Facebook


Instagram

35 miljoner till teknikutveckling för studier av trafikens verkliga utsläpp


2019-06-28

Åke Sjödin, koordinator för projektet City Air Remote Emission Sensing, förkortat Cares.
Bild: IVL Svenska Miljöinstitutet
Åke Sjödin, koordinator för projektet City Air Remote Emission Sensing, förkortat Cares.

Nu startar EU-projektet Cares som ska vidareutveckla tekniken för bättre mätning av vägtrafikens utsläpp i verklig körning. Projektet är särskilt intressant i ljuset av dieselgate, utsläppsskandalen med manipulerad mjukvara som friserade utsläppen från nya dieselbilar.


Storstäderna Krakow, Prag och Milano har alla stora problem med luftföroreningar från vägtrafikens utsläpp av framförallt kväveoxider och partiklar. I dessa städer ska nystartade EU-projektet Cares – City Air Remote Emission Sensing – nu övervaka trafikens utsläpp.

Projektet som leds av IVL Svenska Miljöinstitutet ska utveckla och testa både instrument och programvara för att mäta avgaser på flera sätt: uppifrån, tvärs över vägen, från vägkanten eller från en efterföljande bil, genom så kallad ”plume chasing”. Dessa data ska sedan ställas samman i mer avancerade och omfattande databaser än de som finns i dag. Den nya kunskapen om trafikens verkliga utsläpp ska till exempel kunna användas för att ge vissa fordon klartecken att köra i miljözoner eller ge körförbud för andra som smutsar ner luften mer än vad som är tillåtet.

För ett par år sedan jobbade flera av parterna i Cares i projektet Conox, som också leddes av IVL. Det fokuserade på utsläppen av kväveoxid från nyare dieselbilar efter dieselgate, Volkswagens utsläppsskandal med manipulerad mjukvara.

– Cares kan ses som en fortsättning på det, men nu ska vi studera trafikens utsläpp i ett mycket bredare perspektiv. Vi kommer även lämna förslag på hur mättekniken kan komma till användning för åtgärder som minskar utsläppen, säger IVL:s Åke Sjödin, koordinator för projektet.

Vid projektstarten i Göteborg deltog representanter från bland annat Prag, Milano och Krakow.
– Vi vill helt enkelt att luften ska vara ren i Polen, så att vi slipper jobba med den, sade Anna Dworakowska från organisationen Krakow Smog Alert. 

Cares samarbetar också med universitet, städer och myndigheter i Kina där liknande utsläppsmätningar ska genomföras. Samarbetet kanaliseras via IVL:s kontor i Beijing. Projektet är finansierat med 35 miljoner kronor av EU Horizon 2020 och ska pågå i tre år.

Klicka här för att läsa mer om projektet här.



Källa: IVL Svenska Miljöinstitutet


Skriv ut





Transportföretagen tar plats i Centrala Försvarsmaktsrådet för att stärka kompetensförsörjningen

För att stärka arbetet inom transportnäringens kompetensförsörjning är det ett glädjande besked att Transportföretagen bjudits in att med två...

Läs mer
Vattenfall


Fler tankstationer med flytande gas i Norden – ny station invigd i Jönköping

Antalet tunga vägtransporter ökar i EU, samtidigt måste koldioxidutsläppen...

Läs mer
Maxi Grip


Fossilfritt i tanken minskar utsläppen för bränsletransporter

10 000 lastbilar per år levererar bränsle till kraftvärmeverket i Ö...

Läs mer

Haldex polisanmäler misstänkt företagsspioneri och dataintrång

Haldex har lämnat in en polisanmälan om misstänkt företagsspioneri och...

Läs mer

Chans till fördubblad produktivitet i delar av fordonsindustrin

Det finns potential att förbättra effektiviteten i produktionen av sätthärdade komponenter till fordonsindustrin, med så pass mycket som 50 procent enligt Ulrika Brohede, Swerim.

Det finns potential att förbättra effektiviteten i produktionen av sätthärdade...

Läs mer


ebm-papst lanserar nya fläktar för kommersiella fordon

ebm-papst har en stark marknadsposition inom segmenten tåg, transport samt kommersiella...

Läs mer


Mest lästa



















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se