Facebook


Instagram

35 miljoner till teknikutveckling för studier av trafikens verkliga utsläpp


2019-06-28

Åke Sjödin, koordinator för projektet City Air Remote Emission Sensing, förkortat Cares.
Bild: IVL Svenska Miljöinstitutet
Åke Sjödin, koordinator för projektet City Air Remote Emission Sensing, förkortat Cares.

Nu startar EU-projektet Cares som ska vidareutveckla tekniken för bättre mätning av vägtrafikens utsläpp i verklig körning. Projektet är särskilt intressant i ljuset av dieselgate, utsläppsskandalen med manipulerad mjukvara som friserade utsläppen från nya dieselbilar.


Storstäderna Krakow, Prag och Milano har alla stora problem med luftföroreningar från vägtrafikens utsläpp av framförallt kväveoxider och partiklar. I dessa städer ska nystartade EU-projektet Cares – City Air Remote Emission Sensing – nu övervaka trafikens utsläpp.

Projektet som leds av IVL Svenska Miljöinstitutet ska utveckla och testa både instrument och programvara för att mäta avgaser på flera sätt: uppifrån, tvärs över vägen, från vägkanten eller från en efterföljande bil, genom så kallad ”plume chasing”. Dessa data ska sedan ställas samman i mer avancerade och omfattande databaser än de som finns i dag. Den nya kunskapen om trafikens verkliga utsläpp ska till exempel kunna användas för att ge vissa fordon klartecken att köra i miljözoner eller ge körförbud för andra som smutsar ner luften mer än vad som är tillåtet.

För ett par år sedan jobbade flera av parterna i Cares i projektet Conox, som också leddes av IVL. Det fokuserade på utsläppen av kväveoxid från nyare dieselbilar efter dieselgate, Volkswagens utsläppsskandal med manipulerad mjukvara.

– Cares kan ses som en fortsättning på det, men nu ska vi studera trafikens utsläpp i ett mycket bredare perspektiv. Vi kommer även lämna förslag på hur mättekniken kan komma till användning för åtgärder som minskar utsläppen, säger IVL:s Åke Sjödin, koordinator för projektet.

Vid projektstarten i Göteborg deltog representanter från bland annat Prag, Milano och Krakow.
– Vi vill helt enkelt att luften ska vara ren i Polen, så att vi slipper jobba med den, sade Anna Dworakowska från organisationen Krakow Smog Alert. 

Cares samarbetar också med universitet, städer och myndigheter i Kina där liknande utsläppsmätningar ska genomföras. Samarbetet kanaliseras via IVL:s kontor i Beijing. Projektet är finansierat med 35 miljoner kronor av EU Horizon 2020 och ska pågå i tre år.

Klicka här för att läsa mer om projektet här.



Källa: IVL Svenska Miljöinstitutet


Skriv ut



Peter Lerge, projektledare Vinnergi, framför en av bussladdarna.
Peter Lerge, projektledare Vinnergi, framför en av bussladdarna.

Vinnergi integrerar bussladdare i Jönköping – när stadens bussflotta blir helt koldioxidfri

Länstrafiken i Jönköping körs redan nu av eldrivna bussar i ett pilotprojekt som pågår fram till sommaren 2021, då stadens hela bussflotta ska ställas...

Läs mer
Malux transport
Visionsbild över Sundsvalls kommande logistikpark.

Peab bygger Sundsvalls nya logistikpark

Peab har fått uppdraget att bygga Sundsvalls nya logistikpark i anslutning till...

Läs mer
Pacetell


Neste öppnar 51 nya stationer för Neste MY förnybar diesel – avsikten är att täcka hela Finland

Neste öppnar under april och maj 2020 ett stort antal nya distributionsställen för...

Läs mer
Vattenfall


Ny kunskap krävs omgående hos i första hand all blåljuspersonal

– Jag har under flera år arbetat med frågor som rör risker med gas och...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa



















Pacetell

Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se