbelysning på vindkraftverk skiljer sig mycket åt runt om i Europa, säger Linnéa Ekström, sakkunnig på Transportstyrelsen.


Fakta: Om uppdraget
• Uppdraget, som slutredovisas i dagarna, går ut på att redogöra för hur Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd står sig internationellt. Ingår gör även att jämföra svenska och europeiska regler när det gäller behovsstyrd hinderbelysning.

• I rapporten jämförs de svenska reglerna med sju olika länder: Danmark, Norge, Finland, Nederländerna, Storbritannien, Tyskland och Frankrike.

• Rapporten redogör även för den internationella civila luftfartsorganisationen ICAO’s
rekommendationer av markering av vindkraftverk.


Källa: Transportstyrelsen


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. </span>
Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. 

Följ det dynamiska arbetet i olika roller på Swedavias flygplatser - en vardag i ständig rörelse

Under våren har en rad olika personer presenterats i sina arbetsroller på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport i Swedavias sociala och digitala kanaler....

Läs mer
Zinga


Hållbart flygbränsle – vilken roll spelar det i utfasning av fossila flygbränslen?

Förra året var investeringen från Amadeus Ventures i CAPHENIA, den framtida...

Läs mer
Ulefos


DHL Express och World Energy ingår globalt partnerskap för att påskynda reducering av koldioxid i flygbranschen med hjälp av hållbart flygbränsle (SAF)

Vattenfall
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Swedavias trafikstatistik för augusti 2023

Under augusti månad fortsätter flygets återhämtning och för tredje...

Läs mer
Zugol 550
<span>SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Sälen/Trysil.</span>

SAS fortsätter sin satsning på Sälen/Trysil och lanserar två internationella flyglinjer till Scandinavian Mountains Airport

SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Scandinavian Mountains Airport. Man...

Läs mer
Banljus Göteborg Landvetter Airport

Swedavia-projekt på IVA:s 100-lista över svenska innovationer med stor potential

Projektet SVART IRIS om effektivare flygledning utses till ett av de främsta...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Sju regioner: Arlandas stationsavgift måste bort

Arlandas utveckling är avgörande för Stockholm-Mälarregionens och hela Sveriges...

Läs mer
<span>Inom Cargo City ska ett markområde om totalt 144 400 kvm utvecklas.</span>

Swedavia utvecklar Cargo City på Arlanda - nytt centrum för flygfrakt och logistik

Stockholm Arlanda Airport befinner sig i ett utvecklingsskede. I nära anslutning till...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se