Facebook


Instagram

Förstudie för en banbrytande kollektivtrafik på landsbygden


2020-01-09

Frida Tiberini, EU-samordnare i Sjöbo och Tomelilla kommun, projektledare för förstudien.
Bild: Sjöbo kommun
Frida Tiberini, EU-samordnare i Sjöbo och Tomelilla kommun, projektledare för förstudien.

Den 9 januari 2020 var tjänstemän från Sjöbo och Tomelilla kommun på Transportforum i Linköping och presenterade förstudien ”Framtidens kollektivtrafik på landsbygden” tillsammans med konsult från Tyréns. Rapporten kan bidra till att förbättra kommunikationsförutsättningar i landsbygd, de tror och hoppas Frida Tiberini, EU-samordnare i Sjöbo och Tomelilla kommun, projektledare för förstudien.

Förstudien har tagits fram i ett samarbete mellan de båda kommunerna och syftar till att belysa utmaningar med kollektivtrafik på landsbygden men även att beskriva utvecklingsområden och innovativa lösningar som ett komplement till den traditionella kollektivtrafiken.

Landsbygden har sämre förutsättningar med nuvarande system
Den regionala kollektivtrafiken är uppbyggd för att i första hand tillgodose resenärernas behov av arbetspendling och vid besparingskrav dras de turer och hållplatser in som används minst. Konsekvensen blir att resandet kollektivt på landsbygden minskar ytterligare, vilket kan leda till att bilen till slut blir det enda transportmedlet.

En utveckling som är dålig för miljön men som, enligt förstudien, också riskerar att bli negativt ur ett jämställdhets- och tillgänglighetsperspektiv samt för möjligheten till social integration. Kollektivtrafiken är därför en viktig landsbygdsfråga som behöver ses ur hållbarhetsperspektivets alla tre dimensioner i syfte att uppnå balans mellan ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet för att säkerställa en levande landsbygd.
- Med förstudien så vill vi lyfta frågan om vikten av fungerande kollektivtrafik även på landsbygden och sätta det på agendan. Målet är även att dela erfarenheter och perspektiv med andra aktörer och skapa förutsättningar för partnerskap och samverkan med start i pilotprojekt, berättar Frida Tiberini.

Komplement till kollektivtrafik
Visionen om en kollektivtrafik för alla, kan enligt förstudien, bli möjlig genom att tillvara teknik, ökad digitalisering och utvecklingen mot delningsekonomi. På så sätt kan alternativa former av kollektivtrafik möjliggöras.

I rapporten har olika former av utvecklingsområden för framtidens kollektivtrafik studerats. Utifrån erfarenheter från genomförda studier och projekt görs följande reflektioner kring potentiella pilotprojekt: 

  • Förutsättningarna för självkörande kollektivtrafik på landsbygden är goda men tester behöver genomföras för att utveckla och anpassa tekniken efter landsbygdens förutsättningar.
  • Anropsstyrd kollektivtrafik har potential men kräver teknikutveckling samt systematisk och målinriktad marknadsföring.
  • Samåkning kan skapa sociala värden men kräver en kritisk massa. Samåkningsprojekt kan initieras genom informationsinsatser och kampanjer.
  • Kartläggning av besöksmålens behov av kollektivtrafik och utveckling av nya mobilitetstjänster kan främja bilfria fritidsresor och turism. Det kan i sin tur ge en levande landsbygd både genom ett ökat antal besökare och bättre förutsättningar för rekrytering av personal till besöksmålen. Även arbetsplatser på landsbygden som inte är besöksmål bör beaktas.
  • Samordning av samhällsbetalda resor kräver samverkan, engagemang och vilja att ändra befintligt system.
  • Kombinera flera mobilitetstjänster på samma ort för att skapa ett reellt alternativ till bilen. Genom att utgå från människors totala mobilitetsbehov på en plats kan flera passande resetjänster skräddarsydda för den specifika platsen utvecklas, testas och utvärderas i ett Living Lab.

Pilotprojekt
Slutsatserna i rapporten ligger till grund för att identifiera potentiella utvecklingsområden med målet att förbereda för en eller flera ansökningar om medel till pilotprojekt som leder till att etablera en mer tillgänglig kollektivtrafik på landsbygden i Sjöbo och Tomelilla kommun. Grundläggande förutsättningarna för ett lyckat pilotprojekt är bred samverkan mellan berörda aktörer och viljan att skapa något nytt som förbättrar, förstärker och kompletterar det befintliga kollektivtrafiksystemet.



Källa: Sjöbo kommun


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet och ny asfalt. Svevia ansvarar för upprustningen, som beställts av Trafikverket. Syftet...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad



Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se