Facebook


Instagram

Alstom levererar Italiens första vätgaståg


2020-12-01

Bild: Alstom D&S

Alstom kommer att leverera sex vätgasbränslecellståg, med option på ytterligare åtta till, till FNM (Ferrovie Nord Milano), den största transport- och mobilitetsgruppen i den italienska regionen Lombardiet, för ett totalt belopp på cirka 160 miljoner euro. Den första tågleveransen förväntas inom 36 månader från orderdatumet.

De nya vätgastågen kommer att baseras på Alstoms regionala tågplattform Coradia Stream, som är dedikerad till den europeiska marknaden och som redan produceras för Italien vid Alstoms italienska anläggningar. Den vätgasdrivna Coradia Stream för FNM kommer att utrustas med samma bränsleceller som världens första vätgaståg Coradia iLint. Coradia Stream kommer att ha samma höga komfort i sin elektriska version. Vätgasversionen kommer att ha samma operativa prestanda som dieseltågen, inklusive samma räckvidd.

– Vi är oerhört stolta över att introducera vätgastekniken för tåg till Italien och det förtroende som vår italienska kund ger oss. Denna utveckling bekräftar Alstoms roll när det gäller att definiera mobilitetens framtid. Dessa tåg tillsammans med Coradia iLint som redan har visat sig vara kommersiella i Tyskland utgör ytterligare ett stort steg i övergången mot globala hållbara transportsystem. Jag tar tillfället i akt och gratulerar FNM för att visa att de är ledande inom detta område, säger Gian Luca Erbacci, Senior Vice President för Alstom Europe.

Coradia iLint är världens första persontåg som drivs av en vätgasbränslecell som producerar elektrisk kraft för dragkraft. Detta nollutsläppståg har låga ljudnivåer, och släpper ut endast ånga och kondensvatten. ILint är speciellt för sin kombination av olika innovativa element: ren energiomvandling, flexibel energilagring i batterier och smart hantering av dragkraft och tillgänglig energi. Speciellt utformad för drift på icke-elektrifierade linjer, möjliggör den ren, hållbar tågdrift samtidigt som hög prestanda säkerställs.

Coradia Stream-tågen för FNM tillverkas av Alstom i Italien. Projektutveckling, huvuddelen av tillverkningen och certifieringen utförs på Alstoms sajt i Savigliano. De inbyggda signaleringssystemen levereras av sajten i Bologna.


Källa: Alstom


Tipsa en vn Skriv ut



Laddstation för ellastbilar
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vägtransporter. Nyligen öppnade två supersnabbladdare hos Wist Last...

Läs mer
Zinga


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer
Ulefos

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös...

Läs mer

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering



Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se