Stena Line är ett av världens ledande färjerederier för frakt och passagerare med totalt 18 linjer i Europa, varav tre i den expansiva regionen Östersjön. I oktober meddelade rederiet att de under våren 2021 ska ersätta de befintliga fartygen på linjen mellan Nynäshamn i Sverige och Ventspils i Lettland med två större och modernare RoPax-fartyg och därmed öka fraktkapaciteten med 30 procent samt erbjuda ett mer attraktivt alternativ för resemarknaden på Östersjön.
Med flytten till den nya terminalen i Stockholm Norvik Hamn stärker Stena Line sin position ytterligare.
– Flytten till Stockholm Norvik Hamn är en viktig del av vår expansion på Östersjön och ger oss goda förutsättningar att fortsätta växa tillsammans med våra kunder. Redan i början av nästa år välkomnar vi det första av de två större och modernare fartyg som kommer att öka fraktkapaciteten på linjen Nynäshamn-Ventspils med 30 procent, säger Johan Edelman, ansvarig för Stena Lines linjer till och från Lettland.
Stockholm Norvik Hamn är Sveriges nyaste hamn i direkt anslutning till en av Europas snabbaste växande regioner. För Stena Lines kunder innebär den nya moderna färjeterminalen effektiva och hållbara transportlösningar med större lagrings- och omlastningskapacitet samt intermodala transportanslutningar via en nybyggd järnväg.
– Med Stockholm Norvik Hamns strategiska läge, toppmodern infrastruktur och stora möjligheter att lagra och omlasta skapar vi helt nya förutsättningar för våra kunder. Stena Line är varmt välkomna till Stockholm Norvik Hamn. Vi är väldigt glada för vårt mångåriga samarbete och att Stena Line väljer att satsa på Östersjöns nya storhamn, säger Johan Wallén, marknads- och försäljningschef på Stockholms Hamnar.
Fakta Stockholm Norvik roro-terminal:
- 12 hektar
- 525 meter kaj
- 200 000 enheter, kapacitet per år
- 142 parkeringsplatser för trailrar
- 4 000 kvm omlastningslager
- 7 000 kvm uppställningsyta för import-/exportenheter
- ITS - Intelligent Transport System
Fakta om linjen Nynäshamn-Ventspils
Sedan Stena Line började trafikera linjen mellan Nynäshamn och Ventspils år 2012 har verksamheten mer än dubblerats, från ett fartyg och 10 avgångar i veckan, till dagens två fartyg som gör totalt 24 avgångar per vecka.
Överfarten på 8,5 h mellan Nynäshamn och Ventspils i Lettland är den kortaste och snabbaste sjövägen mellan Sverige och Baltikum och är en populär linje för både transport och turism. Linjen spelar en viktig roll i infrastrukturen för godstransporter mellan Sverige och Lettland och transporterar bland annat mycket material till byggsektorn och tillverkningsindustrin men också möbler och livsmedel.
Källa: Stena Line