Facebook


Instagram

Alstom levererar Italiens första vätgaståg


2020-12-01

Bild: Alstom D&S

Alstom kommer att leverera sex vätgasbränslecellståg, med option på ytterligare åtta till, till FNM (Ferrovie Nord Milano), den största transport- och mobilitetsgruppen i den italienska regionen Lombardiet, för ett totalt belopp på cirka 160 miljoner euro. Den första tågleveransen förväntas inom 36 månader från orderdatumet.

De nya vätgastågen kommer att baseras på Alstoms regionala tågplattform Coradia Stream, som är dedikerad till den europeiska marknaden och som redan produceras för Italien vid Alstoms italienska anläggningar. Den vätgasdrivna Coradia Stream för FNM kommer att utrustas med samma bränsleceller som världens första vätgaståg Coradia iLint. Coradia Stream kommer att ha samma höga komfort i sin elektriska version. Vätgasversionen kommer att ha samma operativa prestanda som dieseltågen, inklusive samma räckvidd.

– Vi är oerhört stolta över att introducera vätgastekniken för tåg till Italien och det förtroende som vår italienska kund ger oss. Denna utveckling bekräftar Alstoms roll när det gäller att definiera mobilitetens framtid. Dessa tåg tillsammans med Coradia iLint som redan har visat sig vara kommersiella i Tyskland utgör ytterligare ett stort steg i övergången mot globala hållbara transportsystem. Jag tar tillfället i akt och gratulerar FNM för att visa att de är ledande inom detta område, säger Gian Luca Erbacci, Senior Vice President för Alstom Europe.

Coradia iLint är världens första persontåg som drivs av en vätgasbränslecell som producerar elektrisk kraft för dragkraft. Detta nollutsläppståg har låga ljudnivåer, och släpper ut endast ånga och kondensvatten. ILint är speciellt för sin kombination av olika innovativa element: ren energiomvandling, flexibel energilagring i batterier och smart hantering av dragkraft och tillgänglig energi. Speciellt utformad för drift på icke-elektrifierade linjer, möjliggör den ren, hållbar tågdrift samtidigt som hög prestanda säkerställs.

Coradia Stream-tågen för FNM tillverkas av Alstom i Italien. Projektutveckling, huvuddelen av tillverkningen och certifieringen utförs på Alstoms sajt i Savigliano. De inbyggda signaleringssystemen levereras av sajten i Bologna.


Källa: Alstom


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet och ny asfalt. Svevia ansvarar för upprustningen, som beställts av Trafikverket. Syftet...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad



Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se