Facebook


Instagram

Alstom levererar Italiens första vätgaståg


2020-12-01

Bild: Alstom D&S

Alstom kommer att leverera sex vätgasbränslecellståg, med option på ytterligare åtta till, till FNM (Ferrovie Nord Milano), den största transport- och mobilitetsgruppen i den italienska regionen Lombardiet, för ett totalt belopp på cirka 160 miljoner euro. Den första tågleveransen förväntas inom 36 månader från orderdatumet.

De nya vätgastågen kommer att baseras på Alstoms regionala tågplattform Coradia Stream, som är dedikerad till den europeiska marknaden och som redan produceras för Italien vid Alstoms italienska anläggningar. Den vätgasdrivna Coradia Stream för FNM kommer att utrustas med samma bränsleceller som världens första vätgaståg Coradia iLint. Coradia Stream kommer att ha samma höga komfort i sin elektriska version. Vätgasversionen kommer att ha samma operativa prestanda som dieseltågen, inklusive samma räckvidd.

– Vi är oerhört stolta över att introducera vätgastekniken för tåg till Italien och det förtroende som vår italienska kund ger oss. Denna utveckling bekräftar Alstoms roll när det gäller att definiera mobilitetens framtid. Dessa tåg tillsammans med Coradia iLint som redan har visat sig vara kommersiella i Tyskland utgör ytterligare ett stort steg i övergången mot globala hållbara transportsystem. Jag tar tillfället i akt och gratulerar FNM för att visa att de är ledande inom detta område, säger Gian Luca Erbacci, Senior Vice President för Alstom Europe.

Coradia iLint är världens första persontåg som drivs av en vätgasbränslecell som producerar elektrisk kraft för dragkraft. Detta nollutsläppståg har låga ljudnivåer, och släpper ut endast ånga och kondensvatten. ILint är speciellt för sin kombination av olika innovativa element: ren energiomvandling, flexibel energilagring i batterier och smart hantering av dragkraft och tillgänglig energi. Speciellt utformad för drift på icke-elektrifierade linjer, möjliggör den ren, hållbar tågdrift samtidigt som hög prestanda säkerställs.

Coradia Stream-tågen för FNM tillverkas av Alstom i Italien. Projektutveckling, huvuddelen av tillverkningen och certifieringen utförs på Alstoms sajt i Savigliano. De inbyggda signaleringssystemen levereras av sajten i Bologna.


Källa: Alstom


Skriv ut



Trots ett tufft år ser Västtrafik positivt på framtiden.
Trots ett tufft år ser Västtrafik positivt på framtiden.

Kraftigt minskat resande med Västtrafik 2020

Att västsvenskarna lagt om sina resvanor under pandemin syns tydligt i Västtrafiks helårsrapport för 2020. Förra året gjordes 246 miljoner resor med Västtrafik....

Läs mer
Malux transport


Stort intresse för Scanias första gröna obligation

Scania har nu emitterat sin första gröna obligation. Ett 30-tal nordiska banker, fö...

Läs mer
iNFOSPREAD


Infrastrukturen är motorn i Sverige 3.0

Under nio månader har Anders Ferbe på regeringens uppdrag samverkat med...

Läs mer
Pacetell
Med tjänsten kan kunder välja bussar eller tåg där det är få andra som reser.

Få hjälp att välja bussar och tåg med gott om plats

Nu blir lättare att planera sina resor med bussar och tåg. Med Skånetrafikens app...

Läs mer
Zinga
FlixBus dubbeldäckare.

FlixBus optimistiska inför det nya året

Det gångna året medförde många utmaningar och förändringar fö...

Läs mer
Vattenfall
Första exemplaren av eldrivna eActros kommer till Sverige 2021.

Spännande 2021 för Mercedes-Benz lastbilar i Sverige

Mercedes-Benz lastbilar fortsätter att jobba stenhårt på den svenska marknaden....

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa










Elpress 1

Broddson










Pacetell

Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se