Facebook


Instagram

Elfordon returnerar ström till elnätet med intelligent laddning


2020-10-14

Bild: ABB

Med ABB:s Vehicle-to-Grid-teknik sätts ett globalt referensindex för dubbelriktad laddning med den helt nya 11 kW-stationen.

ABB:s globala ledarskap inom e-mobilitet har än en gång understrukits genom tekniken för dubbelriktad laddning i ett samarbetsprojekt om Vehicle-To-Grid (V2G).

Som en del i avtalet med franska DREEV, ett samriskföretag mellan Électricité de France (EDF) och Nuvve, som specialiserar sig på intelligent laddning av elfordon, kommer ABB att tillhandahålla den helt nya 11 kW dubbelriktade laddningstekniken som är framtagen speciellt för V2G.

ABB:s lösning, integrerad med programvaruteknik från DREEV, kommer att göra det möjligt för elbilsförare att exportera tillbaka överskottsenergi till elnätet. Med en potential att generera upp till 20€/elbil/månad minskar V2G den totala ägandekostnaden, vilket ytterligare främjar anammandet av elfordon. Dubbelriktade laddare hjälper också till att göra flödet smidigare vid en ojämn generering av elektricitet från förnybara källor som sol- och vindkraft.

– ABB är global marknadsledare inom snabbladdningslösningar. Vi är glada att kunna stötta DREEV i deras mål att aktivt delta i att göra elnätet mer leveranssäkert med hjälp av V2G-teknik. Vårt samarbete med DREEV är en av de främsta satsningarna i världen på att driftsätta riktig V2G-teknik i verkligheten, säger Frank Muehlon, chef för ABB:s globala laddsystem för elfordon.

Enligt samarbetet kommer ABB att tillhandahålla dubbelriktade V2G-kiosker i Frankrike, följt av installationer i Storbritannien, Italien, Belgien och Tyskland.

Den lätta och kompakta 11 kW-laddaren ger en snabb och flexibel laddning och är helt kompatibel med aktuella och framtida elfordon. Laddaren uppfyller de striktaste elnätskrav och är utformad att bli det globala referensindexet för V2G-laddning.

– Utvecklingen av denna intelligenta dubbelriktade laddningslösning kommer att möjliggöra nästa steg i utvecklingen av vårt ekosystem inom e-mobilitet och utgör en viktig milstolpe i ABB:s hållbarhetsstrateg, säger Frank Muehlon.

– V2G är en teknik som kräver både innovation och industriell kapacitet. Samarbetet med ABB är viktigt för att ta våra lösningar till nästa nivå. Vi är nu redo att snabba upp den kommersiella utvecklingen, säger Eric Mevellec, CEO för DREEV.

Det är i nuläget få elbilar som har stöd för V2G, men detta förväntas bli en dominerande teknik inom de närmaste fem åren. Och eftersom antalet elbilar på vägarna förutspås öka till 559 miljoner per 2040 och 33 procent av den globala flottan kommer att drivas av el, behöver världens energiekosystem utvecklas för att klara att hantera denna övergång.

ABB:s V2G-teknik är framtagen för att bli en avgörande möjliggörande faktor och passar naturligt in i ABB:s verksamhet. Förutom den ledande ställningen inom laddning av elbilar är ABB också en viktig aktör inom betjäning av energiföretag. V2G kombinerar dessa båda teknikområden och ger ett konkret svar på de energiutmaningar nätoperatörerna står inför.



Källa: ABB


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet och ny asfalt. Svevia ansvarar för upprustningen, som beställts av Trafikverket. Syftet...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad



Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se